۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
راه مقابله با قطعی گاز و برق؛ افزایش برداشت گاز از میادین گازی
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

راه مقابله با قطعی گاز و برق؛ افزایش برداشت گاز از میادین گازی

بیگی نژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، تنها راه مقابله با قطعی گاز و برق را افزایش برداشت گاز از میادین گازی عنوان کرد و گفت: اگر از افت فشار گاز پالایشگاه پارس جنوبی جلوگیری نشود در سال‌های آینده به واردکننده گاز و برق تبدیل خواهیم شد.

به گزارش بازار، هادی بیگی‌نژاد، با اشاره به قطعی مکرر برق در استان تهران و چند شهر دیگر، گفت: اگرچه قطعی گاز هر ساله اتفاق می‌افتد اما امسال به دلیل افزایش بیشتر مصرف گاز خانگی، گاز برخی از نیروگاه‌ها اجبارا قطع شد، به همین دلیل شاهد قطعی برق نیز هستیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روزانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود که اکثرا به مصرف خانگی و مقداری هم به صنعت و نیروگاه‌ها می‌رسد اما امسال مصرف خانگی به هر علتی افزایش پیدا کرده است به همین دلیل سوخت غیرگاز همچون گازوئیل و مازوت را به نیروگاه‌ها دادند اما به دلیل آلودگی ایجاد شده توسط این سوخت‌ها، نیروگاه‌ها نیز دیگر مازوت نمی‌سازند بنابراین آن‌ها غیرفعال شدند به همین دلیل قطعی برق را شاهد هستیم.

وی تنها راه مقابله با این مشکل را افزایش برداشت گاز از میادین گازی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود از سال‌های آینده گاز پالایشگاه گازی پارس جنوبی افت فشار پیدا می‌کنند این شرایط تشدید خواهد شد.

بیگی‌نژاد، اضافه کرد: تجربه سال‌های گذشته در  کشور نشان می‌دهد فعالیت‌ها در حوزه وزارت نفت از زمان آغاز مطالعه تا بهره‌برداری حدود ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد لذا اگر همین امروز کار را آغاز کنیم شاید بتوان جلوی افت فشار پارس جنوبی را گرفت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارشناسان ۳ راهکار برای جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی مطرح کرده‌اند، گفت: ابتدا اینکه میادین پارس جنوبی توسعه پیدا کند، دوم اینکه مناطق جدیدی گازی مانند پارس شمالی ایجاد شود و سوم اینکه از کمپرسورهایی -که بتوانیم افت فشار را جبران کرد- استفاده کنیم، هر چند تمامی این اقدامات "زمان‌بر" و "ارزبر" است لذا باید از هم اکنون با جدیت کار را آغاز کرد و اگر این اقدامات صورت نگیرد به تبع به آن واردکننده برق و گاز تبدیل خواهیم شد. /

کد خبر: ۶۹٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha