۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
رشد بورس در گرو قدرتمندتر شدن صف‌های خرید| بازار تا آخر هفته بعد صعودی است
تحلیل روزانه بورس؛

رشد بورس در گرو قدرتمندتر شدن صف‌های خرید| بازار تا آخر هفته بعد صعودی است

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار توضیحاتی را ارئه کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: الاکلنگ‌بازی روزانه شاخص کل بورس ادامه دارد. امروز در حالی که شاخص کل ادامه مسیر دیروز خود را در پیش گرفته بود و در حال ریختن بود، در نهایت با حمایت سهامداران حقوقی دوباره بالا آمد و توانست دوباره وضعیت خود را سبز کند. به نظر می‌رسد سهامداران حقوقی بازار سرمایه منتظر این بودند تا حقیقی‌ها به طور کامل بازار را خالی کنند تا بتوانند صف‌های فروش آنان را با قیمتی پایین جمع کنند و سودی برای خود کسب کنند که در این میان، می‌توان گفت اعتماد بازار دوباره خدشه‌دار شده است.

شاخص کل بازار سرمایه امروز در ابتدای معاملات، بیش از ۱۳ هزار واحد افت کرد، اما در همین نقطه با خرید سهامداران حقوقی، دوباره رشد کرد و امروز هم شاهد این بودیم که مالکیت از حقیقی به سمت حقوقی‌ها در حال حرکت بود. یکی دیگر از علامت‌هایی که می‌توان برای این تغییر مالکیت در نظر گرفت، جریان واگرای دو نماگر اصلی بازار بود چراکه شاخص کل پس از سقوط سهمگین خود، دوباره با حمایت و رشد شرکت‌های بنیادی دوباره از جای خود بلند شد، اما شاخص کل هم‌وزن همچنان به سقوط خود تا پایان معاملات ادامه داد تا در انتهای معاملات افت بییش از ۵ هزار واحدی را برای ششم بهمن به جای بگذارد.

با این حال، در میان این تغییر مالکیت‌ها صنایعی هم بودند که توانستند عملکرد خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توان به گروه پالایشی اشاره کرد که در زمان ریختن بازار هم مثبت بودند و به نظر می‌رسد سهامداران حقوقی و حقیقی به خرید صندوق دارا دوم سهامداران دیگر روی آورده باشند. البته، گروه‌های خودرو و چندرشته‌ای هم امروز تراکنش خوبی را پشت سر گذاشتند، اما معاملات این دو گروه با نوسان بیشتری انجام شد و امروز صنایع کوچک بازار بودند که سهم‌های آن با کاهش قیمت دو درصدی مواجه شده بودند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز این بازار اظهار کرد: معاملات امروز در حالی به پایان رسید که ارزش معاملات آن نزدیک به ۱۱ همت بود که نسبت به بازار خیلی خوب و تعریفی نیست، اما تقریبا در همین حدود قابل قبول است ونشان دهنده آن است که بازار همچنان در حال معامله است و نقد شوندگی بازار حفظ شده است.

وی تصریح کرد: بعد از چند روزی که شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل جلوتر بود و شاخص کل در حالت اصلاح و ریزش قرار داشت شاهد این بودیم که سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار پس از اصلاحی که داشتند، در حال مثبت شدن و تقاضا هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سهام «شپنا» که امروز معاملات خوبی داشت، گفت: پالایشگاه اصفهان پس از اصلاح شدیدی که از سقف قیمتی داشت مانند سهم‌هایی مثل شستا و سرمایه‌گذاری غدیر مثبت شده است و این سهم پالایشی نزدیک به ۲۵ درصد از کف قیمتی رشد داشته است.

شفیعی ناطق افزود: در حال حاضر، شاهد اصلاح سهم‌های کوچک در بازار سرمایه هستیم و تقاضا و پیگیری در مورد این سهم‌ها از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران کمتر شده است، ولی اگر  سهم‌های بزرگ مثل پالایشی و خودرویی به همین رویه صعودی ادامه بدهند، بر خلاف شرایط قبل که سهم‌های کوچک قادر به همراهی سهم‌های بزرگ با خود نبودند، شاهد یک رشد خوب در کلیات بازار خواهیم بود.

وی افزود: با شرایطی که بر بازار حاکم است، در تحلیل شرایط بازار متوجه خواهیم شد که فاکتورهای بنیادی خوبی مانند رشد قیمت کامودیتی‌ها، کاهش نرخ ارز و مشوق‌های حاکمیتی  باعث ارزنده شدن بازار و سهم‌های بزرگ شده است.

این تحلیلگرد بورس با تأکید بر اینکه اگر ترس موجود در روح بازار که باعث عدم تعادل شده، از بین نرود، در کوتاه مدت مؤلفه‌های بنیادی تغییر چندانی را ایجاد نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: با این شرایط، اگر صف‌های خرید خوبی که در برخی سهم‌ها ایجاد شده، پرقدرت‌تر شود و عرضه‌ها را محو کند و از آن‌ها بیشتر شود، می‌توان گفت بازار تا اواسط هفته آینده مثبت خواهد بود.

کد خبر: ۶۹٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha