۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
خسارت برف زمستانی در مازندران| توت ها را باد برد
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت برف زمستانی در مازندران| توت ها را باد برد

بابلسر- برف و کولاک زمستانه چهره سردش را در مازندران به رخ کشید و به بخش های مختلف از جمله کشاورزی و مزارع توت فرنگی خسارت زد.

بازار؛ گروه استان ها: برف ۸۰ تا ۱۳۰ سانتی متری و تندباد ۹۴ کیلومتر بر ساعت بیش از هرچیز به بخش کشاورزی در استان مازندران خسارت زد و زمستان بهره برداران باغی و زراعی را تلخ کرد.

هربار حوادث طبیعی و غیرمترقبه خسارت های زیادی به بخش های کشاورزی مازندران وارد می کند این درحالی که هنوز فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی چندان جا نیفتاده است.

در شهرستان بابلسر و جویبار میزان خسارت های ناشی از برف و تندباد زمستانه بیش از جاهای دیگر بود، یک کشاورز جویباری که تندباد بیش از ۴۰ میلیون تومان به وی خسارت زده است، می گوید: تمامی نایلون های توت فرنگی براثر تندباد دچار خسارت شد و کشاورزان زیادی در این حوزه خسارت دیدند.

۲۰۰ هکتار نایلون را باد برد
همچنین حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر نیز با بیان اینکه برف و کولاک اخیر به ۲۰۰ هکتار نایلون توت فرنگی خسارت زده است، افزود: خوشبختانه این حادثه به محصول توت فرنگی خسارتی نزده است.

وی درباره برآورد خسارت های وارده گفت: برای هر هکتار محصول توت فرنگی  ۸۰۰ کیلوگرم نایلون نیاز بوده که ارزش آن ۲۵۰ میلیون ریال است.

وی درباره دیگر خسارت های وارده گفت: خوشبختانه به بخش کشاورزی خسارت دیگری وارد نشده است.

برف وباد به ۱۳۵ هکتار از مزارع جویبار خسارت زد
در شهرستان جویبار نیز وزش باد شدید و برف و کولاک منجر به بروز خسارت در ۱۳۵ هکتار از واحدهای سیفی جات شده است.  سیدعلی اسد فرماندار جویبار در این زمینه می گوید: بیشتر خسارت وارده به پوشش پلاستیکی و نایلونی مزارع صیفی جات و توت فرنگی بوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به واحدهای گلحانه ای، سبزی و صیفی جات خسارت وارده شده است، میزان خسارت وارده را بیش از ۶۵ ملیارد ریال اعلام کرد.

وی همچنین بروز خسارت در مزارع توت فرنگی را از دیگر حوادث برشمرد و گفت: در مجموع حادثه برف و کولاک بیش از ۱۲ میلیارد تومان در شهرستان خسارت برجای گذاشت.

طوفان و تندباد به بخش های مختلف از جمله کشاورزی در چهار شهر و روستای مازندران خسارت زد و به رغم آنکه هرسال حوادث و بروز خسارت ها تکرار می شود اما استقبال کشاورزان از بیمه محصولات چندان پررنگ نیست.

برف به باغات مازندران آسیب نزد
هادی ایزدی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برف اخیر به باغات استان آسیب چندانی وارد نکرده است، گفت: تاکنون گزارشی در زمینه بروز خسارت به باغات و مرکبات ارسال نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برف به صورت جزیی به برخی گلخانه ها و مزارع گل نرگس خسارت هایی وارد کرده که این آسیب ها عمومی نبوده است.

وی از کشاورزان خواست تا نسبت به هرس درختان به ویژه محصولات سیاه ریشه اقدام کنند تا خطر سرمازدگی به کلی رفع شود.

ایزدی پایان بهمن ماه را زمان مناسبی برای هرس درختان مرکبات بیان کرد.

از مجموع شالیزارهای مازندران سال گذشته فقط ۱۰ درصد معادل ۲۱ هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بیمه دیگر محصولات نیز بسیار کمتر بوده است.

بیشتر خسارت ها به کشت پاییزه و آبزی پروری است
محمد رضوی نیا مدیر صندوق بیمه کشاورزی در مازندارن در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بیشتر خسارت هایی که اعلام می شود درباره محصولات کشت زراعی پاییزه، آبزی پروری و دام وطیور است، گفت: تاکنون چند مورد از خسارت ها توسط شهرستان ها اعلام شده است.

وی افزود: افت شدید دما سبب بروز خسارت هایی در محصولات زراعی و باغی می شود و این خسارت ها در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه خسارت ها طی روزهای اخیر به بهره برداران پرداخت می شود، گفت: کشاورزانی که محصولات آن ها دارای بیمه نامه هستند به مراکز و بانک کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند.

کشاورزانی که محصولات آن ها دارای بیمه نامه هستند به مراکز و بانک کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت کنند

رضوی نیا یادآور شد:سال زراعی گذشته برای محصولات مرکبات و برنج دچار خسارت، پرونده تشکیل شد و در مورد برنج ۹۹.۶ درصد خسارت ها پرداخت شده است.

وی به کشاورزان و تولیدکنندگان و فعالان توصیه کرد با توجه به شرایط اقلیمی مازندران نسبت به بیمه محصولات اقدام کنند و گفت: این کار سبب می شود تا نسبت به جبران خسارت ها اقدام کنیم.

وی درباره نحوه و میزان پرداخت غرامت ها گفت: خسارت ها متناسب با درآمد و براساس ذائقه کشاورزان پرداخت می شود و شرکت های دولتی نسبت به پرداخت بخشی از خسارت ها را پرداخت می کنند.

خسارت ها متناسب با درآمد و براساس ذائقه کشاورزان پرداخت می شود و شرکت های دولتی نسبت به پرداخت بخشی از خسارت ها را پرداخت می کنند

رضوی نیا با اظهار اینکه همه کشاورزان درپی بیمه ارزان قیمت هستند، گفت: کسی حاضر نیست حق بیمه واقعی را پرداخت کند و اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد را کشاورز و بقیه را دولت پرداخت می کند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی در مازندران به کشاورزان توصیه کرد تا هنگام تهیه بیمه نامه گزینه هایی را انتخاب کنند که متناسب با محصول و واحد تولیدی خود انتخاب کنند.

وی یادآور شد: پرداخت غرامت به خسارت دیدگان طی ۱۰ روز انجام می شود و در محصول برنج تاکنون چندین مرحله پرداخت غرامت صورت گرفته است.

درحالی که به تمام بهره برداران بخش کشاورزی توصیه می شود تا تعرفه های حق بیمه را متناسب با میزان واحد تولیدی انتخاب کنند تا از حداکثر مزایای حمایتی بهره مند شوند اما به نظر می رسد نوعی بی اعتمادی بین جامعه بهره بردار کشاورزی و دامی نسبت به عملکرد شرکت های بیمه ای وجود دارد.

سالانه هفت و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود و این استان در تولید ۱۹ محصول از جمله برنج، مرکبات، گل و گیاه و غیره رتبه اول و برتر را داراست و ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی مازندران سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

کد خبر: ۶۹٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha