۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
فرافکنی  آقای رئیس دفتر!

فرافکنی آقای رئیس دفتر!

نظارت بر اجرای قوانین وظیفه ذاتی نمایندگان برای جلوگیری از تضییع حقوق ملت است این جمله بخشی از یادداشت اختصاصی حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون قضایی مجلس در واکنش به اظهارات رئیس دفتر روحانی مبنی بر اینکه از مجلس می خواهیم در بورس دخالت نکند، است.

حسینعلی حاجی دلیگانی؛ بازار: یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قوانین کشورمان، نظارت بر حسن اجرای قوانین و به ویژه عملکرد قوه مجریه است و این نظارت باید موشکافانه و دقیق باشد تا خللی در اجرای قوانین و برنامه ها ایجاد نشود، با این وجود به تازگی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران مدعی شده که؛ "از مجلس می خواهیم در بورس دخالت نکند" و در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرده که "اولین سال بعد از انقلاب است که شاهد هستیم از روزی که بودجه را فرستادیم نمایندگان همین طور مصاحبه و تبلیغ می کنند."

ادعاهای این مقام ارشد دولتی در حالی است که طبق قانون اساسی، مجلس حتی می تواند کل لایحه بودجه را مطابق با منافع ملی تغییر دهد، مسئله ای که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس هم طی یادداشتی شفاهی بر آن اذعان دارد و همین موضوع را بارها عنوان کرده است. متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:

در چند ماه گذشته ریزش شاخص بورس بعد از تبلیغات گسترده ای که دولت برای سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه انجام داد، تبعات زیادی ایجاد کرده است. نمی‌توان مسئولیت سرمایه گذاری مردم در بورس را به عهده خود آنها گذاشت چرا که این افراد به دولت اعتماد کرده و سرمایه های خود را وارد بازاری کردند که دولت بارها اطمینان داده بود که آینده درخشانی در بورس وجود دارد.

ناگفته پیدا است که اقدامات اخیر قوه مجریه در چند ماه اخیر درباره بورس، فرافکنی برای عدم شفاف سازی و پاسخگویی به کارشناسان و افکار عمومی در خصوص ایرادات اساسی آن بوده است. دولت اگرچه مدعی می شود که دیگران دخالت نکنند و خودشان از عهده مدیریت بورس بر می آیند اما شواهد نشان داده است که با گذشت ۷ ماه از ریزش شدید بورس، هر بار اقدامات نادرست باعث ریزش بیشتر شاخص بورس شده و مردم متضررتر شده‌اند.

در خصوص اظهارات قابل تامل واعظی به عنوان مسئول دفتر روحانی، باید این نکته را در نظر داشت که رئیس دفتر رئیس جمهور به طور عمد، درباره آنچه که وظیفه اصلی دولت و هم قطاران سیاسی او بوده است فرافکنی می کند و پاسخگو نیست.

از دولتی که مدعی حقوقدان بودن است باید پرسید که به لحاظ حقوقی جایگاه مجلس چیست و چرا مجلس نباید از حق نظارتی خود برای بازگشت حقوق از دست رفته مردم استفاده کند؛ طبیعی است که مجلس نمی تواند برای خوش آمدن دولت، مردم را نادیده گرفته و اجازه بدهد هر شب سرمایه های مردم کم و کمتر شود.

از گذشته تا کنون همواره این مد نظر نمایندگان مجلس بوده است که مجلس هیچ گاه در امور قوه مجریه دخالت نمی کند، اما نظارت بر اجرای صحیح قوانین جزء وظایف ذاتی و قانونی نمایندگان مجلس است که باید محقق شود.

ورود نمایندگان برای حل مشکلات به مانند همیشه از باب نظارت است. قانون اساسی و میثاق ملی به مجلسی ها اجازه داده، از همه امور قوه مجریه به نمایندگی از ملت نظارت و مراقبت کنند تا حقی از مردم تضییع نشود، بنابراین حرف واعظی حرف نادرستی است و بایستی که مطلب خودش را اصلاح کند.

تحقیق و تفحص و نیز پیگیری هایی برای روشن شدن مسائل و مشکلات بورس و موارد دیگر اقتصادی در کمیسیون های تخصصی مجلس انجام شده و رئیس مجلس جسله هایی را در این باره برگزار کرده است.

بارها به دولت و وزارت اقتصاد این فرصت داده شد که با بررسی و بازنگری مانع از دست رفتن سرمایه های مردم شوند اما اقدام موثری صورت نگرفت بر اساس وظایفی که مجلس بر عهده دارد برای جلوگیری از ریزش بیشتر بورس موضوع استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار گرفته است. اگر دولت زیر بار نمی رود دلیلی ندارد که مجلس فراموش کند که عملکرد ضعیف دولت در اداره بازار سرمایه در نهایت باعث آسیب دیدن بیشتر مردم و ضرر و زیان شد.

کد خبر: ۶۹٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha