۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
حمایت از بازار به چه صورت شکل می‌گیرد؟ | بازار گاوی در انتظار سهامداران
قلی پور در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

حمایت از بازار به چه صورت شکل می‌گیرد؟ | بازار گاوی در انتظار سهامداران

کارشناس بازار سرمایه درباره روند حمایتی از بازار سرمایه توضیحاتی را ارائه کرد و مطرح کرد: در صورت عرضه نشدن سهم‌ها در بازار، شاهد رشد در شاخص کل خواهیم بود.

فاطمه میرزایی؛ بازار: معاملات اولین روز هفته، تالار شیشه‌ای را به زمین چمن تبدیل کرد. بازار سرمایه امروز هم با تراکنش‌های بالا در نمادهای مختلف، از جمله برخی نمادهای عمرانی توانست یک رکورد سبز دیگر بر جای بگذارد و از مرز ۱.۲ میلیون واحدی رد شود؛ مرزی که همه کارشناسان از نقطه مهم حمایتی بازار یاد می‌کردند. با این حال برخی از کارشناسان بازار بر این عقیده‌اند که بازار سرمایه به دلیل عدم ثبات در بازار ارز و مشخص نشدن نرخ دلار، هنوز ثبات آنچنانی ندارد و هر لحظه این احتمال وجود دارد که بازار ریزش داشته باشد و دوباره سهام شرکت‌ها به زیر قیمت اصلی خود سقوط کنند.

با روی کار آمدن بایدن به صورت رسمی، شاهد این بودیم که نرخ دلار در روز جاری افت حدود ۸۰۰ تومانی را تجربه کرد، اما باز هم حاشیه‌ها علیه بازار ارز ادامه دارد. از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا قسم یاد کرد، اما هنوز سیاست‌های خود در برابر ایران را مشخص نکرده است که از طرفی هم می‌تواند بد باشد و هم خوب. اگر بایدن تصمیم بگیرد که به برجام بازگردد، می‌توان به این امیدوار بود که بازار در روزهای آینده، با کمتر شدن تحریم‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز به منطقه امنی برای سرمایه سهامداران تبدیل شود و همه به خرید سهم روی آورند.

پیش بینی  این است که بازار طی‌ هفته رشدی خواهد بود البته  اگر حمایت‌ها ادامه‌دار باشد، ولی در میان‌مدت معتقدم بازار در سطوح فعلی باقی خواهد ماند مگر اینکه نرخ بهره در خرده فروشی بازار پول کاهش یابد یا اینکه نرخ ارز افزایش یابد که البته بسیار بعید می‌دانم. در بلند مدت نیز بورس همواره حداقل به اندازه تورم رشد خواهد کرد و پیش‌بینی دقیق‌تر مستلزم بررسی سیاست‌های داخلی و تعاملات بین‌المللی کشور است

در دومین سناریو، این احتمال وجود دارد که رئیس جمهور کنونی آمریکا راه رئیس جمهور پیشین این کشور، یعنی دونالد ترامپ را ادامه دهد و مواضع شدیدتری هم شاید برای ایران وضع کند که در این صورت، باید روز به روز شاهد این باشیم که بازار سرمایه با بالا رفتن نرخ ارز، سقوط بیشتری را تجربه می‌کند و در کنار آن، بازارهای موازی را خواهیم دید که بیشترین رشد را نسبت به بازار سرمایه خواهند داشت.

بعد از هفته ها بازار سراسر سبز شد
مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات این بازار در روز جاری اظهار کرد: امروز بعد از هفته‌ها شاهد برآیند مثبت ورود وخروج پول حقیقی‌ها بودیم به نحوی که نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شد، چهارشنبه هم نردیک به ۴۰۰ میلیارد تومان وارد شده بود.

وی تصریح کرد: ارزش معاملات خرد نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که عدد معقولی است؛ هرچند، کمتر از متوسط ۱۵ هزار میلیاردی از ابتدای سال بود و امید می‌رود در صورت بازگشت اعتماد به بازار افزایش یابد. در کل امروز رشد بازار بر دوش شرکتهای بزرگ و شاخص ساز بود به نحوی که شاخص کل ۳.۲ درصد و دوبرابر شاخص هم وزن رشد داشت و از نتایج یک بازار حمایتی بود. پتروشیمی‌ها، فلزات و معادن، سیمان و چند رشته‌ای صنعتی بیشترین ورود پول را تجربه کردند و خودرویی‌ها، بیمه‌ها و هتلداری بیشترین خروج نقدینگی را شاهد بودند.

امروز بعد از هفته‌ها شاهد برآیند مثبت ورود وخروج پول حقیقی‌ها بودیم به نحوی که نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد بازار شد، چهارشنبه هم نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان وارد شده بود

رشد خوب در کوتاه مدت خواهیم داشت
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار را می‌توان برای دوره‌های کوتاه‌مدت (هفتگی)، میان‌مدت (ماهانه) و بلندمدت (بیش از سه ماه تا یکسال آینده و بیشتر) برآورد کرد، افزود: پیش بینی من این است که بازار طی‌ هفته رشدی خواهد بود البته  اگر حمایت‌ها ادامه‌دار باشد، ولی در میان‌مدت معتقدم بازار در سطوح فعلی باقی خواهد ماند مگر اینکه نرخ بهره در خرده فروشی بازار پول کاهش یابد یا اینکه نرخ ارز افزایش یابد که البته بسیار بعید می‌دانم. در بلند مدت نیز بورس همواره حداقل به اندازه تورم رشد خواهد کرد و پیش‌بینی دقیق‌تر مستلزم بررسی سیاست‌های داخلی و تعاملات بین‌المللی کشور است.

قلی‌پور درباره حمایت‌های صورت گرفته از بازار گفت: حمایت‌ها نمی‌توانند همیشگی باشند. یک بازار سالم، بازای است که نقدشونده باشد و اطلاعات به سرعت و با دقت بالا در اختیار معامله‌گران قرار گیرند  بنابراین بازار بیشتر از اینکه به حمایت مستقیم یعنی تزریق نقدینگی نیاز داشته باشد، به حمایت غیر مستقیم نیاز دارد که عبارتند از:

الف. کاهش نرخ بهره: سطح عمومی قیمت ها در بورس با عکس نرخ بهره ارتباط دارد و امیدوارم این نرخ در شعب به زیر ۱۵ درصد برسد.

ب. سوبسید مالیاتی برای شرکتها به صورت موقتی و در شرایط بحرانی در بورس و اقتصاد

پ. آزادسازی نرخ محصولات و خدمات و متناسب با ارز بازار آزاد. جایی که وزارت صمت در بورس کالا و خارج از آن، وزارت نفت ، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و ... می توانند کمک کنند.

ت. تخفیف مقطعی در نرخ بهره مالکانه و خوراک و مواد اولیه تا زمانی که بازار به تعادل برسد بویژه توسط وزارت صمت و نفت.

ج. حمایت‌های سازمان بورس از کارگزاران، صندوق‌ها، سبدگردان‌ها، ناشران در حوزه‌های تسریع در صدور مجوزها و کاهش هرینه‌های معاملات

وی در پایان با اشاره به بازار فردا خاطرنشان کرد: با فرض ادامه ورود پول و عدم عرضه حقوقی‌ها، به نظر می‌رسد فردا بازار گاوی (رشدی) خواهد بود.

کد خبر: ۶۹٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha