۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
صادرات نفت ایران با بی رنگ شدن تحریمهای آمریکا رو به افزایش است
بلومبرگ:

صادرات نفت ایران با بی رنگ شدن تحریمهای آمریکا رو به افزایش است

اکنون که کارزار فشار حداکثری آمریکا پایان می پذیرد، ممکن است مشتریان نفت ایران، جسارت بهتری پیدا کنند.

بازار؛ گروه بین الملل:  پایگاه اقتصادی بلومبرگ در گزارشی به بررسی وضعیت بازار فروش نفت ایران در دوره دولت جدید آمریکا به ریاست «جوبایدن» پرداخته است.

در این گزارش گفته شده است: به طور آشکار صادرات نفتی ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا باقی مانده است و صادرات  حال حاضر، نسبت به ۳ سال قبل،( پیش از کارزار ترامپ برای تحت فشار گذاشتن تهران) بسیار اندک است. اما با تمایل جو بایدن، برای بازیابی برجام، موسسات ناظر بر صادرات نفتی ایران، رشد مشخصی را مشاهده می کنند.

سارا وخشوری بنیانگذار و رئیس شرکت SVB گفت: رشد صادرات به دلیل تصور رویه نرم تر بایدن نسبت به ایران است. این مقدار افزایش یافته چیزی حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار بشکه نفت بطور روزانه در ژانویه تخمین زده شده و دگرش بزرگی به حساب نمی آید. این مقدار در مقایسه با اظهارات مقامات ایرانی در هفته گذشته که گفتند رشد بسیار بزرگی در صادرات داشته اند، اندک به نظر می رسد.

با توقیف نفت کشی با پرچم ایران از سوی دولت اندونزی به دلیل جابجایی نفت به نفتکشی دیگر، چالش های تهران به وضوح نمایان شد. اما روند صعودی محموله ها همچنان رو به افزایش است.

ارزیابی لجستیک نفتی Petro- logistics پیش بینی می کند برای اولین بار از آوریل، صادرات نفتی ایران به فراتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد و طبق تخمین شرکت SVB از اکتبر تا کنون رشدی ۴۵% داشته است.

اما آشکار نیست که این محموله های جدید به فروش رسیده اند یا به دلیل تاخیر در پرداخت، تازه ارسال شده اند. دنیل گربر، مدیر عامل شاخه ژنو Petro- logistics گفت: به دلیل انتقال های مکرر محموله های نفت ایران، به دشواری می توان تشخیص داد که آیا این محموله های تازه به پالایش کنندگان رسیده یا صرفا درحال ذخیره سازی برای فروش فوری پس از برداشته شدن تحریم ها است.

گربر در ادامه گفت: در محیطی کمتر خصمانه، خریداران چینی نسبت به دریافت محموله های باارزش تر اعتماد بنفس بیشتری کسب کرده اند. همچنین بازرگانی چینی در یکی از شرکت های بزرگ نفتی آسیا گفت: محموله های ارسالی به چین افزایش یافته اند.

اینکه این رشد لحظه ای باقی بماند و یا تبدیل به یک سیل عظیم در صادرات بشود کاملا وابسته به حل مشکلات دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن است اما وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن گفت: راه درازی باقی مانده است.

کد خبر: ۷۰٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha