۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
تامین مالی بخش خصوصی در بازار سرمایه، گامی در جهت رونق اقتصادی
مدیرعامل کارگزاری امین سهم تصریح کرد

تامین مالی بخش خصوصی در بازار سرمایه، گامی در جهت رونق اقتصادی

سیدی، مدیرعامل کارگزاری امین سهم گفت: هرچقدر فعالان برای داشتن عملکرد مطلوب، آزادی بیشتری داشته باشند با رشد و تعالی در بازار رو به رو خواهیم بود؛ اگر بخش خصوصی نیز بتواند برای تولید خود از بازار سرمایه تامین مالی انجام دهد، کمک شایانی به بهبود اقتصادی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل کارگزاری امین سهم، اظهار کرد: کاهش قیمت دلار ارتباط زیادی با گشایش‌های احتمالی در حوزه اقتصاد و رفع تحریم‌ها دارد؛ البته باید در نظر داشته باشیم که همیشه در نرخ تبدیل ارز، سیاست‌های بانک مرکزی حرف نخست را می زند. براین اساس، شاید بهتر باشد این موضوع بر اساس شرایط فعلی، در مسیر افزایش تولید و صادرات و بهبود شاخص های اقتصادی کشور استفاده شود.

سیدی در بررسی شرایط نرخ ارز، اضافه کرد: به نظر من بهترین حالت این است که نرخ ارز در قیمت‌های کنونی تثبیت شود و اگر فشار رکودی و بهبود شرایط تورمی ایجاد شد، بانک مرکزی سیاست‌گذاری خود را بر تعدیل نرخ سود به نفع تولید کشور بگذارد و نرخ ارز را تثبیت کند تا از تولید داخلی و صادرات حمایت شود، سهامی که قیمت آنها جا مانده است به سمت آزادسازی پیش رود و سوبسیدها حذف شود.

در میان مدت، افزایش نرخ ارز پیش‌بینی نمی‌شود
وی تصریح کرد: به دلیل انتخابات پیش رو ممکن است نرخ ارز دستخوش اقتصاد سیاسی قرار بگیرد. هرچند، همانطور که در بالا اشاره شد با وجود قرار گرفتن در شرایط ریزشی ارز، بازهم فرمان اصلی در این بازار در دست بانک مرکزی قرار دارد؛ اما با تمام این شرایط به نظر نمی‌رسد که در میان مدت با افزایش قابل توجهی در نرخ ارز مواجه باشیم.

سیدی در خصوص صنایع تاثیرگذار بر بازارسرمایه بیان کرد: به طور معمول با موج مثبتی از اسفند ماه تا خرداد ماه در بازارسرمایه مواجه هستیم؛ به نظر من بسیاری از شرکت‌ها تحت تاثیر تحریم ها، قیمت های فروش مناسب داخلی یا خارجی، سود بسیار خوبی به خصوص در صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی ساخته اند. با توجه به اینکه این صنایع، صنعت‌های بزرگ بازار هستند وتاثیر زیادی بر کل بازارسرمایه خواهند داشت.

 این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: البته از مردادماه با اصلاح شدیدی در قیمت ها مواجه بودیم، براین اساس به نظر می رسد که بسیاری از شرکت ها جای زیادی برای کاهش بیشتر قیمت نداشته باشند. بنابراین می توان یک روند صعودی را برخی از صنایع پیش بینی کرد. ولی به طور قطع انتظار ما مانند شش ماهه نخست سال جاری برای بازارسرمایه در سال آینده نخواهد بود.

گامی بزرگ به سوی مردمی شدن بازارسرمایه
مدیرعامل کارگزاری امین سهم افزود: در سال گذشته، شاهد انقلابی در بازارسرمایه بودیم که ناشی از حضور خیل عظیمی از مردم در این بازار بود. این موضوع شرایط بازار را بسیار تغییر کرد و می توان گفت بازارسرمایه کشور یک گام بزرگ، مردمی‌تر شد.       

سیدی در پیش بینی بازار در سال آینده مطرح کرد: بازارسرمایه می تواند در سال آینده شرایط خوبی داشته باشد، به خصوص اگر سیاست‌گذاران فضای قیمت گذاری را به بازارها بسپارند و دخالت زیادی در این رابطه نداشته باشند. البته در نظر داشته باشید بانک مرکزی هم نقش زیادی در رفع موانع تولید دارد و از رکود در صنایع جلوگیری می کند.

وی با بررسی گزارش های ۹ ماهه بیان کرد: در این گزارش ها، موراد مطلوب با اختلاف فاحش سود نسبت به سال گذشته، به طور فراوان وجود دارد و همانطور که اشاره شد این روند بر کل بازار اثر مثبت خواهد داشت یا حداقل از کاهش بیشتر شاخص های بازار جلوگیری خواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشیم که در افق ارزشگذاری بازار در بلند مدت، چشم انداز رکود و نیز نرخ سود بانکی مولفه های پر تاثیری نسبت به عملکرد شرکت‌ها هستند. به این معنی که اگر این دو گزینه در کنار عملکرد فعلی شرکت‌ها، درست تنظیم شود، می‌تواند تاثیری دو چندان داشته باشد.   

کد خبر: ۶۹٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha