۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
چرا ایران می‌تواند در رأس برنامه بایدن برای خاورمیانه باشد؟
شورای آتلانتیک مطرح کرد:

چرا ایران می‌تواند در رأس برنامه بایدن برای خاورمیانه باشد؟

ایران و برنامه هسته ای آن مهمترین موضوع خاورمیانه خواهد بود که توجه بایدن را به خود جلب خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: «لاری لاکسنر»، «ویلیام وکسلر» و «کریستن فونتنروزه » طی مقاله ای به بررسی سیاست خارجی بایدن در خاورمیانه پرداختند. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

جنگ سوریه؛ بحران انسانی در یمن؛ دشمنی های ادامه دار میان اسراییل و فلسطینی ها؛ افزایش مرگ و میر کروناویروس در خاورمیانه؛ هریک از این بحران ها، نشانگر یک چالش مهم در سیاست خارجی آمریکاست اما احتمالا همه اینها به اندازه یک مسئله فوری دیگر در منطقه، توجه دولت آمریکا را به خود جلب نخواهد کرد: پیشرفت های اخیر هسته ای ایران.

این اجماع دیدگاههای پنج کارشناس عرب، اسراییلی و آمریکایی است که بیستم ژانویه و همزمان با مراسم سوگند ریاست جمهوری جو بایدن در یک گفتگوی مجازی شرکت داشتند.

«کارلوس پاسکوآل»، معاون ارشد IHS Markit - یک شرکت در زمینه انرژی جهانی - و سفیر پیشین آمریکا در مکزیک و اوکراین می گوید: ایران ذخیره اورانیوم غنی شده اش را افزایش داده و این نیازمند توجه ای ویژه است و بایدن این مسئله را اولویت خود قرار خواهد داد.

«ابتسام الکتبی»، رییس مرکز سیاست امارات در ابوظبی هشدار داد: ایران در تلاش است تا آمریکا را از منطقه بیرون براند و چین و روسیه را به جای آن وارد کند. اگر آمریکا به دنبال کمرنگ کردن جای پای خود در منطقه باشد، این بزرگترین تهدید است.

«ویلیام وکسلر» مدیر مرکز برنامه خاورمیانه شورای آتلانتیک هشدار داد که توجه به این مسائل به این درک گسترده می انجامد که ایالات متحده آمریکا در منطقه کوتاه آمده است. مهمترین مسئله برای بایدن برای خروج از این وضعیت، رسیدن به یک توافق داخلی درباره باقیمانده منافع آمریکا در منطقه است و اینکه اهداف راهبردی ما کدامند. دولت های بسیاری در آمریکا در این زمینه دست به اقدام زدند اما بدون یک انسجام داخلی. وکسلر زمانی معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا بود. او می گوید که بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا به این درک رسیده یا به همان رویه ادامه می دهد.

اما «آموس یادلین» از موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل آویو می گوید که خاورمیانه، در فهرست ده اولویت نخست بایدن قرار ندارد. با اینحال ایران با نقض توافق هسته ای بحرانی را تحمیل می کند و به زیرپاگذاشتن تعهدات هسته ای اش ادامه خواهد داد. وی می گوید: دمکرات ها به برجام وفادار هستند و وعده انتخاباتی بایدن هم بازگشت به برجام هست. در دیگر سوی، اگر به این توافق مشکل دار بازگردید، حتی دمکرات ها هم می فهمند که کاستی های زیادی در میان است و با این بازگشت، اهرم های ایالات متحده در برابر ایران را از دست می دهند.

یادلین همچنین می گوید: اگر بر سر یک توافق تازه گفتگو شود، دولت باید ممکن است به ایران اجازه فروش نفت را بدهد و این کار وضعیت بازار نفت را هم چندان تغییر نخواهد داد.

کد خبر: ۶۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha