۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
صنعت نفت، تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد
وزیر سابق نفت:

صنعت نفت، تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد

قاسمی، وزیر سابق نفت گفت: امروز به معنای واقعی کلمه صنعت نفت کشور ملی شده است و صنعتگران توانسته اند تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

به گزارش بازار، رستم قاسمی وزیر سابق نفت ایران در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، افزود: کارکنان صنعت نفت در طول تحریم‌های ظالمانه علیه این صنعت ثابت کردند که می‌توانند و توانستند.

وزیر سابق نفت ایران افزود: بر اساس تکلیفی که بر عهده ما گذاشته شده است، از مدتی قبل در فروش نفت به وزارت نفت کمک می‌کنیم و بخش قابل توجهی از نفت کشور را به روش‌های موجود می‌فروشیم که خوشبختانه صادرات نفت کشورمان افزایش یافته است.

قاسمی همچنین در مورد بدهی گازی ایران به ترکمنستان در زمان وزارت وی توضیح داد: در دوره‌ای که گاز وارد می‌کردیم قیمت واردات ما از صادرات کشورمان ارزانتر بود و همچنین از طریق سواپ نیز، برای کشورمان درامد کسب می‌شد.

وی افزود:، اما در مقطعی بدلیل مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها، واردات گاز قطع شد و پس از آن در دیداری که با رئیس جمهور ترکمنستان داشتم توافق کردیم بجای پول گاز، به آن کشور کالا صادر کنیم که در آن مقطع تعدادی اتوبوس و خطوط لوله نفت و محصولات شیمیایی بجای طلب این کشور پرداخت کردیم که موجب تحرک در تولید کشور نیز شد.

وزیر سابق نفت همچنین خریداران کنونی نفت کشور را همان خریداران سابق دانست و گفت: به دلایلی نمی‌توان اسم این کشورها را برد، اما به دلیل ارتباطاتی که در زمان تصدی وزارت نفت با دیگر کشورها داشتم همچنان بر اساس همان روابط نفت به آن کشورها صادر می‌کنیم و وضع صادرات نیز خوب است.

قاسمی همچنین در خصوص سرمایه گذاری انجام شده در زمان تصدی وزارت نفت در سال‌های ۱۳۹۰ و ۹۱ نیز گفت: در آن سال‌ها بیشترین سرمایه گذاری در صنعت نفت اتفاق افتاد و در سال ۹۰ فقط در شرکت ملی نفت ۲۰ میلیارد دلار و در سال بعد ۲۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم.

وی افزود: در آن دو سال در دولت دهم، ساخت و اجرای همزمان ۱۷ فاز میدان گازی پارس جنوبی را در دستور کار قرار دادیم که امروز همه این فازها بجز فاز ۱۴ به بهره برداری رسیده است و فاز ۱۴ نیز حداکثر در شش ماه نخست سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

قاسمی افزود: جسارت شروع ۱۷ فاز در پارس جنوبی کار بزرگی بود و در پایان دولت نیز، فاز ۱۴ را با ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی و بقیه فازها را با بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد و در مواردی با بالای ۹۵ درصد پیشرفت تحویل دولت بعدی دادیم.

وزیر سابق نفت همچنین در خصوص دیگر طرح‌های توسعه‌ای در زمان تصدی وزارت نفت خود نیز گفت: در دوره وزارت من، طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های آبادان، لاوان و تهران به ثمر رسید و در پالایشگاه اراک که روزانه ۵ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۸۷ تولید داشت روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان دولت دهم روزانه ۶۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد افزود: برای تغییر در سبد انرژی کشور طرح توسعه جایگاه‌های سی ان جی را برای بهره برداری از ۲۵۰۰ جایگاه سوخت گاز مایع آغاز کردیم که دو هزار و ۲۵۰ جایگاه آن به بهره برداری رسید.

قاسمی همچنین افزود: در آن زمان پالایشگاه ستاره خلیج فارس با سرعت در حال ساخت بود که با ۷۰ درصد پیشرفت تحویل دولت بعدی شد.

وی همچنین گفت: با وجود تحریم ها، در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار نفت فروخته شد که بالاترین میزان فروش نفت ما در ۱۰۰ سال گذشته بوده است.

وزیر سابق نفت همچنین در خصوص پرونده بابک زنجانی نیز گفت: با شروع تحریم‌ها علیه شرکت ملی نفت ایران، چون زیرساختی برای فروش نفت توسط بخش خصوصی نداشتیم بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی افرادی برای خرید نفت به شرکت ملی نفت مراجعه کردند و بابک زنجانی هم یکی از آن‌ها بود.

وی افزود: ال سی تعهد شده بابک زنجانی مربوط به یکی از بانک‌های ایجاد شده در خارج کشور بود که در آن مقطع ۶۰ درصد مالکیت آن متعلق به یکی از بانک‌های بزرگ کشورمان بود، اما قبل سررسید، بابک زنجانی کل بانک را خرید و بنابراین هم صاحب بانک و هم صاحب ال سی اعتباری شد.

وی افزود: با اطلاع از این اتفاقات، بلافاصله وی را ممنوع الخروج کردیم و همزمان با اقدامات قضایی، کار کارشناسی برای شناخت دارایی وی را در دستور کار قرار دادیم که پرونده وی حداقل یک متر ارتفاع دارد و تاکنون بیش از ۲۵ دادگاه رسمی برگزار شده و پرونده وی نیز دست وزارت اطلاعات همین دولت کنونی است.

قاسمی افزود: قوه قضائیه در این پرونده شجاعانه وارد شد و خوشبختانه هیچ یک از کارکنان صنعت نفت در این پرونده دخیل نبوده و نیستند و هیچ اتهامی متوجه آن‌ها نشده است.

کد خبر: ۶۹٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha