۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
 دلار چند نرخی در صنعت غذایی فسادزا است| غفلت سازمان حمایت از ابتدای زنجیره تولید
دبیر انجمن نان های ماشینی کشور در گفتگو با بازار مطرح کرد:

دلار چند نرخی در صنعت غذایی فسادزا است| غفلت سازمان حمایت از ابتدای زنجیره تولید

مروت پور، دبیر انجمن نان های ماشینی کشور گفت: تولیدکنندگان درخصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز با مشکلات مربوط به تحریم ها، حمل و نقل و بیمه روبرو هستند و این موارد در کنار هم مشکلات عدیده ای را برای آنها بوجود می آورد.

سجاد صفری؛ بازار: «علیرضا مروت پور» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که چند نرخی بودن قیمت ارز، صنعت غذایی کشور را با چه مشکلاتی روبرو کرده است؟ اظهار داشت: وقتی که قیمت ارز چند نرخی باشد و در صنعت و یا بازرگانی قیمت ثابتی برای محاسبه، وجود نداشته باشد؛ مشکلاتی را بوجود می آورد.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگان راه و روش بازی با چند نرخی بودن نرخ ارز را بلد هستند و آن ها با چند نرخی بودن قیمت ارز، دچار مشکل و آسیب نمی شوند و مشکلات ناشی از چند نرخی بودن قیمت دلار به افراد جامعه، فشار وارد می کند.  

این عضو انجمن صنایع غذایی، تصریح کرد: وقتی که دولت ارز نیمایی، ارز مبادلاتی و ارز ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار تولیدکنندگان و یا بازرگانان قرار می دهد و به عبارتی دیگر به آن ها سوبسید می دهد زمینه را برای سودجویی برخی از افراد فراهم می کند.

مروت پور تاکید کرد: چند نرخی بودن قیمت ارز و یارانه دولتی به تولیدکنندگان و بازرگانان فساد زا است و زمینه تخلف را برای برخی از افرادی که سودجو هستند را فراهم می کند و چند نرخی بودن قیمت دلار به صنعت آسیب می رساند و باعث می شود که قیمت کالاها شفاف نباشد.

وی افزود: چند نرخی بودن قیمت ارز آسیب های بسیاری به صنعت کشور وارد می کند و اثرات منفی آن بر صنعت بسیار زیاد است.

مروت پور تاکید کرد: در طول سال، چندین بار شاهد افزایش قیمت کالاها در کشور هستیم و این موضوع، تولیدکننده را با سردرگمی مواجه می کند و صنعتگر نمی تواند هزینه های سربار واحد تولیدی خود را محاسبه کند.

دبیر انجمن نان های ماشینی کشور در ادامه، بیان کرد: واحد پول ایران ریال است و مردم جامعه، بر اساس ریال هزینه نمی کنند و قیمت کالاها در کشور بر اساس نوسانات نرخ دلار بالا و پایین می شود و این افزایش قیمت کالاها به صنعت و جامعه آسیب می رساند.

فشار و آسیبی که توسط افراد غیر متخصص در صنعت غذایی کشور به این صنعت و تولیدکنندگان وارد می شود بسیار بیشتر از تحریم های ظالمانه آمریکا است

تامین مواد اولیه مشکل پیش روی صنعت غذایی
دبیر انجمن نان های ماشینی کشور در پاسخ به این پرسش که صنایع غذاییکشور درخصوص تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبرو است؟ به بازار، گفت: صنعت غذایی کشور از ابتدا تاکنون، درخصوص تامین مواد اولیه و واردات با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است و چند نرخی بودن قیمت دلار بر این مشکلات افزوده است.

مروت پور اظهار داشت: برخی از مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت غذایی به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا است و علاوه بر تحریم ها صدور برخی از بخشنامه های غیر کارشناسی شده و بکار گیری برخی از افراد تصمیم گیرنده در صنعت غذایی کشور که تخصص لازم را ندارند برای صنعت و تولید کشور مشکلاتی را بوجود می آورند.

وی تصریح کرد: فشار و آسیبی که توسط افراد غیر متخصص در صنعت غذایی کشور به این صنعت و تولیدکنندگان وارد می شود بسیار بیشتر از تحریم های ظالمانه آمریکا است.

دبیر انجمن نان های ماشینی کشور، افزود: تولیدکنندگان در خصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید با مشکلات عدیده ای همچون، جابجایی پول، گمرک، تحریم ها، حمل و نقل و بیمه روبرو هستند که این موارد در کنار مشکلات دیگر، شرایط فعالیت را برای آنها با مشکل و سختی مواجه کرده است.

مروت پور، افزود: شیوع بیماری کرونا در جهان، موجب شده است که میزان تولید در جهان کاهش یابد و قیمت کالاها افزایش یابد و برخی از کشورها بخاطر اینکه نمی دانند که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد تصمیم بر این دارند که مواد غذایی و مواد اولیه را ذخیره کنند و این، بر عرضه کالا به نقاط مختلف جهان تاثیر منفی می گذارد.

وی تاکید کرد: این موضوع، در خصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت غذایی کشور، مشکلاتی را بوجود می آورد و صنعت غذایی در زمینه واردات مواد اولیه، همیشه با مشکل مواجه بوده است و دلیل آن این است که قوانین کشور، مدام در حال تغییر بوده و نرخ ارز در نوسان است.

سازمان حمایت سعی بر این دارد که قیمت کالاها را کنترل کند؛ ولی در ابتدای زنجیره تولید مواد غذایی کشور، اتفاقات دیگری رخ می دهد و هر روز قیمت کالاها تغییر می کند

سازمان حمایت ناکام در کنترل قیمت کالاها
مدیر عامل یک گروه تولیدی نان صنعتی در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری دستوری دولت چه آسیبی به صنعت غذایی کشور خواهد زد؟ به بازار، گفت: قیمت گذاری دستوری دولت در صنعت غذایی کشور در راستای حمایت از مصرف کننده است.

مروت پور اظهار داشت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در راستای قیمت گذاری کالاها وظیفه بسیار سنگینی بر دوش دارد و سعی بر آن دارد که قیمت کالاها را در کشور کنترل کند.

عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی کشور، افزود: سازمان حمایت سعی بر این دارد که قیمت کالاها را کنترل کند؛ ولی در ابتدای زنجیره تولید مواد غذایی کشور، اتفاقات دیگری رخ می دهد و هر روز قیمت کالاها تغییر می کند و سازمان حمایت تا جایی که امکان داشته باشد در تلاش است که بتواند قیمت کالاها را کنترل کند و چون کارخانجات تولید صنایع غذایی به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت کالاها را افزایش می دهند سازمان حمایت قادر نخواهد که در خصوص کنترل قیمت کالاها مطلوب عمل کند.

مروت پور در پایان، گفت: تولیدکنندگان کلان که در صنعت غذایی کشور فعالیت دارند نمی توانند مرتکب تخلف شوند چون که فعالیت آن ها زیر ذره بین نهادهای دولتی قرار دارد.

کد خبر: ۶۹٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha