۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
 چگونه بایدن می‌خواهد مناقشه هسته‌ای را تنش زدایی کند
تاگس اشپیگل آلمان:

چگونه بایدن می‌خواهد مناقشه هسته‌ای را تنش زدایی کند

به علت جو ضد ایرانی کنگره، رئیس جمهور آمریکا نیاز به کسب امتیازاتی از تهران دارد تا بتواند مذاکرات را آغاز کند.

بازار؛ گروه بین الملل: تاگس اشپیگل اخیرا مقاله ای به قلم «کریستیان بومه» و  «توماس زایبرت» با عنوان «چگونه بایدن می خواهد مناقشه هسته ای را تنش زدایی کند» منتشر نموده است.

«جو بایدن» کار خود را در مورد خاورمیانه آغاز کرده و می خواهد هرچه سریعتر با متحدانش در مورد شروع دوباره روابط با تهران صحبت کند.

این سخنان، خط مشی جدید وی را مشخص می کند. بایدن در پی همبستگی با شرکای آمریکا در مسیر تلاش برای مذاکره بر سر برنامه هسته ای تهران می باشد. با وجود دور شدن از سیاست فشار حداکثری، بایدن در حال حاضر قصد دارد در صورت توقف نقض توافق از سوی ایران، این پیمان را احیا کند. دولت آمریکا می خواهد مقررات سختگیرانه تری را در مذاکرات گنجانده و مدت اعتبار آنها را هم افزایش دهد.

وزیر امور خارجه بایدن نیز تأکید کرده که واشنگتن با متحدان خود در حوزه خلیج فارس گفتگو و هماهنگی خواهد کرد. بایدن با این تاکتیک می خواهد از یک طرف تمایل به گفتگو را اعلام کرده و از طرف دیگر نگرانی متحدان خاورمیانه ای آمریکا را مبنی بر تقویت ایران با گفتگوهای جدید از بین ببرد. به علت جو ضد ایرانی کنگره، رئیس جمهور آمریکا نیاز به کسب امتیازاتی از تهران دارد تا بتواند مذاکرات را آغاز کند.

رئیس جمهور ایران نیز خواستار آن است که آمریکا اولین قدم را پس از پایان دوره ترامپ بردارد. اردوگاه نیروهای نسبتاً میانه رو روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن با محافظه کاران بر سر قدرت جنگیده و به طور فزاینده ای در حالت دفاعی قرار دارد.

یک رئیس جمهور جدید محافظه کار احتمالا بسیار کمتر از حسن روحانی تمایل به نزدیکی و گفتگو با بایدن دارد. فقط آیت ا... خامنه ای، می تواند گفتگوها با بایدن را تأیید کند. وی اخیرا از طریق مشاورش اعلام کرد که ایران آماده مذاکره است، به شرط آنکه تهدید بازگشت کلیه مجازات های قبلی برطرف شود.

پیروزی بایدن در انتخابات برای برخی از رهبران خاورمیانه خبر چندان خوبی نبود، زیرا وی بدون اما و اگر از آنها حمایت نکرده و به جای تقابل، در پی سازش است. سعودی ها، اسرائیلی ها و اماراتی ها ناراضی بوده و اکیدا هر نوع توافق با ایران را رد می کنند. گفته می شود نتانیاهو قصد دارد تیمی را به آمریکا بفرستد تا بایدن را متقاعد کند که گفتگو با تهران اشتباه است.

کد خبر: ۶۹٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha