۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نارضایتی‌ها موجب مثبت شدن شاخص کل بورس شد| در گرداب قرض کردن و سرمایه گذاری در بورس نیفتید
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نارضایتی‌ها موجب مثبت شدن شاخص کل بورس شد| در گرداب قرض کردن و سرمایه گذاری در بورس نیفتید

متخصص بازار سرمایه می‌گوید: در حال حاضر با توجه به رشد ۳ درصدی که شاخص داشته است به نظر می رسد اعتراضات و نارضایتی هایی که انجام شد، مسئولان به خصوص دولتمردان اقتصادی را به این موضوع واداشت که برای جلوگیری از این نارضایتی ها مجددا شاخص و بازار را به مدار و روند قبلی برگردانند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: این روزها بازار بورس و اوراق بهادار تهران، حالش بهتر است. به پرتوی شخصی خود که وارد می شویم بیشتر سهم ها و شاید بتوان تمام سبد خرید و نمای بازار سبزپوش و در سودهای مناسب قراردارند.

شاخص کل دیروز بازار با رشد ۳۸ هزار و ۹۲ واحدی به عدد  یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۷۰ واحد رسید. اما آیا بعد از ریزش های مکرر بازار نفس تازه می کند و این شرایط پایدار خواهد بود؟ آقابزرگی به این سوالات پاسخ می دهد.

شاید برخی ها از تکنیک استقراض یا فروش دارایی استفاده کنند. زیرا فردی که در ضرر است طبیعتا سهم را نمی فروشد و مجبور می شود که قرض کند و یا تامین مالی از طریق فروش اموال و دارایی و امثالهم داشته باشد که در این صورت بیشتر گرفتار می شود

نارضایتی های بیشمار شاخص را مثبت کرد
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل وضعیت بازار و رشد شاخص کل و سهام به خبرنگار «بازار» می گوید: در حال حاضر با توجه به رشد ۳ درصدی که شاخص داشته است به نظر می رسد اعتراضات و نارضایتی هایی که انجام شد، مسئولان به خصوص دولتمردان اقتصادی را به این موضوع واداشت که برای جلوگیری از این نارضایتی ها مجددا شاخص و بازار را به مدار و روند قبلی برگردانند.

وی افزود: بدون اینکه هیچ تغییر خاصی در وضعیت شرکت ها و چشم اندازی در تغییرات و اثرگذاری بر وضعیت صنایع و شرکت ها به وجود آید، بازار رشد داشته که صرفا به واسطه تزریق نقدینگی این اتفاق رخ داده است. می توان گفت این موضوع یک روند ناخوشایندی در میان مدت و بلند مدت است. چرا که ما در بدو دوره اصلاحی روندی را داشتیم که تا حدودی در حال تطبیق بود با اطلاعات ما و ارزش ذاتی بازار بود.

آقابزرگی عنوان کرد: ایجاد شکل به ظاهر مثبت اما باطنا مغایر با مولفه های اثر گذار بر وضعیت اقتصادی در بازار سرمایه به عقیده بنده تاثیر مثبت و بلند مدت و پایداری نخواهد داشت. به جز اینکه باز عده ای که ممکن است تصمیم به ورود به بازار بگیرند مثل آذرماه سال ۹۹، در پیک قیمت ها به واسطه اینکه این روند صعودی درحال شکل گیری است، مجددا وارد بازار شدند.

سرمایه گذاری در بورس به شرایط پرتفوی هر شخصی بستگی دارد. چرا که شرایط پرتفو هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و نمی توانیم یک پکیج را برای همه سرمایه گذاران پیشنهاد کنیم

این کارشناس می گوید که از نظر بنده توجیه قانع کننده و قابل قبول و منطقی برای بازگشت با این سرعتی که در حال حاضر مشاهده می شود، وجود ندارد.

او اشاره کرد: انتظار این است که رشد بسیار ملایم و آهسته ای را به دلیل انتظارات تورمی و اعداد و ارقام مشاهده شده در پیش نویس بودجه سال ۱۴۰۰ که کسری بودجه قابل توجهی دارد داشته باشیم و بخشی از سپرده گذاری  نقدینگی به منظور ارزش کاهش پول در سطح جامعه به سمت بازار سرمایه سوق داده شود و این روند باعث می شود تا بازار سرمایه به عنوان پایدارترین، قانونمندترین و شفاف ترین بازارها جذاب سپرده ها باشد.

تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: بنابراین یک شیب مثبت ملایم منطقی است. اما تغییر یک باره روند به سمت مثبت آن هم با این سرعتی که امروز مشاهده کردیم به نظر من مغایر با عوامل اثرگذار بر وضعیت اقتصادی است و به همین دلیل P  به E بازار هم اکنون بالای ۲۰ و حدود ۲۱ قرارگرفته که این تناسبی معقول و منطقی با سطح عمومی قیمت ها ندارد.

در چند ماه گذشته تمام کارشناسان و همکاران ما به سرمایه گذاران سفارش می کردند که هیچ کس سهام خود را نفروشد در صورتیکه آنهایی که نفروختند در مقابل آنهایی که فروختند ضرر و زیان بیشتری را متحمل شدند

آقابزرگی معتقد است که البته این موضوعات دلیلی برای افت و ریزش هم نیست اما دلیل رشد بازار این روزها صرفا به تکاپو افتادن مسئولان اقتصادی و دولتمردان است در ارتباط با جلوگیری از ریزش بازار رخ داده است. اما به هرحال هم اکنون شاهد ناپایداری آن هستیم.

وی در واکنش به این که آیا استفاده از تکنینک نوسان گیری راه خوبی برای جبران ضرر است؟ گفت: بدترین تکنیک برای پیشگیری از ضرر و زیانی که ناشی از خریدهای گذشته بوده این است که با استفاده از نوسانگیری بخواهیم آن را جبران کنیم. این موضوع لوپ مجددی را ایجاد می کند. چرا که اگر شرایط ناپایدارو غیر قابل پیش بینی به نظر برسد که شرایط حال حاضر به همین صورت است، شاید برخی ها از تکنیک استقراض یا فروش دارایی استفاده کنند. زیرا فردی که در ضرر است طبیعتا سهم را نمی فروشد و مجبور می شود که قرض کند و یا تامین مالی از طریق فروش اموال و دارایی و امثالهم داشته باشد که در این صورت بیشتر گرفتار می شود.

کارشناس بازار سهام ادامه داد: به این صورت یک لوپ باطلی ایجاد می شود و مثل یک گردابی سرمایه گذار را به حاشیه زیان می کشاند و بهترین اقدام در این شرایط تامل و صبر است. که البته به شرایط پرتفو هر شخصی بستگی دارد. چرا که شرایط پرتفوی هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و نمی توانیم یک پکیج را برای همه سرمایه گذاران پیشنهاد کنیم.

اقابزرگی در انتها یاآورد شد: به عنوان مثال در چند ماه گذشته تمام کارشناسان و همکاران ما به سرمایه گذاران سفارش می کردند که هیچ کس سهام خود را نفروشد در صورتیکه آنهایی که نفروختند در مقابل آنهایی که فروختند ضرر و زیان بیشتری را متحمل شدند.

کد خبر: ۶۹٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha