۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
هشدار رییس جمهور چین به دولت بایدن درباره جنگ سرد جدید
«ان اچ کی» ژاپن عنوان کرد:

هشدار رییس جمهور چین به دولت بایدن درباره جنگ سرد جدید

سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه مطبوعاتی روز بیست و پنجم ژانویه در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست دولت بایدن در برابر چین به طور گسترده تغییر خواهد کرد؟ پاسخ داد: خیر.

بازار؛ گروه بین الملل: پایگاه ژاپنی «‌ان اچ کی»، نگاهی به تنش در روابط چین و دولت جدید آمریکا انداخته است.

در این یادداشت گفته شده است: با توجه به اختلافات میان آمریکا و چین در دوران دولت ترامپ که رویکرد مقابله با چین را به اوج خودش رسانده بود، شی جین پینگ، رییس جمهور چین ، روز بیست و پنجم ژانویه در سخنرانی مجازی خود در نشست «مجمع جهانی اقتصاد »‌ با اشاره به اینکه: «چنانچه دیگر کشورها را با جنگ سرد جدید تهدید و تحریم کنید، این فقط جهان را به سمت تفرفه و درگیری سوق خواهد داد» سعی کرد رویکرد سفت و سخت دولت بایدن در برابر چین را مهار کند.

رییس جمهور چین در ادامه افزود: «‌حاکمیت جامعه بین الملل باید بر اساس توافق کشورهای مختلف باشد نه اینکه فقط یک یا چند کشور دستور بدهند.»‌

سخنرانی این بار شی جین پینگ در واقع نخستین سخنرانی رییس جمهور چین پس از به قدرت رسیدن بایدن در آمریکا در یک نشست بین المللی است. رییس جمهور چین در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اینکه: «استفاده از شیوع ویروس کرونا به عنوان بهانه ای برای از میان بردن جهانی سازی و قطع روابط اقتصادی، بدون شک به نفع هیچ کشوری نخواهد بود. راه حل  مشکلات جهانی که هر روز پیچیده تر می شود، حفظ چند جانبه گرایی است» بر رویکرد همکاری خود با جامعه جهانی تاکید کرد.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، در مصاحبه مطبوعاتی روز بیست و پنجم ژانویه در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست دولت بایدن در برابر چین به طور گسترده تغییر خواهد کرد؟ با اشاره به اینکه: «خیر. سیاست ما در برابر چین مانند چند ماه گذشته خواهد بود» رویکردی دایر بر حفظ سیاست های سفت و سخت دولت ترامپ در قبال چین نشان داده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد: «آمریکا درگیر رقابت جدی و راهبردی با چین است. »‌ جن ساکی در ادامه با اشاره به اینکه: «چین به کارگران آمریکایی صدمه می زند و نفوذ آمریکا در کشورهای متحد و سازمان های بین المللی را تهدید می کند. پکن هم اکنون امنیت، شکوفایی و ارزش های ما را به چالش می کشد» از چین انتقاد کرد.

آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل، در نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به اینکه: «‌دنیا به واسطه سیاست های مالی، تجاری و نظامی دو قطب برتر اقتصاد جهان یعنی آمریکا و چین در حال تقسیم شدن به دو قسمت است» از اختلافات میان چین و آمریکا به طور جدی ابراز نگرانی کرده است. دبیر کل سازمان ملل همچنین در ادامه تاکید کرد،‌ باید به هر طریق ممکن از بروز چنین شکافی جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۷۰٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha