۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
رقابت هند و چین از سیاست به واکسن کرونا کشیده شد| اعتماد به واکسن چینی نزد هندی‌ها

رقابت هند و چین از سیاست به واکسن کرونا کشیده شد| اعتماد به واکسن چینی نزد هندی‌ها

از آن جا که هند و چین دو رقیب عمده سیاسی و اقتصادی در آسیا به شمار می روند، حال در زمینه تولید واکسن نیز این رقابت ها دیده می شود.

به گزارش بازار به نقل واکسن آنلاین، همزمان با تولید واکسن کرونا از سوی کشورهای مختلف، حال رقابت های سیاسی هم به رقابت در میدان تولید واکسن افزوده شده است.

در آسیا دو کشور هند و چین به عنوان تولید کنندگان عمده واکسن کرونا به شمار می روند که واکسن‌های ساخت این کشورها نیز در حال حاضر روانه بازار شده است.

در عین حال از آن جا که هند و چین دو رقیب عمده سیاسی و اقتصادی در آسیا به شمار می روند، حال در زمینه تولید واکسن نیز این رقابت ها دیده می شود. از جمله رسانه های هندی در گزارشی رسانه های کشور رقیب یعنی چین را متهم کرده‌اند که در حال انتشار گزارش‌های غیرواقعی با هدف بی اعتبارساختن صنعت واکسن سازی هند هستند.

در میان رسانه های هندی، «تایمز هند»، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» را به تلاش برای سیاه نمایی درباره واکسن های کرونای ساخته شده در هند متهم کرده و گفته است که این روزنامه وابسته به حزب کمونیسم چین تلاش دارد تا دهه ها اعتبار شرکت واکسن سازی «سروم» هند را زیر سوال ببرد.

با این حال دلایل چینی ها برای زیر سوال بردن واکسن هند اتکا به حادثه چند ماه پیش در شرکت واکسن سازی سروم است که بخشی از این مجموعه صنعتی را با آتش سوزی گسترده ای روبرو کرد.

در گزارش رسانه چینی گفته شده آتش سوزی گسترده در آزمایشگاه های شرکت تحقیقاتی سروم باعث شده تا نسبت به توانایی این شرکت در جهت تامین واکسن مورد نیاز هند نیز تردید وجود داشته باشد و بعید به نظر می رسد که ظرفیت تولید واکسن شرکت سروم با خواسته های دولت این کشور برای پوشش جمعیت بیش از یک میلیاردی آن مطابقت داشته باشد.

روزنامه گلوبال تایمز چین همچنین اعلام کرده که با وجود آن که هند در حال تهیه واکسن کروناست، اما بسیاری از شهروندان این کشور که در چین ساکن هستند، بجای واکسن هندی، از واکسن کرونای ساخت شرکت های چینی استفاده می کنند و همین موضوع نشان دهنده اعتماد بیشتر شهروندان هندی ساکن چین به واکسن های کرونای ساخت چین است.

قیمت پائین واکسن های کرونای تولید شده در هند نیز یکی دیگر از دلایلی است که در رسانه های چینی به عنوان ضعف بزرگ در کیفیت آن ها مورد نقد قرار گرفته است و ادعا شده که بسیاری از کشورها به دلیل نگرانی های کیفی واکسن های هند را خریداری نمی کنند. این در حالی است که تا کنون کشورهای عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، برزیل، مراکش، بنگلادش و میانمار از مشتریان واکسن کرونای تولید شده در هند بوده اند.

اما سوی دیگر این رقابت در طرف هند آن جا برجسته می شود که در رسانه های هندی گفته شده است که برخی کشورها هنوز حاضر به تائید واکسن های ساخت چین نیستند. در این ارتباط تایمز هند در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا هنوز کشور نپال در جنوب آسیا حاضر به تائید و کاربرد واکسن های کرونای ساخت شده توسط شرکت های چینی نیست. در این گزارش همچنین گفته شده حتی دولت کامبوج علی رغم نزدیکی و ائتلاف اقتصادی و سیاسی با چین، همزمان با خرید یک میلیون دوز واکسن از پکن، اما از دولت هند نیز تقاضای امضای قرارداد خرید واکسن شرکت سروم را کرده است.

با این حال آن چه به طور کلی در گزارش های بی طرف از رسانه های غیرهندی و غیرچینی می توان دید آن است که بسیاری از کشورهایی که از هند واکسن کرونا را خریده‌اند، از جمله برزیل، میانمار و عربستان، همزمان خرید دوزهای واکسن کرونا از چین را نیز در دستور کار قرار داده اند و در واقع کشورهای متقاضی واکسن کرونا همزمان هم مشتری واکسن های کرونای هند و هم واکسن های چینی هستند.

براین اساس به نظر می رسد گزارش های رسانه های هندی علیه واکسن های ساخت چین و یا در مقابل آن جهت گیری رسانه های دولتی چین در برابر واکسن کرونای تولید شده در هند بیش از آن که ناشی از ارائه نظرات کارشناسان حوزه پزشکی و درمان باشد، نشات گرفته از زمینه رقابت های سیاسی و اقتصادی دو کشور است که از گذشته تا کنون وجود داشته و حال این رقابت ها از حوزه سیاست و اقتصاد به حوزه بهداشت و درمان کشیده شده است. براین اساس از آن جا که به دلیل همه گیری جهانی کرونا، تولید واکسن اولویت اصلی بسیاری از کشورهاست، حال پکن و دهلی نو نیز میدان رقابت های سیاسی خود را به میدان تولید واکسن کرونا کشانده اند.

کد خبر: ۷۰٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha