۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
انجماد تقاضا در بازار آهن

انجماد تقاضا در بازار آهن

بازار آهن در روز گذشته با ثبات نسبی همراه بود و بیشتر تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با اینکه بیشتر خبرهای تاثیرگذار بر بازار ارز، از جمله رئیس کل بانک مرکزی که در صحبت های اخیر خود در مورد آزاد شدن بخش زیادی از منابع ارزی بلوکه شده کشور بیان کرده است. وهمچنین بهبود شرایط صادرات نفتی و غیر نفتی و حتی فعالیت های اخیر دولت جدید آمریکا برای لغو تحریم های در رابطه با موضوع کرونا، خبرهای خوبی برای بازار ارز به حساب می آید ولی در روز گذشته اوایل روز نرخ ارز با کاهش ۸۵۰ تومان به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان همراه بود که بعد از ساعاتی دوباره به روند افزایشی خود بازگشت و به ۲۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید این تحرکات در بازار ارز نشان می دهد که این بازار همچنان با جو روانی مضطربی رو به رو است و همچنان شاهد سایه های نگرانی از تحقق نیافتن خوش بینی ها از حضور بایدن بر این بازار هستیم.

و اما نرخ فروش اسکناس دلار در تابلوی صرافی ملی در ابتدای صبح روز گذشته با کاهش ۷۰ تومانی همراه بود که ساعاتی بعد ۱۵۰ تومان نیز کاهش یافت و به نرخ ۲۲ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. در این شرایط که حاکی از تلاش بازار ساز برای مقاومت در برابر بازگشت دلار به روند نزولی و با تزریق درهم در بازار آزاد و هچنین تامین حواله جات در سامانه نیما است اگر مانند روزهای پایانی هفته گذشته، شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌ها باشیم در اصل نرخ دلار نقدی نیز نمیتواند آنچنان به روند صعودی کنونی خود ادامه دهد. در این بین  بازار آهن همچنان بدون تقاضا و راکد است که میتوان گفت بر اثر نبود تقاضا در این روزهای سرد حال که حتی پیش بینی ها از احتمال وقوع بارش های سنگین در سراسر کشور است و از طرفی دیگر فعالان این بازار منتظر مشخص شدن تکلیف قیمت ارز هستند و بسیاری از فعالان مخصوصا کسانی که به افت قیمت نرخ دلار امیدوارند ترجیح می دهند اقدام به  خرید و فروش نکنند. بنگاه ها نیز مانند دو هفته گذشته با ارائه تخفیف‌های مناسب به دنبال جذب مشتری هستند.

بر همین سبب بازار آهن در روز گذشته با ثبات نسبی همراه بود و بیشتر تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند. در میان قیمت های اعلامی روز گذشته در حوزه لوله و پروفیل با کاهش و یا افزایش های پراکنده ای مشاهده شد و اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که با وجود تداوم برخی خوش‌ بینی‌ها نسبت به احتمال کاهش نرخ ارز در روزهای آتی، بازار آهن با بالا رفتن تقاضا در پایان فصل سرما ممکن است با کمبودهایی مواجه شود؛ چراکه اولا همین مصوبه تازه وزارت صمت شاید موجب کمبود برخی مواد اولیه در ماه‌های آتی شود و از آن مهمتر قطعی‌های مکرر گاز و برق بسیاری از فولادسازان، نوردکاران و معدنی‌ها در هفته‌های اخیر قطعا در میان ‌مدت بازار فولاد کشور را با کمبود محصولات نهایی مورد تقاضای خریداران مواجه خواهد کرد.

کد خبر: ۶۹٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha