۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
اختلاف نظر در واشنگتن درباره نامزد بایدن برای سمت «نماینده ویژه در امور ایران»

اختلاف نظر در واشنگتن درباره نامزد بایدن برای سمت «نماینده ویژه در امور ایران»

افراد زیادی از تجربه و هوش «رابرت مالی» تعریف می کنند که در شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما خدمت کرده است. سناتور برنی سندرز از جمله این افراد است ولی مخالفان رابرت مالی، او را شخص نامناسب برای تصدی سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می دانند.

بازار؛ گروه بین الملل: روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط در گزارشی به بررسی نامزد پیشنهادی دولت جدید آمریکا در امور ایران پرداخته است.

در این گزارش گفته شده است: احتمال منصوب شدن «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران این گمانه زنی را در محافل آمریکایی مخالف توافق هسته ای ایجاد کرد که دولت بایدن قصد دارد تقریبا همه افرادی را که در دولت باراک اوباما خدمت کرده اند، به عرصه سیاست آمریکا باز گرداند. آنها هشدار می دهند انتخاب «مالی»، اشتباه آشکار بایدن در پرونده ایران خواهد بود.

در مقابل، برخی محافل آمریکایی از احتمال منصوب شدن مالی به عنوان نماینده ویژه در امور ایران استقبال کردند زیرا او جایگاه خوبی در داخل محافل و شخصیت های دولت باراک اوباما دارد.

درز اطلاعاتی از این قبیل در محافل سیاسی واشنگتن امری عادی است و هدف آن یا «نبض سنجی» برای پی بردن به واکنش ها درباره تعیین شخصی در یک سمت مهم است، یا این که تلاشی برای جا انداختن یک نامزد است که به این صورت تلاش می کند خود را بهترین شخص برای این سمت نشان دهد و دوستان و همکارانش را به سوی تبلیغ برای خودش سوق دهد.

درز اطلاعات همواره به نفع کسی که نامزد سمتی شده است تمام نمی شود بلکه گاهی درز اطلاعات با هدف سوزاندن برگه آن شخص و بستن راه به روی او از طریق برانگیختن خشم مخالفانش صورت می گیرد. مخالفان یک نامزد با درز دادن اطلاعات درباره او این پیام را برای تصمیم گیران می فرستند که اگر بر انتخاب این شخص که مخالفان زیادی دارد اصرار کنند، مجبور به پرداخت بها خواهند شد.

دولت بایدن اذعان دارد که هدف او مذاکره با ایران بر سر توافقی است که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را تضمین کند و توانایی های این کشور را در زمینه موشک های بالستیک کاهش دهد و راه را به روی مداخله های منطقه ای بی ثبات کننده ایران و گسترش تجاوزگری و تروریسم این کشور ببندد.

افراد زیادی از تجربه و هوش رابرت مالی تعریف می کنند که در شورای امنیت ملی دولت باراک اوباما خدمت کرده است. سناتور برنی سندرز از جمله این افراد است ولی مخالفان رابرت مالی، او را شخص نامناسب برای تصدی سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می دانند زیرا از نظر آنها، مالی شخصی است که از تعامل دیپلماتیک با دشمنان آمریکا حمایت می کند.

آمریکایی هایی که قبلا در ایران زندانی بوده اند با ارسال نامه ای برای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند تعیین رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این پیام منفی را به نظام ایران می فرستد که آمریکا فقط به دنبال دستیابی به توافق با ایران در موضوع هسته ای است.

احتمال واگذاری سمت های سطح بالا به رابرت مالی و وندی شرمن و ویلیام برنز (نامزد ریاست سازمان سیا) موجب نگرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شده است زیرا همه این افراد به طور مستقیم یا غیرمستقیم در مذاکراتی که به امضای توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ انجامید و اسرائیل به شدت با آن مخالفت کرد، نقش داشته اند.

کد خبر: ۷۰٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha