۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
احتمال شیوع آفات و بیماری ها در باغات و مزارع با گرانی کودهای پایه
تبعات افزایش ۵ برابری قیمت انواع کودهای شیمیایی

احتمال شیوع آفات و بیماری ها در باغات و مزارع با گرانی کودهای پایه

با بالا رفتن قیمت کودهای پایه فسفاته و پتاسه بسیاری از کشاورزان این کودها را از چرخه مصرف خود خارج کردند لذا فعالان بخش کشاورزی معتقدند با یک قیمت گذاری غیرکارشناسانه سال آینده شاهد شیوع آفات، بیماری ها و سرمازدگی در باغات و مزارع کشور خواهیم بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با برداشته شدن ارز دولتی واردات نهاده های کشاورزی همچون کودهای شیمیایی بسیاری از کشاورزان اذعان داشتند که توانایی استفاده از کودهای پرکابردی همچون «فسفاته و پتاسه» را نخواهند داشت و به این ترتیب یا به کشت محصولات دیمی همچون جو رو آورند که نیاز به استفاده از کود نباشند یا اینکه از استفاده از این دسته کودها در باغات خود صرف نظر کردند. کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند این عدم استفاده از کودهای پرمصرف که غالبا برای پیشگیری از بروز آفات و تقویت گیاهان است می تواند اثرات جبران ناپذیری در محصولات سال آینده داشته باشد.

کمال یدالهی، مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس در گفت و گو با «بازار» در خصوص تاثیر افزایش نرخ کود بر کیفیت و کمیت محصولات باغی گفت: متاسفانه افزایش قیمت کود در سال جاری به خصوص کودهای پتاسه و فسفاته که در واقع بیشتری کود مصرفی در باغات محسوب می شود، موجب شد که کشاورزان بسیاری دیگر امکان استفاده از این محصول را نداشته باشند.

یدالهی افزود: به عبارت دیگر با برداشته شدن یارانه کودهای وارداتی، قیمتها به یکباره بالا رفت و در نتیجه کشاورزان و بهره برداران بسیاری اعلام کردند که دیگر توان استفاده از کود فسفاته و پتاسه را در باغات خود ندارند که اثرات این عدم استفاده از این کودها در سال آینده نمایان خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس: کودهای پایه پتاسه و فسفاته مقاومت گیاه را نسبت به تنش های محیطی و اقلیمی بالا می برد لذا در صورت استفاده نشدن توسط کشاورزان، سال آینده شاهد شیوع آفات، بیماری ها و سرمازدگی گیاهان و درختان خواهیم بود

وی ادامه داد: در ایامی که گیاهان و درختان نیاز به کود دارند اما به دلیل اینکه به عنوان مثال قیمت کود فسفاته به ۵۹۰ هزار تومان رسیده است خرید آن برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و لذا از کوددهی اجتناب می کند مسلما در سال آینده با کاهش عملکرد روبه رو خواهیم شد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس تصریح کرد: همانطور که می دانید بسیاری از این کودها به خصوص پتاسه، مقاومت گیاه را نسبت به تنش های محیطی و اقلیمی بالا می برد و در نتیجه اگر کشاورزان نتواند این کود را مصرف کند گیاه نسبت به این تنش های محیطی ضعیف می شود و قطعا سال آینده شاهد شیوع آفات، بیماری ها و سرمازدگی گیاهان و درختان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه تبعات افزایش بی رویه قیمت کود در تولید سال آینده مشخص می شود، گفت: کشاورزان ما در این بین به شدت متضرر شده اند چرا که کاهش عملکرد در سال آینده مسلما ضررهای مالی بسیاری برای آنها در پی خواهد داشت. این در حالی است که انتظار می رود در خصوص برداشته شدن ارز دولتی نهاده های کشاورزی تجدید نظر شود چرا که تامین نهاده های کشاورزی با قیمت مناسب لازمه تامین امنیت غذایی کشور است.

یدالهی خاطرنشان کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا حداقل کودهای پایه تولید، با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار بگیرد.

یک حرکت غیرکارشناسانه و یک تعیین قیمت غیر کارشناسانه باعث شد بسیاری از کشاورزان کود را از چرخه مصرف خود خارج کنند

وی ادامه داد: کودها بسیار مهم تر از سموم کشاورزی برای کشاورزان است چون درست است که الان بسیاری از سموم را با قیمت های بالا خریداری می کنند اما چون مصرف مورد نیاز چندان بالا نیست و با چند لیتر کار کشاورز راه می افتد در نتیجه عدد بالایی نیست و به کشاورز فشار زیادی نمی آورد. اما در کودها تاثیر گذاری اش بسیار زیاد است و عملا باغداران متضرر شده اند لذا دولت باید چاره ای بیندیشد و در کودهای پایه بخصوص «فسفاته و پتاسه» کمک کند که کشاورزان بتوانند با قیمت مناسب این کودها را تهیه کنند.

این مقام مسئول گفت: شنیده ها حاکی است بسیاری از کشاورزان حتی در مورد محصول گندم، محصول خود را بدون کود فسفاته کشت کرده اند که این اقدام قطعا امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر یک حرکت غیرکارشناسانه و یک تعیین قیمت غیر کارشناسانه باعث شد بسیاری از کشاورزان کود را از چرخه مصرف خود خارج کنند.

گندمکاران سعی دارند با استفاده از ریز مغذی ها کمبود کودهای پایه را جبران کنند
علیقلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران نیز در این خصوص به «بازار» گفت: با بالا رفتن قیمت کودهای پایه یعنی فسفات و پتاسه، و همچنین به دلیل اینکه این کودها به موقع در دسترس گندمکاران قرار نگرفت امسال، به نوعی از چرخه مصرف خارج شد و گندم را بدون کود کشت کردند.

ایمانی افزود: سعی کردیم با ارائه کشاورز کارت به گندمکاران این گرانی کود را جبران کنیم تا گندمکاران بتوانند از این تسهیلات برای تهیه کود استفاده کنند اما کمی دیر انجام شد و برخی از گندمکاران در مناطق سرد کشور که کشت گندم زودتر صورت می گیرد نتوانستند از این تسهیلات ارزان قیمت بهره ببرند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران: با ۵ برابر شدن قیمت کودهای پایه بنا بر این است که قیمت گذاری ها بر اساس هزینه های تولید لحاظ شود

وی افزود:  با این وجود گندمکاران سعی دارند با استفاده از ریز مغذی ها یا همان کودهای مایع و کود اوره این کمبود  کودهای پایه را جبران کنند تا عملکردها زیاد کاهش پیدا نکند. و دولت هم تصمیم دارد سهمیه اوره را بیشتر کند تا در این مسیر نقیصه ای به وجود نیاید.

ایمانی افزود: از سوی دیگر تصمیم دولت بر این است که برای سال آینده بر اساس هزینه های تولید قیمتها را لحاظ کند تا کشاورزان چندان متضرر نشوند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه امسال قیمت کودهای پایه ۵ برابر افزایش داشت، افزود: امروز قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی کود فسفاته ۵۰۰ هزار تومان و کود پتاسه ۵۴۰ هزار تومان است!

ایمانی خاطر نشان کرد: غالب کودهای پایه وارداتی است و بخش بسیار کوچکی از نیاز ما از طریق تولیدات داخل تامین می شود.

این مقام مسئول در خصوص سطح زیرکشت گندم در سال جاری نیز اظهار داشت: نسبت به سال گذشته افزایش کشت داریم و در حالی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برآورد شده بود ۶ میلیون هکتار کشت شود از این میزان پیش رفته است و نسبتا شرایط خوبی داریم.

ایمانی در پایان گفت:  امیدوار هستیم امسال بارش های مناسبی داشته باشیم تا حجم تولیدمان نیز در شرایط راضی کننده ای باشد.

کد خبر: ۶۹٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha