۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
امریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند
رسانه های دنیا در مورد سیاست بایدن در مقابل توافق هسته ای چه می گویند

امریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند

امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد و با بازگرداندن تحریم ها، مشکلات زیادی برای اقتصاد ایران ایجاد کرد. حال دولت جدید امریکا در مورد احیای توافق صحبت می کند، ولی سوال این است که چگونه می توان این توافق را احیا کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن بارها اعلام کرده است که بازگشت به توافق هسته ای ایران یکی از اولین طرح هایی است که در دولت جدید خود اجرا خواهد کرد و بر طبق اخبار رسیده به عنوان اولین موضوع مورد بحث بین امریکا و شرکای اروپایی اعلام شد.

اخبرا خبرهایی در مورد انجام  این مذاکرات بین امریکا و اروپا  منتشر شده است ولی جزییات این مذاکرات و تصمیماتی که اتحاذ شده است چندان بازتاب نداشت. البته در روز گذشته کاترین اشتون نماینده سابق اتحادیه اروپا در جریان توافق هسته ای در مطلبی در نشریه هیل در مورد ضرورت بازگشت سریع امریکا به برجام صحبت کرد. او در این مورد گفت: «دونالد ترامپ از توافقی بین المللی خارج شد و باید در اولین گام به این توافق بازگردد. در واقع بازگشت به توافق توسط امریکا سنگ اول احیای آن است و سپس هر دو طرف باید به تعهدات برجامی بازگردند.»

اشتون در ادامه به سخنان مقامات ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید زیان ایران ناشی از خروج امریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم ها را اشاره کرد و گفت: «جبران خسارت ایران در نتیجه سیاست نادرست دونالد ترامپ را نمی توان پیش شرط بازگشت به توافق در نظر گرفت بلکه این مساله ای است که باید بعد از احیای توافق بین طرفین مورد بحث قرار بگیرد.»

ضرورت پذیرش پیشنهادهای تازه از دو طرف
اما  اهمیت این مساله به اندازه ای است که اغلب شبکه های تلویزیونی و رسانه های مکتوب به آن پرداخته اند. شبکه تلویزیونی  سی بی اس ان مصاحبه ای با  بهنام طالب لو ، پژوهشگر بنیاد دفاع برای دموکراسی که در واشنگتن فعالیت می کند  و در مورد مسایل ایران و روابط ایران و امریکا مطالعه می کند، انجام داد. او در این مصاحبه در مورد امکان احیای سریع توافق هسته ای گفت: «باید به این نکته توجه داشت که هر دو طرف تمایل به احیای این توافق دارند و این تمایل از طرف دولت بایدن بارها مطرح شده است. تنها راه احیای سریع این توافق این است که هر دو طرف در مقابل پیشنهادهای تازه با دید مثبت عکس العمل نشان دهند. مثلا اگر امریکا اعلام کند بخشی از تحریم ها را بر می دارد و اجازه صادرات نفت ایران را صادر می کند ولی برای برداشتن تمامی تحریم ها نیاز به زمان دارد، عکس العمل ایران می تواند بسیار مهم باشد یا اگر ایران اعلام کند باید تحریم ها به طور تدریجی حذف شود تا به دنبال آن ایران به تعهدات برجامی بازگردد ، باید امریکا نرمش نشان دهد.»

 او ادامه داد: «اگر دو طرف وارد این بازی شوند که کدام یک از طرفین سریعتر یا اول خواسته های طرف مقابل را برآورده می کنند، این توافق به نقطه بن بست می رسد. باید در نظر داشت حل این معضل در اولویت دولت بایدن است ولی سیاستهای لازم برای حل این معضل هنوز اعلام نشده است.»

اسراییل نمی تواند مانع از احیای توافق هسته ای شود
سی ان بی سی هم در گزارش دیگری به سخنان اخیر نخست وزیر اسراییل مبنی بر مخالفت با بازگشت امریکا به توافق هسته ای اشاره کرد و نوشت: «با وجود اینکه اسراییل یکی از شرکای استراتژیک امریکا است ولی نظر این کشور در مورد توافق هسته ای ایران اهمیت ندارد. بازگشت امریکا به توافق هسته ای به منظور حفظ قدرت سیاسی امریکا در دنیا و احیای روابطش با شرکای اروپایی اهمیت دارد و می تواند به یک چالش قدیمی بین ایران و امریکا پایان دهد به همین دلیل است که دولت جدید امریکا احیای این توافق را در صدر برنامه های خود قرار داده است.»

سی ان ان هم در گزارش خود نوشت: «برخی بر این باورند که می توان احیای این توافق را به تاخیر انداخت ولی باید در نظر داشت که تاخیر در مورد توافق هسته ای ایران یک اشتباه بزرگ از طرف دولت بایدن است و با توجه به افرادی که او برای کار در کابینه معرفی کرده است، انجام این اشتباه بزرگ از طرف امریکا بعید به نظر می رسد. برای نمایش اهمیت این مساله برای دولت تازه امریکا می توان به سخنان سخنگوی دولت بایدن در اولین کنفرانس خبری دولت توجه کرد که تاکید کرد اولین مذاکره با مقامات اروپایی در مورد ایران خواهد بود.»

»جانت یلن» وزیر خزانه داری امریکا هم در جلسه سنا به ضرورت برداشته شدن تحریم های اقتصادی ایران در صورت پایبندی این کشور به تعهدات برجامی اشاره کرد. او که یکی از کلیدی ترین اعضای تیم بایدن محسوب می شود، بر این باور است که باید ساختار تحریمی علیه ایران شکسته شود و مذاکره و همکاری مسالمت آمیز جایگزین آن شود.

کد خبر: ۶۹٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha