۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
پرونده هسته‌ای ایران فعلا اولویت بایدن نیست| مشکلات داخلی مانع پرداختن به برجام
العربی الجدید:

پرونده هسته‌ای ایران فعلا اولویت بایدن نیست| مشکلات داخلی مانع پرداختن به برجام

آمریکا هنوز از دایره خطر و مشکلات خارج نشده است و دولت بایدن هنوز تحت فشار برخی موضوعات قرار دارد و می توان گفت پرونده هسته ای ایران و مسائل خاورمیانه به تعویق افتاده است.

بازار؛ گروه بین الملل: «فکتور شلهوب» در مطلبی که العربی جدید منتشر کرده رویکرد دولت جدید آمریکا به ایران را به نقد کشیده است.

نویسنده در این مطلب معتقد است: ژنرال مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز یکشنبه هنگام ترک کشورش به مقصد خاورمیانه  گفت هدف آمریکا بازدارندگی ایران از جنگ است. وی عدم انجام هرگونه عملیات علیه آمریکا از سوی ایران و متحدانش در منطقه را به محاسبات تهران درباره روی کار آمدن دولت جدید و امکان وقوع تغییر نسبت داد.

او ماه گذشته هنگام بازگشت از خاورمیانه درباره ورود زیردریایی آمریکا به آب های خلیج فارس گفته بود «ضرورت ایجاب کرده است اما من نمی خواهم بیشتر از این اظهار نظر کنم و وارد جزئیات شوم» و گفته بوده به باور او «ایران خواستار جنگ نیست و ما نیز برای آن تلاش نمی کنیم».

این دو سخن او معانی متفاوتی دارد. فضا با روی کار آمدن بایدن تغییر کرده است. از این رو سخنان مکنزی در روز یکشنبه زمانی که گفت تهران از طریق کنترل واکنش ها خود به امکان وقوع تغییر در ارتباط با دولت جدید چشم دوخته است، گویی به زبان دیگری می گفت احتمال چنین تغییراتی وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا نیز نیت خود برای از سرگیری دیپلماسی برای حل مسئله هسته ای با ایران را پنهان نکرد و جین ساکی سخنگوی کاخ سفید در نخسین ساعت های پس از تحلیف رئیس جمهور آن را تایید کرد. این گرایش زمان انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه که معاون جان کری بود و نیز وندی شرمن _یعنی دست راست کری در مذاکرات _ به عنوان معاون بلینکن جدی تر شد.

تیم بایدن بارها اظهاراتی با این مضمون انجام داده است که دولت جدید پس از افزایش دامنه توافق هسته ای و افزودن موضوعات غیر هسته ای به آن و نیز پس از رایزنی با متحدان، شرکا و رهبران خارجی قصد ازسرگیری راه حل مذاکراتی را دارد.

این سخنان این مسئله را القا می کند که مذاکرات جدید باید شامل موضوع موشکی ایران و حضور تهران در منطقه باشد؛ اما دولت بایدن آن را صریحا بیان نکرده است و تمام آنچه تاکنون در این باره بیان شده در دایره ابهام قرار دارد. همچنین هویت رهبران خارجی مشخص نشده است.

در هر صورت همچنان موضع دولت بایدن درباره این موضوع مبهم است. در نهایت به این سمت خواهد رفت اما به نظر نمی رسد اکنون تصویر کاملی در این باره داشته باشد.در غیر این صورت اظهارات واضح تری از این دولت می شنیدم.

دولت جدید روی این مسئله حساب می کند که طرف مقابل علی رغم تهدیداتی که انجام می دهد، اولویت های کنونی این دولت را متوجه می شود؛ یعنی از ویروس کرونا گرفته تا اوضاع اقتصادی نامناسب تا بحران داخلی ناشی از انتخابات یا بحرانی که احتمالا پس از محاکمه رئیس جمهور پیشین به وجود خواهد آمد.

آمریکا هنوز از دایره خطر و مشکلات خارج نشده است و دولت بایدن هنوز تحت فشار برخی موضوعات قرار دارد و می توان گفت پرونده هسته ای ایران و مسائل خاورمیانه به تعویق افتاده است و احتمالا تا اطلاع ثانوی بایدن تنها به مدیرت بحران درخصوص آنها اقدام خواهد کرد. در کنار آن برگ بازدارندگی را در منطقه همانطور که مکنزی گفت حفظ خواهد کرد.

کد خبر: ۷۰٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha