۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
بحران کرونا، تحریم و قطعی برق فعالیت اقتصادی در قم را سخت کرده است
در دیدار فعالان اقتصادی قم با وزیر صمت مطرح شد؛

بحران کرونا، تحریم و قطعی برق فعالیت اقتصادی در قم را سخت کرده است

قم- تعدادی از فعالان اقتصادی قم در دیدار با وزیر صمت از مشکلات صادرات، تأمین مواد اولیه و همچنین چالش صادرات فرش دستبافت و حضور در بازارهای جهانی گلایه‌ کردند.

بازار؛ گروه استان‌ها: وزیر صمت به همراه معاونان و مسئولان این وزارتخانه به استان قم سفر و از نزدیک از چند شرکت و واحد صنعتی بزرگ استان بازدید و دیدارهایی هم با علما، مراجع تقلید و مسئولان اجرایی و همچنین دیداری هم با فعالان و دست اندرکاران اقتصادی استان داشتند.

فعالان اقتصادی و دست اندرکاران بخش تولید، صنعت و صادرات استان پنج‌شنبه هفته جاری در سالن کرامت استانداری قم دیداری با وزیر سازمان صنعت، معدن و تجارت داشتند؛ در این نشست که نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند، فعالان اقتصادی از چالش‌ها و مشکلات خود از تحریم اقتصادی گرفته تا بحران کرونا و هم‌چنین قطعی برق و مشکلات تأمین مواد اولیه درد دل‌ها و گلایه‌هایی مطرح کردند.

در ابتدای این جلسه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتحادیه کفش قم از مشکلات صنعت کفش و ظرفیت‌های قم به عنوان قطب مهم تولید کفش گزارشی ارائه داد.

ابوالفضل فراهانی گفت: قم با وجود ۴۰۰ واحد تولید کفش و هم‌چنین ظرفیت صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری در کشور به عنوان قطب مهم تولید کفش و دمپایی به شمار می‌رود اما در این بخش مشکلاتی دارد که اگر رفع شود زمینه صادرات کفش استان توسعه خواهد یافت.

وی افزود: بزرگ‌ترین کارخانه قالب سازی و صنایع پلاستیک در شهرک محمودآباد راه‌اندازی شده که نیاز به واردت این صنعت از چین را قطع و در زمینه بومی‌سازی مواد اولیه هم حرفی برای گفتن دارد اما بخش تولید کفش استان در سالی که با نام جهش تولید نامگذاری شده با مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه و تولیدکنندگان هم با بدهی و چک‌های برگشتی روبرو هستند.

امروز این فعالان اقتصادی با مشکلات صادرات و عدم راه‌یابی به بازارهای جهانی و نبود حمایت و قوانین سخت و دست و پاگیر روبرو هستند

به گفته فراهانی که به نمایندگی از تولیدکنندگان بخش کفش استان صحبت می‌کرد: واحدهای تولیدی بسیاری در زمینه کفش و دمپایی به دلیل بدهی‌های بانکی تعطیل شدند و این بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان بخش کفش استان به شمار می‌رود.

اما این تنها بخشی از مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بود که در بحران‌های امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ امروز این فعالان اقتصادی که گردانندگان چرخ اقتصادی استان در شرایط سخت تحریم هستند با مشکلات صادرات و عدم راه‌یابی به بازارهای جهانی و نبود حمایت و قوانین سخت و دست و پاگیر روبرو هستند که برخی هم وسط راه بی‌انگیزه شده و واحد خود را تعطیل کرده‌اند.

قطعی برق به بحران تحریم به واحدهای صنعتی قم اضافه شد
در ادامه این جلسه یکی از اعضای هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قم با اشاره به مشکل و چالش بخش صنعت و تولید با قطعی‌های روزانه برق، گفت: تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی قم در کنار تحریم که گلوی آنها را فشار می‌دهد باید قطعی ۴ ساعت در روز را هم تحمل کنند، شهرک‌های صنعتی قم با معضل جدید قطعی برق روبرو هستند که باید این گرفتاری را به دلیل سودجویان بیت کوین تحمل کرده و متضرر شوند.

غلامحسین الهیاری می‌افزاید: استخراج بیت کوین یا همان ارز الکترونیکی به سود شرکت برق برای گران فروشی برق سودآور است در حالی که دود آن باید به چشم ملت و تولیدکنندگان بخش اقتصاد و صنعت برود در حالی که با چالش‌های دیگری هم روبرو هستند.

غفلت از فرش ابریشم، نماد صادرات استان قم
در این جلسه تولیدکنندگان فرش دستبافت که در این روزها در کنار بحران سخت اقتصادی کرونا هم با تبانی فعالیت آنها را مختل و بازار و کسب و کار فرش ابریشم را که زمانی نماد صادرات استان بود را با مشکل روبرو کرده است درد دل‌های فراوانی داشتند، از آفت کپی برداری گرفته تا مشکل تأمین مواد اولیه و مشکلات بازارهای هدف چالش‌هایی بود که به گوش وزیر صمت رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت فرش دستبافت استان، بیان کرد: فرش ابریشم دستبافت قم ۲۰ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده است و قم قطب و نماد صادرات فرش ابریشم در کشور است، قم در مسئله تولید فرش دستباف ابریشم رقیبی در سطح جهان ندارد ولی از سوی مسئولان مرتبط با بی‌مهری و غفلت روبرو است.

رضا رجبی اظهار داشت: تولیدکنندگان نیازمند حمایت و کسب بازارهای بین‌المللی برای صادرات هستند و تأمین مواد اولیه فرش ابریشم چالش اصلی این تولیدکنندگان است.

تبانی گمرک خلیج فارس در کنار تحریم دشمن
رئیس اتاق بازرگانی قم نیز اظهار داشت: گمرک خلیج فارس همکاری خوبی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان در امر ترخیص کالاهای وارداتی ندارد و فعالان اقتصادی با مشکل فراوانی روبرو هستند؛ گمرک با محاسبات اشتباه خود در ارزش واقعی کالا سبب ایجاد تعهد ارزی برای فعالان اقتصادی می‌شود و معضل جدیدی به وجود آمده است.

ابوالفضل خاکی گفت: ابتدای سال جاری صادرات کشور نسبت به مدت میانگین سال گذشته به خاطر همین مسائل تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و تولیدکنندگان مواد بهداشتی و مایع ظرفشویی استان به دلیل نامشخصی امکان صادرات کالاها و محصولات خود را ندارند و با چالش بسیاری روبرو شدند، اگر از فعالان اقتصادی حمایت لازم صورت نگیرد بازارهای بین‌المللی به دلیل وجود رقبای قدرتمند به زودی از دست می‌رود.

قم در زمینه تولید لوازم خانگی با کیفیت و حتی با قطعات کاملاً ایرانی حرفی برای گفتن دارد

خاکی خطاب به وزیر صمت بیان کرد: از مسئولان اقتصادی کشور درخواست می‌کنیم که از پیشنهاد احتمالی کشور کره جنوبی برای معاوضه کالا و لوازم خانوادگی برای جبران بخشی از بدهی خود به ایران موافقت نکرده و وضعیت تولیدات داخلی را از این بحرانی که هست بحرانی‌تر نکنند.

ظرفیت بالای قم در تولید موتورسیکلت و لوازم خانگی
در ادامه رئیس سازمان صمت هم گزارشی از چالش‌ها و ظرفیت‌های مطلوب تولید و بخش صنعت قم ارائه داد و اظهار داشت: ۳،۲ درصد از کل صنعت کشور به استان قم اختصاص دارد همچنین ۲،۶ درصد اشتغال کشور و ۱،۳ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های صنعتی کشور به استان قم مرتبط است و قم امن‌ترین استان در زمینه سرمایه‌گذاری است.

محمود سیجانی با بیان اینکه قم از نظر تولید موتورسیکلت جزو دو استان برتر کشور است و در بخش استخراج منگنز در جایگاه اول قرار دارد،‌ افزود: اکنون نهضت بومی‌سازی را در شرایط تحریم را با موفقیت اجرا کرده‌ایم و هم‌چنین قم در زمینه تولید لوازم خانگی با کیفیت و حتی با قطعات کاملاً ایرانی حرفی برای گفتن دارد.

کد خبر: ۶۹٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha