۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
نوسان بهای نفت در بازار

نوسان بهای نفت در بازار

با آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، قیمت نفت در بازار جهانی به نظر می‌رسد میان دو نیروی متضاد گرفتار شده است.

به گزارش بازار، بهای ‌نفت در پایان معاملات بازار نیویورک در نوسان بود. بهای نفت خام سبک ‌برنت دریای شمال، که ‌از آن به عنوان ‌یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‌ نفت داد و ستد شده در ‌بازار اروپا ‌استفاده می‌شود برای تحویل در ماه مارس با سه صدم درصد افزایش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۶ دلار و ۱۰ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‌شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت) هم که برای ‌قیمت گذاری نفت مصرفی ‌آمریکا، به کار ‌برده می ‌شود برای تحویل در ماه مارس با ۳۳ صدم درصد کاهش ‌نسبت به پایان ‌معاملات روز کاری ‌پیشین، به ۵۳ دلار و ۳۱ سنت رسید.

جفری هالی از بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت اواندا در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت می‌گوید: با آغاز به کار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، قیمت نفت در بازار جهانی به نظر می‌رسد میان دو نیروی متضاد گرفتار شده است.

از یک سو اقدامات محدودیتی بایدن مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان به بازگشت آمریکا به توافقنامه آب و هوایی پاریس و بسته شدن خط لوله نفتی میان آمریکا و کانادا به نام کیستون ایکس ال اشاره کرد که بی شک به عنوان عوامل تاثیر گذار در جهت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، ایفای نقش می‌کند و از سوی دیگر اجرای برنامه بازیابی و رونق اقتصادی و مالی دولت وی مطرح است که زمینه را برای رشد اقتصادی بیشتر و به تبع آن، افزایش تقاضا برای نفت در آمریکا و در نتیجه در جهان فراهم می‌کند.

اعتبار برنامه بهبود اوضاع اقتصادی که دولت بایدن در نظر دارد از طریق ارائه مشوق‌های مالی شامل اعطای وام به شرکت‌های تولیدی - خدماتی آسیب دیده از کرونا و همچنین اعطای وجه نقد به خانوارها و مصرف کنندگان آمریکایی، به اجرا گذارد بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد دلار است.

کارشناسان بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت ریستاد می‌گویند با اجرای این برنامه بازیابی و رونق اقتصادی و مالی انتظار می‌رود که تقاضا برای نفت در سطح جهان ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

اوگن واینبرگ، کارشناس بخش کارگزاری امور مالی و خدمات مشاوره سرمایه‌ای ‌کومرتسبانک آلمان، در ‌تحلیل ‌نوسانات معاملات این سوالات را مطرح می‌کند که چه چیزی بر تقاضا برای نفت در سطح جهان تاثیر خواهد داشت؟ آیا طرح‌های رونق اقتصادی در میان و در بلند مدت حذف سوخت‌های فسیلی از بخش حمل و نقل و تولید برق این کار را خواهد کرد.

هان تان کارشناس شرکت کارگزاری «اف ایکس تی ام» (FXTM) نیز در تحلیل و ارزیابی خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت می‌گوید: عامل تاثیر گذار در جهت کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، انتشار گزارش موسسه نفت آمریکا (API) است ‌که به عنوان ‌نهادی کارشناسی نوسانات مربوط به ‌نفت ‌این کشور را در سطح ملی ‌مورد بررسی ‌قرار می‌دهد و پیش بینی‌های مربوط به ‌میزان ذخیره سازی ‌هفتگی نفت خام را یک ‌روز قبل از ‌وزارت انرژی آمریکا منتشر ‌می کند. بر اساس پیش بینی‌های این موسسه میزان نفت خام ذخیره سازی شده این کشور تا این هفته دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

تحلیلگرانی که خبرگزاری مالی و اقتصادی بلومبرگ نظر آن‌ها را درباره میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام آمریکا جویا شده است پیش‌بینی کرده اند که رقم این شاخص تا هفته گذشته، احتمالا یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

کد خبر: ۶۹٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha