۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
۶۷۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری است
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

۶۷۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری است

اردبیل - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر دو مجتمع گلخانه‌ای به مساحت ۶۷۰ هکتار در شمال استان اردبیل در حال بهره‌برداری و تولید محصولات متنوع است.

محرم عدلی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دو مجتمع گلخانه‌ای در پارس‌آباد و گرمی در حال بهره‌برداری و توسعه است به طوریکه از یک‌هزار هکتار مجتمع گلخانه‌ای مغان، تاکنون ۶۶۱ هکتار در حال بهره‌برداری و احداث مجموعه‌های تولیدی متنوع است.

وی به گلخانه ۱۰ هکتاری گرمی نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز زمینه اشتغال خوب جوانان منطقه را با تولید محصولات متنوع در فضای کنترل شده فراهم کرده تا با راندمان بالا تولید محصولات متنوع و صادرات آنها شکل بگیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مزایای احداث گلخانه‌ها را در افزایش تولید و بهره‌وری و همچنین مصرف کنترل شده آب و تنظیم دما یادآور شد و افزود: فعالیت این مجموعه‌ها در شرایط خشکسالی کشور و کمبود منابع آب در حقیقت به تأمین امنیت غذایی در سطح ملی و استانی کمک کرده است.

در توسعه بخش کشاورزی و زراعت به ازای هر سه هکتار زمین زراعی، یک نفر اشتغال انجام می‌شود در حالی که در مجتمع‌های گلخانه‌ای به ازای هر هکتار فرصت اشتغال ۱۰ نفر به صورت مستقیم به وجود می‌آید

۴۹ واحد گلخانه‌ای توسط بخش خصوصی در حال احداث و یا بهره‌برداری است
عدلی بازار خوب صادرات محصولات متنوع کشاورزی را یادآور شد و تصریح کرد: نسبت به ۱۰ سال پیش توسعه گلخانه‌ها در مناطق مختلف استان اتفاق افتاده به طوریکه ۴۹ واحد گلخانه‌ای توسط بخش خصوصی در حال احداث و یا بهره‌برداری است که ۲۸ واحد تولید خود را شروع کرده اند.

وی به استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید در توسعه و راه‌اندازی این مجموعه‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: نه تنها این واحدها در تولید محصولات متنوع متضرر نشدند بلکه حجم تولید و بهره‌برداری آنها افزایش یافته و به تناسب آن افزایش درآمد صاحبان این مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز رقم خورده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه به راه‌اندازی اتوماسیون گلخانه‌ای به شکل مدرن و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: نسبت به سال‌های گذشته استان اردبیل در توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای اعم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی موفقیت خوبی را به دست آورده به طوریکه ما در حال حاضر رتبه سوم را در جذب منابع و توسعه گلخانه‌ها شاهد هستیم.

فرصت اشتغال برای ۱۰ نفر در مجتمع‌های گلخانه‌ای به ازای هر هکتار
وی اظهار کرد: در توسعه بخش کشاورزی و زراعت به ازای هر سه هکتار زمین زراعی، یک نفر اشتغال انجام می‌شود در حالی که در مجتمع‌های گلخانه‌ای به ازای هر هکتار فرصت اشتغال ۱۰ نفر به صورت مستقیم به وجود می‌آید.

عدلی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ در کنار افزایش ظرفیت اشتغال این بخش و همچنین صرفه‌جویی آب و بالا بودن بهره‌وری در سطح حمایت‌های جدی سازمان جهاد کشاورزی با ارائه راهنمایی‌ها و مشاوره‌های فنی و پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۵۲ در حال انجام است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در دو سال اخیر استان اردبیل در جذب تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها در کشور رتبه دوم را به دست آورده به طوریکه در خلخال پنج واحد تولید رز هلندی وجود دارد که کیفیت گل‌های تولیدی این منطقه از مرغوبیت و استانداردهای جهانی برخوردار است.

عدلی به بازار خوب گل رز هلندی اشاره کرد و افزود: در این منطقه کشت این گونه نادر در حال انجام است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گلخانه‌های متنوعی را در جنوب استان اردبیل شاهد باشیم.

تولید محصولات جالیزی، رز هلندی، توت فرنگی در حال رونق گرفتن است
وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ متقاضیان در این بخش می‌توانند تقاضای خود را در سامانه سماک به ثبت رسانده و بعد از بررسی در نظام مهندسی کشاورزی و ارجاع برای تغییر کاربری و صدور مجوزهای لازم پرداخت تسهیلات نیز در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به توسعه گلخانه‌ها در مقیاس بزرگ و کوچک در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: گلخانه‌هایی با مقیاس کوچک از ۱۰ متر تا ۲۹۹ متر مربع را شامل می‌شود و بالاتر از آن گلخانه‌های با مقیاس بزرگ محاسبه می‌شود.

وی به تولید محصولات متنوع در گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ هر چند در سال‌های اول عده‌ای اقدام به تولید محصولات سبزی و صیفی کردند اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی در استان تولید این محصولات پاسخگو نبوده و در حال حاضر تولید محصولات جالیزی، رز هلندی، توت فرنگی و... در حال رونق گرفتن است.

در استان اردبیل شرایط خوبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای فراهم شده به طوریکه در منطقه مغان در مساحت یک‌هزار هکتار بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در حال احداث است که امیدواریم در دو سال آینده به صورت کامل این مجموعه که اغلب سرمایه‌گذاران آن نیز غیربومی هستند، آماده بهره‌برداری شوند

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان در حال احداث است
عدلی اضافه کرد:‌ در استان اردبیل شرایط خوبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای فراهم شده به طوریکه در منطقه مغان در مساحت یک‌هزار هکتار بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در حال احداث است که امیدواریم در دو سال آینده به صورت کامل این مجموعه که اغلب سرمایه‌گذاران آن نیز غیربومی هستند، آماده بهره‌برداری شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل لازمه فعالیت در این بخش را آموزش در تولید محصولات گلخانه‌ای و استفاده از تجربیات افراد موفق در این بخش و همچنین تدبیر مناسب در بازاریابی محصولات تولید شده اعلام کرد و افزود: ضرورت دارد با ذهنیتی روشن و علمی در کنار حل مشکلات و چالش‌ها به صورت دقیق به تولید محصولات متنوع کشاورزی اقدام شود تا خروجی این کار به نفع بهره‌برداران باشد.

عدلی در مورد پوشش بیمه‌ای محصولات گلخانه‌ای نیز بیان کرد: تعدادی از این محصولات مشمول صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند ولی با هشدارهایی که به موقع صادر می‌شود از سرمازدگی و سایر آفت‌ها جلوگیری شده و به نوعی به بهره‌برداران کمک می‌کنیم.

توزیع نهال‌های مثمر و با کیفیت و استاندارد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی
وی ضرورت تأمین سوخت دوم برای حل مشکل گرمایشی مجتمع‌های گلخانه‌ای را یادآور شد و تصریح کرد: در کنار این امر توزیع نهال‌های مثمر و با کیفیت و استاندارد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است که انتظار می‌رود فعالان این بخش از نهالستان‌های دارای مجوزی نهال‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پرداخت تسهیلات در کمک به توسعه نظام گلخانه‌ای را با ۲۰ درصد آورده اشخاص و ۸۰ درصد تسهیلات کم بهره توسط بانک‌ها یادآور شد و خاطر نشان کرد: نرخ تسهیلات در مناطق محروم ۱۴.۵ درصد و در مناطق برخوردار ۱۶ درصد است.

عدلی در پایان اظهار کرد: امیدواریم افراد علاقمند به توسعه کشت گلخانه‌ای در کنار بهره‌گیری از مشاوره‌های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی از افراد با تجربه و خبره در این زمینه استفاده کرده و محصولات پربازدهی را در دستور تولید قرار دهند.

کد خبر: ۶۹٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha