۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
 اولین آزمون دیپلماتیک بایدن با ایران
لاکروا بررسی کرد:

اولین آزمون دیپلماتیک بایدن با ایران

ایران یکی از نخستین پرونده های داغ روی میز «جو بایدن» خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: ایران یکی از نخستین پرونده های داغ روی میز «جو بایدن» خواهد بود. هدف بازگشت سریع به توافق هسته ای ۲۰۱۵ که با خروج امریکا در سال ۲۰۱۸  و بازگرداندن تحریم ها توسط «دونالد ترامپ» و هم به دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران تعهدات خود در معرض خطر است.

رئیس جمهور جدید می تواند به «جک سالیوان»،مشاور امنیت ملی، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه، «وندی شرمن»، معاون وزیر امور خارجه و «ویلیام ج. برنز»، مدیر آینده سیا  برای یافتن راه حل امیدوار باشد. چرا که همه آنها در مذاکرات توافق هسته ای وین در مورد ایران شرکت داشتند.

«فرانسوا نیکولو»، سفیر سابق فرانسه در ایران می گوید: «امریکا و ایران باید در مورد توافق همزمان بین لغو تحریم ها، از طرف آمریکا و پایبندی به تعهدات از طرف ایران توافق کنند. احتمال دارد کمک های بشردوستانه مورد نیاز ایران در بحران سلامت آزاد شود و معافیت هایی در مورد تحریم های نفتی و معاملات مالی بین المللی در ازای اقدامات مهم ایران  برای رعایت دقیق تعهداتش اعمال شود. فقط مجازات های مربوط به توافق هسته ای با حکم رئیس جمهور لغو می شود، سایر موارد مربوط به حقوق بشر یا تروریسم پابرجا هستند.»

اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس که به هرگونه بازگشت به دیپلماسی آمریکا بسیار بدگمانند، مذاکرات واشنگتن و تهران را از نزدیک تحت نظر دارند.

«پیر ویمونت»، دبیرکل اجرایی سابق سرویس اقدامات خارجی اروپا گفت: «دولت بایدن در این اولین جلسه مهم دیپلماتیک یک نوع تعهد نتیجه دارد. عدم موفقیت در این پرونده پیامدهای منفی به ویژه در مورد گسترش سلاح های هسته ای در منطقه خواهد داشت. اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهند با شکست مواجه شود، در حالی که اروپایی ها به موفقیت امیدوار هستند. روسیه و چین از یک طرف طرفدار افزایش خطر گسترش سلاح های هسته ای نیستند، از سوی دیگر نمی خواهند به بازگشت امریکا به منطقه کمک کنند.»

کد خبر: ۶۹٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha