۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶
درآمد رستوران‌ها نصف ولی قیمت‌ها ۲برابر شد؛ فروشنده و خریدار ناراضی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

درآمد رستوران‌ها نصف ولی قیمت‌ها ۲برابر شد؛ فروشنده و خریدار ناراضی

مشهد- رستوران‌ها و فروشندگان اغذیه که از سال گذشته تاکنون به دلیل تعطیلی‌های دوره قرنطینه کرونا زیان سنگینی را تحمل کرده‌اند اگرچه حالا دو هفته‌ای است که با استقبال بیشتری از طرف مشتریان روبرو شدند اما گرانی غذا به دلایل مختلف بسیاری از مشتریان را فراری می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها:  تقاضا برای خرید و تهیه غذای آماده در قالب اغذیه رستورانی و فست فود از یک‌سو و تناول غذا در رستوران‌ها و مراکز لوکس عرضه و فروش غذای فوری، به‌نوعی تفریح در میان خانوارهای ایرانی تبدیل شده و لذا کسب‌وکار فعالان این صنف را در سالیان گذشته بارونق خاصی همراه کرده بود.

اگر چه تا سال گذشته استقبال از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها در سطح قابل توجهی قرار داشت اما ظهور و بروز برخی از تحولات اقتصادی مانند شیوع کرونا و یا گرانی مواد اولیه باعث شده، فعالان این حوزه با آن کسب‌وکار به‌اصطلاح سکه و پررونق فاصله گیرند، تا جایی که بنا بر اظهارات برخی اغذیه‌فروشان عده‌ای از عرضه‌کنندگان غذای فوری، تغییر شغل را در دستور کار خود قرار دهند.

کاهش مشتری
در همین راستا علی کریمی متصدی یکی از فست فودهای واقع بلوار پیروزی مشهد به ما می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا بسیاری از همکاران ما در معرض تعطیلی دائمی و خطر ورشکستگی قرار گرفتند.

قیمت‌ها به‌گونه‌ای افزایش‌یافته که فکر می‌کنیم مانند اصحاب کهف در غار خواب بودیم

وی بابیان اینکه مردم به دلیل ترس از بیماری نسبت به خرید غذاهای آمده کمتر رغبت نشان می‌دهند، افزود: همین موضوع موجب شد تا  بیشتر همکاران ما متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شده و درحالی‌که هزینه زیادی را برای تهیه مواد غذایی پرداخت کرده بودیم به دلیل کاهش چشمگیر فعالیت در اسفند و فروردین ناچار به دور ریختن این مواد غذایی شدیم.

این فروشنده مواد غذایی با عنوان اینکه هم‌چنین بسیاری از همکاران بنده به‌ناچار کارگران خود را اخراج کردند و به تعطیلی کشانده شدند، بیان کرد: اگرچه اجازه فروش غذای بیرون بر را داشتیم اما مشتریان ما نسبت به گذشته به یک‌سوم کاهش پیدا کرد.

کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز قیمت مواد اولیه چند برابر شده است، اظهار کرد: قیمت‌ها به‌گونه‌ای افزایش‌یافته که فکر می‌کنیم مانند اصحاب کهف در غار خواب بودیم.

وی بابیان اینکه قیمت فراورده‌های گوشی و هم‌چنین مواد اولیه مانند قارچ و پنیر ۱۰۰ در صد گران شده است افزود: اگر ما بخواهیم قیمت غذا را ۱۰۰ درصد افزایش دهیم قیمت یک ساندویچ  به بیش از ۵۰ هزار تومان خواهد رسید اما اگر این قیمت را به مشتری اعلام کنیم به‌طور حتم باید مغازه را تعطیل کنیم.

گرانی مواد اولیه
حسین راستگو یکی دیگر از متصدیان اغذیه‌فروشی نیز با گلایه از گرانی مواد اولیه به ما می‌گوید: تا سال گذشته خیار شور را به‌صورت عمده از شیروان و به ازای هر کیلو پنج هزار تومان و گوجه‌فرنگی را به کیلویی دو هزار تومان و کاهو را هر کیلو سه هزار تومان خریداری می‌کردیم اما در حال حاضر قیمت خیار شور به کیلویی ۱۲ هزار تومان، قیمت گوجه کیلویی شش هزار تومان  و درست سه برابر شده است.

وی به خبرنگار ما می‌گوید: این در حالی است که قیمت ساندویچ سه برابر نشده است و هنوز اجازه افزایش قیمت‌ها به میزان کافی به ما داده نشده است.

تمامی اغذیه‌فروشی‌ها قیمت‌هایی را درج کردند که معلوم نیست چه شخصی بر آن‌ها نظارت دارد

این متصدی اغذیه‌فروشی عنوان می‌کند: تا پیش‌ازاین گوشت مرغ را کیلویی هشت هزار تومان خریداری می‌کردیم و قیمت یک کیلو قارچ از شش هزار تومان فراتر نمی‌رفت اما در حال حاضر با افزایش قیمت مرغ  و هم‌چنین قارچ به کیلویی ۲۰ هزار حداقل باید قیمت‌ها را ۵۰ درصد افزایش داد.

گلایه مشتریان
درحالی‌که واحدهای صنفی از افزایش قیمت مواد اولیه شکایت داشته و آن را غیرمنصفانه می‌خوانند از آن‌طرف مشتریان هم از افزایش قیمت‌ها گلایه داشته و آن را غیرطبیعی می‌دانند.

یکی از همین مشتریان بابیان اینکه متأسفانه نرخ‌های ساندویچ و فست فود منطق خاصی ندارد، اظهار می‌کند: در حال حاضر اگر به اغذیه‌فروشی‌های سطح شهر مراجعه کنید نرخ نامه‌ای که قیمت‌ها را مشخص کند وجود ندارد و در مقابل دیدگان مشتریان نصب نشده است.

احسان سالاری به ما می‌گوید: تمامی اغذیه‌فروشی‌ها قیمت‌هایی را درج کردند که معلوم نیست چه شخصی بر آن‌ها نظارت دارد.

وی بابیان اینکه یک بشقاب مرغ سه‌تکه سوخاری از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد بیان می‌کند: به نظر می‌رسد قیمت‌ها کمی غیرواقعی است.

وی ابراز می‌کند: از گذشته، ساندویچ به‌عنوان غذایی کم‌هزینه در میان اذهان و افکار عمومی جاافتاده، اما در شرایط فعلی قیمت برخی ساندویچ‌ها تفاوت چندانی با نرخ غذاهای متوسطی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود، ندارد.

قیمت خودسرانه ممنوع
در همین راستا رئیس اتحادیه فراورده‌های گوشتی اغذیه و فست فود مشهد در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه بسیاری از فست فود ها قیمت‌ها را به‌صورت خودسرانه افزایش دادند و موجب شکایت و نارضایتی مردم شده است اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت باید مبتنی بر اسناد و مدارک و هم‌چنین تائید اتحادیه انجام شود.

مهدی کاشفی بابیان اینکه واحدهای صنفی با در دست داشتن فاکتور به اتحادیه مراجعه می‌کنند و ما با توجه به مستندات نسبت به تعیین قیمت‌ها اقدام می‌کنیم اظهار کرد: افزایش قیمت خودسرانه و بدون مجوز قانونی  ممنوع است و در صورت بازرسی و مشاهده تخلف با افراد خاطی برخورد می‌شود.

وی در خصوص ریشه‌های این هرج‌ومرج در قیمت خدمات ارائه‌شده و گرانی غذا توضیح داد: قیمت فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس کالباس و همبرگر توسط کارخانه‌ها تعیین می‌شود و ما بر اساس قیمت کارخانه به واحدهای زیرمجموعه خود اعلام می‌کنیم که می‌توانند درصد معینی بر روی آن اضافه کرده و به فروش برسانند و لذا نقشی در این راستا نداریم.

وی همچنین افزود: از همین رو با افزایش قیمت فراورده‌های گوشتی توسط کارخانه‌ها طبیعی است که قیمت محصول نهایی افزایش خواهد یافت.

کاشفی بابیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد مصرفی چندین برابر شده است، ادامه داد: پنیر پیتزا را پیش‌ازاین کیلویی ۱۲ الی ۱۳ هزارتومان می‌خریدیم اما واحدهای صنفی همین محصول را امروز باید ۳۵ هزار تومان خریداری کنند.

رئیس اتحادیه فراورده‌های گوشتی اغذیه و فست فود مشهد بابیان اینکه گرانی مواد اولیه نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت نهایی محصول دارد افزود: فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس از ابتدای سال تاکنون بارها افزایش قیمت داشته است.

کاشفی با اشاره به این موضوع که برخی مواد مصرفی مانند کاغذ آلومینیم دور ساندویچ حتی در قیمت نهایی تأثیر بسیار زیادی داشته است، افزود: همین کاغذ آلومینیم که در کسری از ثانیه توسط مشتری تبدیل به زباله می‌شود به ازای هر ساندویچ ۵۰۰ تومان هزینه‌بر می‌دارد درحالی‌که پیش‌ازاین کمتر از ۷۰ تومان قیمت داشت.

فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس از ابتدای سال تاکنون بارها افزایش قیمت داشته است

وی عنوان کرد: در این راستا از مسئولان تقاضا داریم تا سهمیه‌ای برای موادی ازجمله روغن، گوشت یا مرغ برای این صنف در نظر گرفته شود، چون اعضای صنف واقعاً دغدغه افزایش قیمت رادارند چراکه با افزایش قیمت فست فودها استقبال مردم بسیار کاهش می‌یابد که این به ضرر ماست و ما اصلاً موافق افزایش قیمت غذاهای خود نیستیم.

تغییر مسیر
با ریزش مشتریان به دلیل کرونا و همچنین شرایط بغرنج اقتصادی مردم ایران امروز هر ظرف غذا حداقل دو برابر قبل برای رستوران‌داران هزینه در برمی‌دارد زیرا دیگر رستوران داران قادر نخواهند بود که با سود کمتر اما فروش چراغ رستوران‌ها را روشن نگاه‌دارند.

تعطیل شدن بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط با مصرف مواد غذایی مانند رستوران‌ها، فعالیت‌های تأمین غذا و اغذیه که تأمین مواد اولیه غذایی آن‌ها از بخش کشاورزی است و همچنین حضور افراد در قرنطینه خانگی به طور حتم در اینده ای نزدیک سبب تغییر الگوی مصرف غذا در کشور می‌شود. این تغییر الگو می‌تواند بر مصرف‌کننده، تولیدکننده، سرمایه‌گذار و بازیگران زنجیره ارزش اثرگذار باشد.

به‌طور مثال، انتظار می‌رود که مصرف نان‌های صنعتی مورداستفاده در اغذیه‌فروشی‌ها نسبت به مصرف نان‌های سنتی با کاهش روبه‌رو شود و لذا باید شاهد تغییر رویه این صنف و یا صنعت مواد غذایی باشیم.

کد خبر: ۶۹٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha