۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
برگزاری اولین جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد

برگزاری اولین جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی

حجت الاسلام نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات اساسی اظهار کرد: هفته آینده اولین جلسه این شورا تشکیل و اولین مقدمات قیمت‌گذاری انجام خواهد شد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی در خصوص چرایی تشکیل نشدن شورای عالی قیمت گذاری محصولات اساسی اظهار کرد: در بررسی که از مقامات وزرات کشاورزی در این باره داشته ام علت تاخیر را در طولانی شدن پروسه جمع بندی مقامات وزارتی و انتخاب دو نماینده ناظر توسط مجلس را مطرح کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر دو ناظر مجلس شورای اسلامی انتخاب شده اند و در همین هفته و یا حداکثر در هفته آینده اولین جلسه این شورا تشکیل خواهد شد و اولین مقدمات قیمت گذاری انجام خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از روند قیمت گذاری در دولت گفت: به محض اینکه مجلس تصمیم گرفت تا این قانون را بگذراند، بلافاصله دولت قیمت ها را کمی ارتقا داد و اکنون با تشکیل این شورا و انجام آخرین مرحله آن که با وجود معرفی دو نماینده ناظر از سوی مجلس و بهانه دولت مبنی بر معرفی نامه به صورت مکتوب، این کار انجام و جلسه این شورا برگزار خواهد شد.

وی با اظهار به اینکه نیازی به حضور مجلس در پروسه اجرا نیست، در عین حال بیان کرد: به دلیل ضعف و کم کاری که در این عرصه صورت گرفته بود، مجلس مجبور به ورود شد و این شورا را قوی گرفته است تا حق و حقوق کشاورزان رعایت شود. امیدواریم در ادامه کار مواردی که کارشناسان مطرح می کنند همچون گذشته مدنظر بگیریم.

کمیسیون کشاورزی فرآیندها را اصلاح کنند
در ادامه علی محمد شریعتی مقدم با بیان اینکه از کمیسیون کشاورزی می خواهیم که فرآیندها را اصلاح کنند، گفت: همواره باید یک روش ساده پویای برخط داشته باشیم تا تولیدکننده و دست اندرکار تجاری تکلیف خودش را بداند. باید فرآیند قیمت گذاری را تعیین کنیم و این فرآیند شامل بهای تمام شده کالا باشد و کمک حالی که می توانیم بکنیم این است که بهای تمام شده کاهش پیدا کند و سود تضمینی برای تولید کننده را به درستی محاسبه کنیم.

وی افزود: چون با تشکیل این شورا، قیمتی تعیین می شود ولی اگر آن قیمت مناسب نباشد نیاز به چانه زنی است مانند گندم که نارضایتی جدی از سوی کشاورزیان وجود دارد.

نظام تصمیم سازی در کشور دارای ایراداتی است
ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه نظام تصمیم سازی در کشور دارای ایراداتی است و نیازمند تغییر است، گفت: به کرات در مدتی که در کمیسیون کشاورزی هستم می بینم موضوعاتی که به داخل نظام تصمیم سازی می رود یک چرخه یک یا دو ساله می گذراند و باز می ماند و وقتی بخش خصوصی می خواهد مسئولیتی را بپذیرد متاسفانه به چندگانگی هایی که بین وزارت خانه های مختلف وجود دارد می رسد و کار روی زمین می ماند.

وی در عین حال در خصوص قیمت گذاری اظهار کرد: قیمت گذاری از گذشته بخش مشخصی بوده و نمایندگانش قیمت ها را مشخص می کردند ولی مهم تراز آن فرآیندها است و به جای کمیته و کارشناس باید فرآیندی فکر و عمل کنیم.

شریعتی مقدم با اشاره به اینکه ما باید به سمتی برویم که قیمت تضمینی هم نیاز نباشد، تصریح کرد: محصولی که کشاورز ما به صورت طبیعی و با کیفیت بالاتر نسبت به کالایی که ما به صورت تجاری و صنعتی داریم خریداری می کنیم، دارد تولید می کند این مزیت دارد. ما باید به سمتی برویم که کشاورزان به حدی حمایت شوند که مجبور نباشند کالاهایشان را به صورت پیش فروش بفروشند.

تشکیل تشکل زنجیره های پیشرو در محصولات کشاورزی
وی بر لزوم شبکه سازی در حوزه اقتصاد تاکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها شبکه سازی انجام شده و نیازمند حضور دولت نیست کشش بازار باعث می شود چند برابر بازار نفت و محصولات دیگر درآمد داشته باشند. بخش خصوصی مقدمات این موضوع را فراهم کرده و با تشکیل تشکل زنجیره های پیشرو در محصولات کشاورزی، زنجیره ارزش پیش رو را در اتاق بازرگانی شروع کرده ایم و حدود ۳۰۰ تا زنجیره ارزش در کل کشور پیش بینی می کنیم که بشود کار کرد.

ریاست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی متذکر شد: کارآمدی برای هر حوزه تجاری و اقتصادی از اصول اولیه است یعنی باید کارآمد و سودآور باشد و بتواند در بازارها نفوذ پیدا کند و ارزش افزوده ایجاد کند و توجه به پایین دست خودش داشته باشد، اگر کشاورزی پایدار نباشد آن سرمایه گذاری در بازار جواب نمی دهد.

کد خبر: ۶۹٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha