۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
رشد تولید لوازم خانگی و خودرو در شرایط جنگ اقتصادی/ قم می‌تواند قطب تولید کشور شود
وزیر صمت مطرح کرد؛

رشد تولید لوازم خانگی و خودرو در شرایط جنگ اقتصادی/ قم می‌تواند قطب تولید کشور شود

قم- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط سخت تحریم اقتصادی تولید لوازم خانگی و خودروسازی در کشور با رشد خوبی روبرو بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: وزیر صنعت، معدن و تجارت که روز پنج‌شنبه مهمان قمی‌ها بود طی بازدیدهایی که داشت از نزدیک در جریان وضعیت بخش تولید و صنعت قم قرار گرفت و دیدارهایی هم با مسئولان اجرایی، مراجع عظام تقلید و فعالان اقتصادی استان قم داشت و از مشکلات و چالش‌های آنها با خبر شد.

عصر پنج شنبه فعالان اقتصادی و تولید و هم‌چنین فعالان صادرات استان دیداری با وزیر صمت داشتند و مشکلات خود را در این جلسه که بیش از دو ساعت طول کشید مطرح کردند، بخش تولید و صنعت قم به رغم ظرفیت‌های مطلوبی که دارد دستخوش چالش‌های فراوانی است که برخی ارتباطی با تحریم ندارد و تنها با تغییر برخی قوانین قابل حل است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این دیدار که در سالن کرامت استانداری قم با حضور استاندار و نمایندگان قم در مجلس برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنعت کشور، گفت: به‌رغم تحریم در همین مدت تولید تلویزیون، ماشین لباسشویی، آلومینیوم، ورقه فولاد، خودرو سواری، سیمان و ماشین آلات کشاورزی رشد چشمگیری داشته است؛ هم‌چنین با توجه به بحران کرونا اشتغال در بخش صنایع استان در مقایسه با سال گذشته شش درصد افزایش داشته و این روند تاکنون ادامه دارد.

علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: اگر تمام پهنه‌های معدنی کشور آزاد شود مانند تولیدات فولادی شاهد جهش بزرگی در کشور خواهیم بود؛ کمتر از ۵ درصد از جغرافیای معادن کشور در اختیار این وزارتخانه است و بقیه آن در اختیار سایر نهادها مانند سازمان انرژی هسته‌ای و منابع طبیعی است.

به گفته وی، از نظر ما یک استان را می‌توان با شرکت‌های بخش خصوصی و معین‌های اقتصادی توسعه داد و زیرساخت‌های آن را فراهم کرد.

تمایل نداریم هیچ صادرکننده‌ای به دستگاه قضا معرفی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: با تصمیمات جدید دولت رفع تعهد ارزی به‌صورت کالا می‌تواند انجام بگیرد که این سیاست همزمان به سود دولت و تولیدکنندگان خواهد بود.

رزم حسینی گفت: در صورتی که دستگاه قضایی تضمین دهد که نظارت‌های لازم انجام بگیرد می‌توان بسیاری از اختیارات ملی را به سازمان‌های استانی واگذار کرد و معتقدیم تفویض اختیارات به نفع استان‌ها است.

وی بیان کرد: بخشی از کاهش صادرات فرش ایران از مضیقه‌های ارزی در ۴ سال گذشته ناشی می‌شود و عدم ورود بانک‌های خصوصی به بخش اشتغال و تولید معضلی است که در تمام استان‌های کشور احساس می‌شود و بانک‌ها نباید این منابع را صرفاً در برخی امور مانند بورس سرمایه‌گذاری کنند.

ظرفیت نزدیکی به پایتخت در قم موقعیت مناسبی برای صنایع استان
وزیر صمت با اشاره به نزدیکی استان قم به مرکز کشور، عنوان کرد: قم موقعیت ممتازی از نظر نزدیکی به تهران و بازار مصرف دارد و می‌تواند به یک قطب تولیدی تبدیل شود و قم بهترین وضعیت به لحاظ نرخ بیکاری در کشور دارد.

مشکلات اقتصادی کشور از آنجا ناشی می‌شود که دولت در آنجایی که باید باشد نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این جلسه با اشاره به مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان، بیان کرد: دولت در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نفس بخش خصوصی را گرفته است، تمام مشکلات اقتصادی کشور از آنجا ناشی می‌شود که دولت در آنجایی که باید باشد نیست و در جایی که نباید باشد وجود دارد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری بیان کرد: انتقاداتی که من اینجا مطرح می‌کنم به دولت مستقر یا دولت‌های سابق یا بعدی نیست، سخن از یک مشکل ساختاری در کشور است که سبب می‌شود نفس بخش خصوصی و بازرگانان بریده شود، دولت در مبحث بازرگانان ایرانی در خارج از کشور نقش پدری خود را ایفا نمی‌کند و این فعالان اقتصادی در خارج تنها و بدون حامی هستند.

تجربه تاریخی نشان داده که دولت نه تولید کننده و نه صادرکننده خوبی است و باید به سراغ بخش خصوصی برویم

وی با اشاره به برخی قوانین دست و پاگیر بر سر راه تولیدکنندگان افزود: در داخل کشور هم انواع بیمه‌ها، مالیات و غیره را به ناف تولیدکنندگان بسته‌ایم و از طرفی بانک‌ها هم مترصد این هستند تا با عدم توانایی پرداخت بدهی بخش خصوصی، واحدهای تولیدی را به نفع خود مصادره کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت گفت: تجربه تاریخی نشان داده که دولت نه تولید کننده و نه صادرکننده خوبی است و باید به سراغ بخش خصوصی برویم.

وی به پهناهای نیزار قم هم اشاره‌ای کرد و گفت: پهنه نیزار قم که تعداد واحدهای صنعتی در آن بسیار محدود است در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت به خاطر قطعی برق متحمل شده‌ است.

حجت الاسلام ذوالنوری ابراز داشت: دولت در مسئله خلع ید سرمایه‌گذاری‌های معدنی باید نقش حکمیتی داشته باشد.

وقتی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان فرش ابریشم از قم فرار می‌کنند
نماینده دیگر مردم قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با اشاره به عدم حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید فرش ابریشم قم، گفت: بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه به دلیل عدم همکاری‌های لازم از این استان خارج و در تهران یا خارج از کشور سرمایه‌گذاری شده است و در زمینه صنعت فرش ابریشم دستبافت هم تولیدکنندگان قمی از قم خارج و در کشور ترکیه فعالیت می‌کنند.

علیرضا زاکانی افزود: برای حفظ سرمایه‌گذاران باید تسهیلات لازم برای ایجاد جذابیت‌های سرمایه‌گذاری و جلوگیری از فرار آنها دیده شود، برخی سرمایه‌گذاران قمی در کشورهای خارجی مشغول فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی هستند و می‌توان از ظرفیت آنها برای ورود به عرصه‌های نوین صادرات و واردات بهره برد.

کاهش تعداد تولیدکنندگان فرش دستبافت قمی
وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته ۴۰ هزار نفر در استان قم در بخش تولید فرش دستباف شاغل بودند و امروز این تعداد به کمتر از ۵ درصد رسیده است بسیاری از هنرمندان فرش دستباف قم به دلیل عدم حمایت‌های لازم در کشورهایی مانند ترکیه مشغول کار شده‌اند.

به گفته نماینده مردم قم در خانه ملت، یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار حجم صادرات فرش ایران در سال ۷۱ بود در حالی که در ۶ ماه اول امسال فقط ۱۵ میلیون دلار فرش از کشور صادر شده است.

درهای استانداری قم بر روی فعالان اقتصادی بازاست
استاندار قم که سکان‌دار کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید استان است در ادامه این جلسه هم بیان کرد: درهای استانداری قم بر روی فعالان اقتصادی کاملاً باز است و کارت ویژه ملاقات فعالان اقتصادی با استاندار قم در اختیار مدیران واحدهای تولیدی قرار گرفته است.

بهرام سرمست افزود: در استان قم برنامه مدونی در رابطه با جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است و تاکنون ۳۰ واحد صنعتی راکد با ظرفیت اشتغال ۵۲۰ نفر با ارزش سرمایه‌گذاری ۶۱۲ میلیارد تومان در شرایط سخت اقتصادی و بحران کرونایی به مدار تولید بازگشتند.

وی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته از ۶۰ واحد تولیدی بازدید صورت گرفته و ۳۶۵ مصوبه از دل این بازدیدها بیرون آمده که ۶۵ درصد از این مصوبات به مرحله اجرا رسیده است.

قم به دلیل قرار گرفتن در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران از قابلیت کم نظیری برای سرمایه‌گذاری‌های جدید برخوردار است

به گفته استاندار قم، ۸۲ فرصت سرمایه‌گذاری با قابلیت مجوزهای بی نام برای رونق سرمایه‌گذاری در قم تدوین شده است هم‌چنین ۲۶ فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عرضه شده و مقدمات سرمایه‌گذاری در برخی از آنها عملیاتی شده است.

استاندار قم با اشاره به جایگاه مطلوب قم در زمینه ارائه تسهیلات رونق تولید، بیان کرد: قم در پرداخت تسهیلات رونق تولید و طرح‌های سرمایه‌گذاری جهش تولید در وضعیت مطلوبی در بین استان‌های کشور قرار دارد و این استان در زمینه تأمین زیرساخت‌های اساسی شهرک‌های صنعتی هم عملکرد خوبی داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت نزدیکی قم با تهران، گفت: قم به دلیل قرار گرفتن در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران از قابلیت کم نظیری برای سرمایه‌گذاری‌های جدید برخوردار است در حالی که شهرهای دیگر به تدریج در این عرصه اشباع شده و جذابیت‌های آنها کاهش یافته است.

سرمست ابراز داشت: استان قم ظرفیت بالایی در منابع فلزی معدنی دارد و ما می‌توانیم رویکرد بهره‌برداری از فلزات نیمه قیمتی و انگشترسازی را توسعه دهیم.

به گفته وی، برای اتصال سرچشمه‌های بار به خطوط ریلی باید بستر اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خط آهن سراسری فراهم شود.

کد خبر: ۶۹٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha