۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
دولت کسری بودجه را از سرمایه بورسی مردم تأمین کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت کسری بودجه را از سرمایه بورسی مردم تأمین کرد

ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با یک رشد حبابی و تصنعی، کسری بودجه هنگفت دولت از منبع بورس و در حقیقت از جیب مردم تأمین شد.

به گزارش بازار، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درمورد دخالت های خارج از بورس بر این بازار گفت: بنده با دخالت هیچ مجموعه خارج از بورسی در این بازار موافق نبوده و نیستم و نخواهم بود.

وی افزود: بورس و بازار سرمایه در ایران چه قوی و چه ضعیف تا ابتدای امسال کار خودش را انجام می داد و سهامداران حقیقی و حقوقی هم در این حوزه فعالیت می کردند تا اینکه امسال شاهد یک دعوت بی سابقه از سوی دولت و مسئولان دولتی به ویژه وزیر اقتصاد و رئیس جمهور از مردم برای حضور فعالانه در بورس بودیم.

ارکانی اظهار کرد: چنین دعوتی با ارائه سهام مجموعه های دولتی در بورس با سودآوری بالا همزمان شد و این تصور شکل گرفت که دولت در جهت حمایت از افزایش قیمت سهام به نفع مردم در بورس دخالت می کند و مردم هم به این دعوت دولت اعتماد کردند و وارد بورس شدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: ما در اوج افزایش قیمت سهام بودیم که فروش ناگهانی سهام توسط مجموعه های دولتی و سهامداران حقوقی و خروجشان از بورس اتفاق افتاد و بورس به یکباره سقوط کرد و ضرر و لطمه آن هم به مردم و سهامداران خرد و حقیقی وارد شد.

وی گفت: جالب است که همه مجموعه های دولتی و حتی بانکهای دولتی به یکباره و با هماهنگی قبلی از بورس خارج شدند و ماحصل این اتفاق هم این شد که با یک رشد حبابی و تصنعی و خروج ناگهانی، کسری بودجه هنگفت دولت از منبع بورس و در حقیقت از جیب مردم تأمین شد.

ارکانی خاطرنشان کرد: قرار بود که عایدی امسال دولت از فروش سهام شرکت های خود در بورس ۴ هزار میلیارد تومان باشد اما فقط در هفت ماهه اول ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد و قطعاً این رقم ۲۸ هزار میلیارد تومان مازاد از جیب مردم تأمین شده که ما هم نسبت به همین قسمت قضیه انتقاد داریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما از وزیر اقتصاد سوال کردیم و الان هم پیگیر این قضیه هستیم افزود: اصل ماجرا بر عهده خود دولت است که از مردم دعوت کرد و بعد هم این اتفاق را رقم زد اما ما هم در چارچوب قانون، موظف به نظارت هستیم و ابزارهای قانونی مشخصی هم از جمله استیضاح را داریم.

ارکانی با تأکید بر اینکه این اعتماد از دست رفته باید ترمیم شود و به مردم برگردد گفت: مهم ترین راهکار این است که خود دولت به ویژه بانکهای دولتی، که بیشترین نفع را از فروش سهام در اوج قیمت بردند، دوباره به بازار بورس برگردند و ضرری که به جیب مردم زدند را در قالب خرید سهام و رونق دوباره بورس تا حد امکان به آنها برگردانند.

کد خبر: ۶۹٬۹۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha