۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد است
سخنگوی دولت:

دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد است

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: بخشی از سیاست گذاری‌های کلان مرتبط با بازار سرمایه است لذا طرح موضوع دخالت یا عدم دخالت دولت در بورس بی معناست.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،   علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در خصوص دخالت‌ها در بورس گفت:، اما دولت به ساز و کارهای قانونی در بورس معتقد بوده و بر آن اصرار دارد. به عنوان مثال، انتخاب رئیس بورس، اقدامی است که ازطریق سازوکار شورای عالی بورس انجام می‌شود.

وی افزود: قطعا این برداشت، نه تنها درست نیست بلکه برعکس، برخی اظهارنظرها و سیاست‌های نسنجیده از سوی افرادی غیرمرتبط و خارج از دولت بر بازار سرمایه تاثیر گذار در این عین دخالت در

بورس محسوب می‌شود. مثلا وقتی درباره قیمت ارز مبدا یا خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۰ پیش از تصویب نهایی اظهار نظر می‌کنند و باعث به هم خوردن بازار می‌شوند. یا در مورد اینکه چه کسی رییس سازمان بورس شود در رسانه‌ها بحث می‌کنند.

ربیعی گفت: در واقع گستردگی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و اثرگذاری عوامل مختلف بر این بازار، دو موضوعی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت و باید در این زمینه حساسیت به خرج داده شود و اجازه بدهیم که متولیان امر، به طور تخصصی درباره بورس صحبت کنند.

وی افزود: درباره رویکرد دولت نسبت به بورس هم قبلا بارها تاکید کرده ایم که نگاه دولت، همواره حمایتی بوده است. حفظ استقلال بازار سرمایه و همچنین منافع مردم برای دولت یک اصل می‌باشد و در این راستا از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهد کرد. سخنگوی دولت تاکید کرد: اتفاقی که در بازار سهام رخ داده، هیچ شباهتی با موسسات مالی اعتباری غیرمجاز که محصول دولت پیشین بود، ندارد. بازار سهام، بازاری کاملا شفاف و تحت نظارت است که براساس مکانیزم‌های خود فعالیت می‌کند و چشم انداز سرمایه گذاری در آن باید برای طولانی مدت باشد و نه کوتاه مدت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که بارها شاهد توهین نمایندگان به دولت و شخص رئیس جمهور بودیم موضوعی که با بی اعتنایی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس همراه بوده و هر دفعه هم دولت از شکایت از نمایندگان صرف نظر کرده، اما این بار شاهد شکایت نمایندگان از رئیس جمهور به دلیل استنکاف از قوانین بودیم پاسخ دولت به این اقدام نمایندگان چیست؟ گفت: در خصوص موضوع شکایت نمایندگان آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور هفته گذشته در کمیسیون قضایی مجلس حضور پیدا کرده، مفصل و مبسوط و مستدل و مستند به اصول و قواعد حقوقی موضوع را برای نمایندگان محترم تبیین و تشریح کرده است که انتشار عمومی پیدا کرد.

وی افزود:، اما خلاصه عرض کنم که تعبیر استنکاف اساسا درست نمی‌باشد. از مواردی که گفته شده است، دو مورد از ان قانون، در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی توسط ریاست محترم مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی ارسال گردیده که یکی قانون کمک معشیت بود که دولت در حال چاره اندیشی برای تامین منابع بود که نهایتا منتج به توافق بین دولت و رییس مجلس گردید.

ربیعی گفت: دوم قانون اقدام راهبردی بود که محاسبه موعد ۵ روزه مقرر در قانون مدنی به لحاظ تعطیل بودن دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری در روزهای پنجشنبه و جمعه از شنبه محاسبه می‌شد که رییس محترم مجلس قدری عجله کردند و دو قانون را قبل از انقضای موعد برای انتشار به روزنامه رسمی فرستادند. اگر دولت قصد اجرا و ابلاغ نداشت آیین نامه آن را تصویب نمی‌کرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اینگونه اقدامات، استفاده از هر وسیله برای حمله به دولت و رییس جمهور صورت می‌گیرد و نتیجه این است که در میان مدت از کارکرد ساز و کارهای نظارتی و کنترلی مجلس قانونی کاسته و به امری سیاسی تبدیل می‌شود. در مورد همین نامه استنکاف بدون توجه به مواردی که معاون پارلمانی توضیح دادند اقدام به انتشار نامه نموده اند.

ربیعی گفت:، اما در خصوص توهین نمایندگان رابطه دولت و مجلس می‌تواند چند حالت داشته باشد، بهترین حالت در رابطه دولت و مجلس رابطه‌ای براساس همکاری متقابل و هم افزار برای حل مشکلات جامعه است. لکن متاسفانه تعدادی از نمایندگان پا به مجلس نگذاشته هدف خود را دولت زدایی می‌دانند و از ادبیات نقد فراتر رفته و از الفاظی که در تاریخ سیاسی ایران بی سابقه است استفاده می‌کنند. نگاه کنید به همین بحث بودجه و اتهاماتی که مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: دولت فایده‌ای در تقابل ندیده و بنایی هم بر تقابل ندارد، ما وقت زیادی برای حل کردن مسئله تحریم نداریم. ماه‌های حیاتی در تاریخ ایران به وجود آمده است. ماه‌هایی که باید تحریم‌ها را شکست نهایی داد و زندگی آرام و بدون سختی برای مردم فراهم کرد.

کد خبر: ۷۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha