۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
۱۲۲ میلیون تن، حجم وزنی کالای وارداتی و صادراتی
رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

۱۲۲ میلیون تن، حجم وزنی کالای وارداتی و صادراتی

میر اشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: ۱۲۲ میلیون تن، حجم وزنی کالای وارده و صادره است که در این میان سهم صادرات ۹۴ میلیون تن و سهم واردات ۲۸ میلیون تن است.

به گزارش بازار، مهدی میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: با وجود تحریم ها، ۱۲۲ میلیون تن حجم وزنی کالای وارده و صادره به ارزش ۵۸ میلیارد دلار در ۱۰ ماهه اول سال است.

وی در ادامه افزود: در این میان سهم صادرات ۹۴ میلیون تن و سهم واردات ۲۸ میلیون تن است.

میر اشرفی با اشاره به اینکه از لحاظ وزن، میزان صادرات سه برابر واردات است، تصریح کرد: البته هم در واردات و هم در صادرات کاهش داشتیم به این صورت که صادرات ۱۷ درصد در وزن و ۲۰ درصد ارزش کاهش و واردات ۲ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش کاهش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: کشورهای چین، امارات، ترکیه و افغانستان شرکای اصلی ما در صادرات و چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان شرکای اصلی در بحث واردات کالا بودند.

میر اشرفی تاکید کرد: از ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی، ۱۶ و نیم میلیون تن کالای اساسی است و مابقی، مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای واسط تولید هستند.

وی در خصوص باقی ماندن ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرک گفت: سال گذشته ۹۵ هزار تن کالا میانگین کالای وارداتی ترخیص شده از گمرک بود که این میزان در بازه زمانی امسال ۱۰۱ هزار تن شده و این نشان از افزایش ۶ هزار تنی نسبت به مدت مشابه پارسال است، با این وجود زمان توقف و ماندگاری از زمان تخلیه تا اظهار زمان غیرقابل قبولی است.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه بیشترین تاثیر را بر روی سیستم بانکی دارد، گفت: زمانی که سیستم بانکی ال سی و سوییفت باشد، پول خیلی راحت منتقل می شود، ولی در حال حاضر، عمده این انتقالات از طریق صرافی است که هم زمان بر است و از طرفی تا پول و ارز انتقال پیدا نکند، اسناد مالکیت تکمیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، واردکنندگان کالاهای اساسی تا زمانی که برایشان ارز ترجیحی تخصیص و تامین نشود، مایل به خارج کردن کالای خود نیستد.

میر اشرفی خاطرنشان کرد: واردات در مقابل صادرات فقط به ۱۰۰ هزار قلم کالای خاص تعلق می‌گیرد، اما وارد کنندگان متقاضی هستند که این بازه به ۵ هزار قلمی که می توانند وارد کنند، تعلق گیرد و اگر این اتفاق بیفتد، هم تعهد ارزی سریعتر با واردات کالاهای مشخص و معینی که ثبت سفارش شده، ایفا می‌شود و هم کالا سریعتر ترخیص می‌شود.

وی با اشاره به ترخیص درصدی گفت: در این نوع ترخیص، تخصیص ارز به صاحبان کالا انجام شده بود و در صف تامین بودند تا اطمینان پیدا کنند، چون اگر کالا از گمرک خارج می‌شد، ممکن بود تامین ارز اتفاق نیفتد، از این رو با ترخیص درصدی، واردکنندگان میتوانستند تا ۹۰ درصد کالاها را ترخیص کنند.

رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: از این رودر بازه زمانی ۱۱/۸ تا امروز گاهی تا ۳۸۰ هزار تن کالا در یک روز ترخیص شد که بخشی از این رسوب کالا را به شدت جبران کرد، اما باید تصمیم‌های جدیدی در دولت گرفته شود که رافع مابقی این حرکت شود تا شاهد ماندگاری کمتری شویم.

میر اشرفی موازی کاری سامانه گرک با انبارهای وزارت سمت بیان داشت:تکالیفی در بحث لینک سامانه‌ها ابلاغ شد که گمرک بالاترین همکاری را در این خصوص داشت.

وی با اشاره به یکی از نتایج این تکالیف گفت:از۹۸/۱۲/۲۰ هیچ کالایی از گمرک خارج نمی‌شد مگر اینکه به انبار رجیستر شده که در سامانه جامع انبارها ثبت شده باشد، بارگیری شود.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: البته تکالیف دیگری از جمله شناسه کالا، مجوز، انبارها و ثبت وجود دارد که باید با وزارت صمت انجام دهیم. تکالیفی که انجام شده، اما ایراداتی دارد.

میر اشرفی در خصوص شناسه کالا گفت: کالاهایی مثل موبایل که هدف قاچاق هستند، شناسه‌ای خواهند داشت. کلیات این طرح در حال انجام است و جزئیاتش قدم به قدم پیش می‌رود.

کد خبر: ۷۰٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha