۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
شرکت های دانش بنیان نیازمند تبلیغات و حمایت| دست رانت از سر تولیدات داخلی کوتاه شود
بازار گزارش می‌دهد؛

شرکت های دانش بنیان نیازمند تبلیغات و حمایت| دست رانت از سر تولیدات داخلی کوتاه شود

همدان- نبود مکانی مستقل برای استقرار مرکز رشد و واحدهای فناور عمده‌ترین چالش پیش‌روی مرکز رشد ملایر است در حالی که با حل این مشکل نه تنها از ۷۰ مخترع و مبتکر این مرکز حمایت می شود بلکه در راستای معرفی هرچه مناسب تر محصولات تولیدی واحدهای فناور در بازارهای داخلی و خارجی نیز گام برداشته خواهد شد.

بازار؛ گروه استان‌هاشرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمند، پویا و قابل اتکا یکی از حلقه‌های مهم تولید و اقتصاد ملی محسوب می‌شوند که می توانند راهی برای تحقق جهش تولید باشند.

شرکت های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شرکت های دانش بنیان بر اهمیت نقش این شرکت ها در جهش تولید تاکید و آن ها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

با حمایت از شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور و واحدهای در مرحله رشد می توان خلاقیت همراه با علم و تخصص را چاشنی تولید کرد و در کنار اشتغال زایی و تولیدات داخلی، صادرات و ارزآوری را نیز به ارمغان آورد

در این میان عنصر علم و دانش بخش جدایی‌ناپذیر شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور و واحدهای در مرحله رشد است که با حمایت از آن ها می توان خلاقیت همراه با علم و تخصص را چاشنی تولید کرد و در کنار اشتغال زایی و تولیدات داخلی، صادرات و ارزآوری را نیز به ارمغان آورد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور موجب افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع می‌شوند و با صرف کمترین انرژی‌ها به بالاترین سطوح ارزش افزوده دست می‌یابند و این مسائل بستر تحقق اهداف جهش تولید را هموار می کند.

اما سوالی که وجود دارد اینکه این شرکت ها و واحدهای فناور و در مرحله رشد در شهرستان های همدان چه وضعیتی دارند؟ در این زمینه برآن شدیم تا به پیگیری وضعیت این شرکت ها در مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر بپردازیم چراکه مرکز رشد واحدهای فن آور شهرستان ملایر از سال ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون ۷۰ مخترع و مبتکر را شناسایی و مورد حمایت قرار داده است.

 از آن جا که توجه به تولیدات و اشتغال زایی این واحدها می تواند نقطه عطفی برای ورود به عرصه های اقتصادی و فناوری مهم باشد در همین راستا بر آن شدیم تا گفتگویی با مظفر عسگری؛ مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر و رسول رنجبر؛ یکی از مدیران شرکت ارمغان نوین شایگان انجام دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

پنجمین تکنولوژی شتاب دهنده در دنیا فاقد پایگاه مستقل
مظفر عسگری در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت شرکت های دانش بنیان در شهرستان ملایر مطرح کرد: با وجود اینکه شهرستان ملایر زیر مجموعه پارک علم و فناوری و همچنین صاحب پنجمین تکنولوژی های شتاب دهنده در دنیا محسوب می شود اما عملاً دفتر و ساختمان و پایگاه مستقلی ندارد و مدام در حال جابجایی است.

مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر با بیان این موضوع ادامه داد: شرکت های دانش بنیان یک سری تجهیزات و اطلاعات بین الملی نیاز دارند که در اختیار آن ها قرار نمی گیرد.

شرکت های دانش بنیان شهرستان ملایر در سال گذشته به میزان دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش و در خصوص صادرات نیز به میزان ۲۵ دلار ارزآوری داشتند

عسگری بابیان اینکه تبلیغات ملموسی در رابطه با شرکت های دانش بنیان که در شهرستان ملایر به صورت فعال مستقر هستند و فعالیت دارند، صورت نمی گیرد؛ مطرح کرد: شرکت های دانش بنیان شهرستان ملایر در سال گذشته به میزان دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش و در خصوص صادرات نیز به میزان ۲۵ دلار ارزآوری داشتند.  

وی با بیان اینکه پنج تا ۶ واحد به صورت شرکت های دانش بنیان در شهرستان ملایر مشغول به فعالیت هستند، یادآورشد: فعالیت شرکت های دانش بنیان ملایر در حوزه های پزشکی، دارویی، مکانیک، کشاورزی، آی‌تی، صنایع دستی و غیره انجام می پذیرد.  

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر در این زمینه ارائه تسهیلات مالی، ایجاد دفتر کاری، معافیت های مالی، گمرکی و عوارض، حضور در نمایشگاه ها، مشاوره های علمی و تخصصی، مشاوره های بازاریابی، دوره های آموزش تخصصی که از صفر تا ۱۰۰ آموزش ها به صورت رایگان برگزار می شود را از جمله حمایت های مرکز رشد شهرستان ملایر در رابطه با شرکت های دانش بنیان  مستقر در ملایر برشمرد و افزود: شرکت های دانش بنیان در زمینه موارد ذکر شده، هیچ گونه کمبودی ندارند.

دست رانت و رانت خواری باید از سر تولیدات داخلی کوتاه شود
شرکت ارمغان نوین شایگان با ایده محوری تولید واکس ارگانیک pwax در زمینه کیف و کفش و مصنوعات چرمی در مرکز رشد شهرستان ملایر در استان همدان فعالیت دارد؛ این شرکت در مرحله رشد قرار دارد و در زمینه تولید واکس ارگانیک تولیدی از مواد کاملا گیاهی به صورت ۱۰۰ درصد طبیعی در حال پیش روی است.

رسول رنجبر یکی از مدیران شرکت ارمغان نوین شایگان است که در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با ورود خود به عرصه تولید ارگانیک واکس کفش مطرح کرد: تقریباً در حدود ۲۰ سال است که در حوزه تولید کفش و کفاشی با شریک خود آقای آذریون مشغول به فعالیت هستیم و از سال ۹۴ وارد چرخه تولید واکس به صورت صنعتی شده ایم و سال ۹۵ از طرف صندوق کارآفرینی امید، کارآفرین برتر در استان همدان شناخته شدیم.

رنجبر با اشاره به اینکه مجموعه تولیدی واکس ارگانیک برای چهار نفر اشتغال ایجاد کرده است، درخصوص چگونگی تولید این واکس تشریح کرد: یک سری از کارها به صورت برون سپاری انجام می شود ضمن اینکه این واکس بر پایه مواد طبیعی تولید شده از جنس چرم طبیعی است که عمق چرم را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: این واکس ارگانیک برخلاف واکس های دیگر بوی نامطبوع ندارد و چرم را زنده نگه می دارد به طوری که براق بودن کاذب برا کفش ایجاد نمی‌کند اما در مقابل، یک براق بودن واقعی به چرم می دهد و با مصرف بسیار کمی از این واکس می توان این براق بودن واقعی و ممانعت از نفوذ گرد و غبار به چرم کفش را شاهد بود.

وی عنوان کرد: قیمت تمام شده این واکس برای مصرف کنندگان نیز بسیار مناسب است و جلد این محصول نیز با دیدِ اینکه برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه باشد، تولید شده است.

مصرف کنندگان چرم پوش در استفاده از دستگاه واکس زنی در ادارات نگران هستند چراکه چرم کفش دچار آسیب می شود

رنجبر با اشاره به اینکه در تولید این واکس فرچه حذف شده و از ابر خیلی محکم برای کشیدن روی کفش استفاده می شود، مطرح کرد: عموماً مصرف کنندگان چرم پوش در استفاده از دستگاه واکس زنی در ادارات نگران هستند چراکه چرم کفش دچار آسیب می شود که به همین منظور در راستای رفع مشکل، مجموعه تولیدات و محصولات ارگانیک شایگان محصولی را فناوری و ارائه داده که به صورت مایع و آبکی در دستگاه قرار بگیرد و استفاده می شود که با بارها استفاده از آن، مشکل و آسیبی برای کفش های چرمی ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت تولیدات محصولات ارگانیک شایگان زیرمجموعه شرکت های دانش بنیان و علم و فناوری قرار دارد، اضافه کرد: در این زمینه از شرکت های فناوری حساب می شویم که عمدتاً محصولات فناوری شده ارائه می کنند.  

رنجبر در خصوص سرمایه اولیه و قدم های ابتدایی برای ورود به عرصه فناوری و واحدهای رشد عنوان کرد: سال ۹۴ که در واقع شروع کار ما محسوب می شود، با سرمایه گذاری به میزان ۱۰۰ میلیون تومان فعالیت را شروع کردیم اما در این مسیر، مشکلاتی سر راهمان وجود داشت.

وی در تشریح این موضوع مطرح کرد: رانت و رانت خواری به عنوان عمده ترین مشکل بر سر راه تولیدات وجود دارد چراکه این محصول را در یکی از فروشگاه های مرکزی و بزرگ ارائه کردیم به نحوی که در ظاهر امراز کیفیت و عرصه محصول، بسیار راضی بودند اما حاضر به خرید محصول و فروش آن نشدند.

ایجاد بازار فروش برای محصولات باید مندظر باشد به نحوی که در شبکه های مختلف تلویزیونی، کیفیت کار و محصول فناوری شده معرفی و دیده شود تا مردم به استفاده از محصول ترغیب شوند

رنجبر با بیان اینکه محصول ما از جمله محصولات گمنام است، عنوان کرد: تنها کمکی که مسئولین امر و متولیان توسعه اقتصادی می توانند در رابطه با حمایت تولیدکنندگان داشته باشند، ایجاد بازار فروش برای محصولات است که در شبکه های مختلف تلویزیونی، کیفیت کار و محصول فناوری شده معرفی و دیده شود تا مردم به استفاده از محصول ترغیب شوند. 

وی در ادامه گفتگو عنوان کرد: اگر تولیدات ما به مشتریان معرفی شود کار ما می چرخد و بدین ترتیب در این زمینه قائل به گرفتن تسهیلات و وام بانکی نیستیم و فقط بازار فروش نیاز داریم.  

رنجبر همکاری خود را با دیگر مدیر این شرکت در پیش روی مناسب این طرح موثر دانست و گفت: از ابتدای فعالیتمان با کفش و فروش آن سروکار داشتیم و به وضوح مشاهده می کردیم که گاهی خریداران کفش از بوی نامطبوع و کیفیت بسیار پایین واکس های موجود در بازار گلایه مند بودند بدین ترتیب برآن شدیم که در راستای رفع این مشکل واکس ارگانیک تولید کنیم تا مصرف کنندگان بتوانند از محصولات باکیفیتی بهره مند شوند.   

وی با بیان اینکه نیازمند حمایت مسئولین مربوطه هستیم، مطرح کرد: ارگان های لشگری چون ارتش و سپاه باید از محصولاتمان حمایت کنند که البته پیش از شیوع ویروس کرونا تعدادی از محصولات ما در ارگان های لشگری توزیع شد اما با شیوع ویروس کرونا این روند کاهش یافت.

لزوم فرهنگ سازی برای ارتقاء سطح فروش محصولات
رنجبر بر لزوم فرهنگ سازی برای ارتقاء سطح فروش محصولات تاکید کرد و افزود: برنامه هایی که در رسانه های مختلف برای تبلیغ محصول ساخته می شود می تواند زمینه مناسبی برای فروش محصولات ارگانیک و باکیفیت باشد.

وی در خصوص وضعیت صادرات محصول تولیدی شرکت ارمغان نوین شایگان مطرح کرد: واکس های ارگانیک تولیدی خوراک مناطق سردسیر در کشورهای خارجی است.  

رنجبر با اشاره به اینکه این محصول در بازار تهران نیز به فروش می رسد، افزود: از تهران با مقیاس کمتری به کشورهای دیگر صادر می شود که در همین راستا یکی از مشتریانن افغانی که به بازار تهران مراجعه کرده و از محصول راضی بود مجدد به میزان کمتری درخواست داد و برای وی به افغانستان صادر کردیم.

وی در پایان این گفتگو در خصوص کیفیت محصول تولیدی این شرکت مطرح کرد: محصول ارائه شده بسیار باکیفیت است و تاکنون نیز بازخوردهایی بسیار خوب و رضایتمندی از مشتریان و مصرف کنندگان این محصول داشته ایم.

آنچه از صحبت ها بر می آید نبود مکانی مستقل برای استقرار مرکز رشد و واحدهای فناور، عمده‌ترین چالش و معضل پیش‌روی مرکز رشد ملایر است، موضوعی که موجب کاهش سرعت به سمت تولید و اقتصاد ملی می شود بنابراین حل این مشکل نیازمند برنامه ریزی است تا بتوان نه تنها از  ۷۰ مخترع و مبتکر آن حمایت کرد بلکه در راستای معرفی هرچه مناسب تر محصولات تولیدی آن ها در بازارهای داخلی و خارجی نیز گام برداشت.

از سویی زمان آن رسیده تا از جوان ایرانی در تمامی شهرستان ها حمایت شود به ویژه که این جوان، مخترع، مبتکر و خلاق نیز باشد؛ بدین ترتیب می توان برنامه های حمایتی از قبیل معافیت‌های مالیاتی، مشاوره‌های مالیاتی و حسابداری، معافیت از حقوق گمرکی و عوارض، تسهیلات گمرگی، مشاوره گمرکی، معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها، بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی، امریه نظام وظیفه، پروژه‌های جایگزین خدمت سربازی، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت از حضور در مناقصات بین‌المللی، منتورینگ و مشاوره صادراتی، حمایت از ورود به بورس، ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، مشاوره منابع انسانی، تسهیلات مالی، تسهیلات تامین محل کار و غیره را چاشنی کار این افراد کرد و با حمایت های مناسب از آن ها زمینه را برای بروز و ظهور هر چه مناسب تر آن ها در عرصه های اقتصادی و تولیدی مهیّا ساخت.

کد خبر: ۶۹٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha