۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
مخاطب صرفه جویی در مصرف انرژی، فقط مردم نیستند
وزیر نیرو:

مخاطب صرفه جویی در مصرف انرژی، فقط مردم نیستند

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: مخاطب صرفه جویی در مصرف انرژی فقط مردم نیستند بلکه باید مجموعه‌ای از سیاست‌ها و ابزارآلات برای تحقق این موضوع در بخش‌های مختلف، به کار گرفته شود.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح پروژه‌های سی و هشتمین پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، با بیان این که ۸۰ درصد گاز تولید شده در وزارت نفت در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود افزود:‌ این شاخص اصلا مطلوب نیست ضمن اینکه برای مطلوب کردن آن، مخاطب فقط مردم نیست.

وی با بیان این که گاز تحویلی به بخش خانگی و تجاری هفت برابر گاز تحویلی به نیروگاه‌ها است گفت: ‌این در حالی است که نیروگاه‌ها هم، وظیفه دارند برق مورد نیاز بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی، معدن و مابقی را تامین کنند البته دولت نیز باید بدون لطمه و اختلال در خدمت رسانی، نوع مصرف گاز و برق را مدیریت کنند ضمن اینکه از مردم درخواست می‌کنیم به میزان محدودی مصرف گاز خانگی را با یک یا دو درجه فضای مسکونی مدیریت کنند تا بتوانیم این شرایط را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وزیر نیرو با تاکید بر موضوع اصلاح مصرف در بخش انرژی ادامه داد: ما نیازمند توجه جدی‌تر به مساله مصرف هستیم البته بنده موافق این نیستم که در خصوص صرفه جویی فقط به مردم اشاره شود.

وی گفت: اصلاح الگوی مصرف از بخش تولید تفکیک ناپذیر است و ما همانگونه که ابزار قانونی برای تدوین سیاست‌های تولید داریم در عرصه مصرف هم دستمان بسته نیست و باید با ابزارهای متعدد که در اختیار داریم در عرصه مصرف هم ایفای نقش کنیم.

اردکانیان افزود: اگر در تولید، تعرفه ها، شیوه ها، ابزار و تجهیزات، رسانه‌ها و صحنه افکار عمومی، ابزار کمک دهنده هستند همین ابزار نیز در عرصه مصرف برقرار است.

در دوره مدیریت عرضه و تقاضا هستیم
وی اضافه کرد: ما در دوره مدیریت عرضه و تقاضا هستیم یعنی هم در حوزه تولید و هم در موضوع مصرف، مسئولیت داریم هم اکنون در زمستان در حالی که نیروگاه‌های ما مشکلی برای تولید ندارند و ظرفیت قابل ملاحظه‌ای آماده داریم به دلیل مشکلاتی که برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها وجود دارد با کمبودهایی برای تولید برق مواجه هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به این که راهکارهای کوتاه مدت و خوبی برای کاهش مصرف وجود دارد گفت: هم اکنون به این راهکارها خواهیم پرداخت تا این شرایط را بدون مشکل پشت سربگذاریم، اما به محض عبور از این ایام باید شاخص‌های مصرف گاز که به هیچ وجه مناسب نیستند را با کمک مردم و یکدیگر اصلاح کنیم.

اردکانیان با اشاره به افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق در استان‌های سمنان، اصفهان، زنجان و قم افزود: امروز در استان سمنان تعدادی از روستاها به شبکه آب سالم و پایدار وصل می‌شوند تا یک هزار و ۷۰۰ نفر از روستائیان این استان از این نعمت که تاثیر مستقیمی در تامین آسایش، بهداشت و امنیت خاطر دارد بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در هشت سال گذشته هر سال یک میلیون و ۵۰ هزار روستائی جمعا هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از روستائیان کشور به شبکه آب شرب سالم و پایدار وصل شدند و تا پایان دولت به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

وزیر نیرو گفت: ما تلاش می‌کنیم با توجه به استمرار حمایت‌های مجلس شورای اسلامی و تداوم اجازه مقام معظم رهبری در استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی، مابقی روستاها نیز در دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

اردکانیان با بیان این که از جمله شاخصه‌های بهره مندی از انرژی، توجه به سهم بخش‌های مختلف در خانگی و یا تولید است افزود: امروز طرح‌های مهمی شامل شش پروژه پست و شبکه توزیع و سه پروژه فشار ضعیف توزیع و برق رسانی در چهار روستا با یکصد و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود.

افتتاح ۳۸ پروژه باقی مانده تا پایان سال
وی با اشاره به این که پروژه‌های امروز در استان‌های زنجان، اصفهان، سمنان و قم با اعتباری معادل ۶۸۶ میلیارد تومان افتتاح می‌شود گفت:‌در سال ۹۹ از ۲۵۰ پروژه در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، به ۲۱۲ پروژه رسیدیم و ۳۸ پروژه باقی مانده نیز تا پایان سال به صورت هفتگی افتتاح خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: هفته آینده و در آغاز دهه فجر بیش از چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه آب و برق در استان‌های خراسان شمالی و کردستان افتتاح می‌شود که در استان خراسان شمالی واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات و در کردستان یک سد مخزنی در نزدیکی سنندج به بهره برداری می‌رسد البته شبکه آبیاری زهکشی به ظرفیت ۵۶۰ هکتار با راه اندازی شبکه آبیاری، تصفیه خانه آب سقز، آبرسانی به شهر سقز و تصفیه خانه شهر کامیاران از مجموعه طرح‌ها در استان مهم مرزی کردستان است که افتتاح خواهد شد.

وی گفت: این حسن تصادفی است که در دهه فجر این استان مرزی از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد به طور مثال در شبکه آبیاری و زهکشی که در این استان به بهره برداری خواهد رسید ۱۰ هزار نفر بهره‌مند خواهند شد و این نشان می‌دهد توسعه منابع و خاک در این منطقه چه ظرفیت قابل توجهی را در بخش اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به این که بهره مندی از این طرح‌ها در توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه نقش و اثر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت افزود: تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب از نمونه‌های حرکت سالم و رو به جلوی طرح‌های توسعه‌ای و عمران کشور است و این شاخص، بسیار دلگرم کننده در کشور و منطقه محسوب می‌شود.

وی گفت: جمع آوری، تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده از شاخصه‌های توسعه یافتگی جامعه است که در امر استفاده صحیح از آب و بهداشت عمومی اثرگذار خواهد بود.

بهره برداری ماهانه از یک نصفیه خانه
وزیر نیرو با بیان این که در این دولت هر ماه یک تصفیه خانه به مدار بهره برداری آمده است ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم، ۱۶۸ تصفیه خانه فعال در کشور وجود داشت که پس از ورود به دولت سیزدهم این رقم به ۲۶۹ واحد رسیده و این در حالی است که منابع مالی این پروژه‌ها عمدتا از بخش غیردولتی تامین شده است.

اردکانیان گفت: در تصفیه خانه‌های آب، آمار عملکرد دولت دلگرم کننده است به نحوی که در این هشت سال هر دو ماه یک تصفیه خانه آب به مدار بهره برداری وارد شده و ما از ۱۱۹ واحد به ۱۷۵ واحد تا تابستان سال آینده خواهیم رسید.

وی در خصوص آبرسانی روستایی افزود: در آبرسانی روستایی علاوه بر شاخص‌های توسعه یافتگی و بهداشت عمومی شاخص مهم عدالت اجتماعی است که روستائیان به شبکه آب سالم و پایدار دسترسی پیدا کنند در این حجم وسیع که در طول هشت سال، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یعنی هر هفته ۳۳ روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل شده اند حاکی از یک تحول بزرگ توقف ناپذیر است و این سرمایه‌ای است که برای ما خواهد ماند به ویژه زمانی که به خاطر بیاوریم که بخش عمده‌ای از این تحولات در سال‌هایی رخ داده که کشور در جنگ اقتصادی بوده و هست.

کد خبر: ۷۰٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha