۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن| نقش واکسن در اقتصاد کشورها
واکسن کرونا کالای عمومی است؛

عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن| نقش واکسن در اقتصاد کشورها

با وجود اینکه کشورهای صنعتی واکسیناسیون در مقابل کرونا را شروع کرده اند ولی هنوز بسیاری از کشورهای فقیر و در حال توسعه به واکسن دسترسی ندارند. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است به دلیل عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن، کشورهای صنعتی زیانی ۲.۴ هزار میلیارد دلاری را متحمل خواهند شد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، تقریبا یک ماه از شروع سال جدید میلادی گذشته است ولی وضعیت اقتصادی دنیا در این ماه نسبت به برآورهای قبلی بدتر بود. طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ تاخیر در عرضه واکسن در دنیا، عدم توزیع عادلانه واکسن در حهان و عدم دسترسی بسیاری از مردم در کشورهای فقیر و در حال توسعه به واکسن و در نهایت موج تازه بیماری که باعث تعطیلی های جدید  و بسته شدن مرز کشورها شد، باعث شد تا نرخ رشد اقتصادی کشورهای جهان در اولین ماه امسال نسبت به برآوردهای قبلی کمتر باشد.

 البته باید در نظر داشت که بدون شک در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا رشد می کند و دیگر از رکود و بحران اقتصادی خبری نخواهد بود ولی تاخیر در توزیع انبوه واکسن و کاهش سرعت واکسیناسیون در دنیا  باعث شد تا نقطه عطف اقتصاد دیرتر اتفاق بیفتد. در نتیجه عملکرد ضعیف اقتصاد دنیا در اولین ماه سال جاری بود که بانک جهانی خبر از کاهش نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری داد. طبق این گزارش در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۴ درصد رشد می کند  در حالیکه پیش از این نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۴.۲ درصد پیش بینی شده بود.

رکود در فصل اول حتمی است
بانک جهانی پیش بینی کرده است برخی از کشورها  مناطق دنیا در فصل اول سال جاری رکود را شاهد خواهند بود. بر طبق این گزارش به دلیل بالا گرفتن موج بیماری در کشورهای ژاپن، اتحادیه اروپا به خصوص آلمان و فرانسه و کشور بریتانیا، انتظار می رود در فصل اول سال جاری بازهم رکود میهمان اقتصاد آنها باشد.در امریکا هم وضع چندان بهتر از اروپا نیست و به دلیل همین وخامت شرایط است که جو بایدن رییس جمهوری کشور امریکا اعلام کرده است که تصمیم به ارایه بسته کمک مالی  ۱.۹ هزار میلیارد دلاری دارد.

در این فصل تنها کشوری که می تواند رشد را تجربه کند، کشور چین است. جالب اینجاست که چین در سال ۲۰۲۰ هم رشد اقتصادی را شاهد بود و دلیل آن موفقیت چین در کنترل ویروس کرونا بود.  به همین دلیل است که در تمامی گزارشها و خبرهای اقتصادی از چین به عنوان برنده اقتصاد دنیا نام می برند و بر این باورند سرعت تبدیل شدن این کشور به اقتصاد اول دنیا بیش از قبل خواهد بود.

واکسن فاکتور مهمی در بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی است
تام اورلیک، اقتصاددان ارشد مرکز تحقیقات بلومبرگ بر این باور است که واکسیناسیون نقشی مهم و کلیدی در بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی دارد. او درمصاحبه با این نشریه امریکایی گفت: «کشورهای صنعتی باید بدانند عدم توزیع عادلانه واکسن در دنیا و عدم دسترسی کشورهای در حال توسعه و فقیر به واکسن هزینه زیادی برای کشورهای صنعتی دارد.آنها در صورتی می توانند منافع اقتصادی ناشی از صنعت گردشگری و حمل و نقل هوایی را کسب کنند که تمام دنیا واکسینه شده باشند و محدودیتهای وضع شده روی مرزها از بین برود. شرایط پیش روی دنیا شرایط سختی است و برای گذر از این دوره سخت باید تمامی کشورها باهم همکاری کنند.»

با وجود اینکه پیش بینی های اقتصادی خبراز روزهای سخت تری برای اقتصاد دنیا دارد ولی بازارهای مالی به آینده خوش بین هستند  این خوش بینی از روند تغییر ارزش شاخص ها قابل مشاهده است. در هفته گذشته ارزش سهام در بازارهای مالی دنیا به بالاترین سطح طی چهار هفته اخیر رسید و قیمت بیت کوین هم روند نزولی داشت.به نظر می رسد این پیام به بازارها داده شده است که روزهای بهتری در راه است و دولتها در نظر دارند به حمایت از اقتصاد ادامه دهند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی به کشورهای صنعتی
 سازمان بهداشت جهانی هم بارها در مورد آسیبهای ناشی از ملی گرایی در توزیع واکسن هشدار داده است و مقامات این سازمان در مورد زیرپاگذاشته شدن اخلاقیات در این حوزه صحبت کرده اند.

آنها واکسن کرونا را کالایی عمومی برای تمامی مردم دنیا دانستند و تاکید کردند تا همه مردم به واکسن دسترسی نداشته باشند، این بحران دست از سر کره زمین و ساکنان آن بر نمی دارد. اما  اخیرا این سازمان از جنبه تازه ای به این معضل نگاه کرده است. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی  اگر توزیع و تزریق واکسن در کشورهای فقیر و در حال توسعه با روند کنونی ادامه پیدا کند که روند بسیار کند است، اقتصاد کشورهای صنعتی دنیا  با زیانی بالغ  بر ۲.۴ هزار میلیارد دلار روبرو خوهند شد که دلیل این زیان کلان اختلال در زنجیره عرضه و زنجیره تجارت کالا خواهد بود.

اریک نیلسون، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعاتی یونی کردیت در این مورد به بلومبرگ گفت:«با وجود اینکه واکسن باعث می شود تا به پایان این بحران امیدوار باشیم ولی باید بدانیم که راه درازی تا رسیدن به روزهای آرام اقتصادی در پیش داریم. باید بدانیم تا زمانیکه بحران کرونا در بخشی از دنیا وجود داشته باشد، بازگشت به وضعیت نرمال  غیرممکن است.

کد خبر: ۶۹٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha