۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
بایدن برجام را اهرم فشار برای ورود به موضوعات موشکی و منطقه‌ای ایران می‌داند
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن برجام را اهرم فشار برای ورود به موضوعات موشکی و منطقه‌ای ایران می‌داند

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است که سیاست خارجی بایدن در منطقه خلیج فارس با منافع اسرائیل هماهنگ خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف «جو بایدن» در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*برخی معتقد هستند با توجه به کابینه بایدن که افراد زیادی از تیم مذاکرات هسته ای دوره اوباما با ایران را تشکیل می دهد شاهد تغییرات گسترده در روابط آمریکا با ایران خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟
من با این ارزیابی موافق نیستم.  اول اینکه  آمریکای امروز دیگر آمریکای دوران اوباما نیست. ثانیا، چهار چوب سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران با رفتن یک رئیس جمهور و روی کار آمدن رئیس جمهور دیگری شاهد تغییرات گسترده نخواهد شد. ثالثا؛ برجام دیگر آنگونه که قبلا تدوین شده بود در عمل دیگر وجود ندارد و دولت بایدن نه میخواهد نه میتواند به پنج سال گذشته برگردد.

*بر اساس برخی اخبار قرار بود که برداشتن تحریمهای نفتی ایران در فرمان ابتدایی بایدن باشد و این موضوع از دستور کار خارج شده است. این خبر را بلومبرگ اعلام کرده بود. به نظر شما دلیل این موضوع چیست؟
این گونه اخبار شایعات هستند و آنچه منابعی مانند بلومبرگ اعلام کرده بودند صحت ندارند. هر کسی که اطلاعات سطحی در مورد قوانین آمریکا داشته باشد میداند که برداشتن تحریمهای نفتی علیه ایران با یک فرمان ساده رئیس جمهور انجام پذیر نیست.

*بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا که پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد گفت رئیس‌جمهور منتخب(بایدن) معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد. به نظر شما برجام چگونه به مسائل موشکی و سیاست منطقه ای ایران گره می خورد؟
آنچه بلینکن در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا گفت حرف جدیدی نبود.  او بارها همین حرفها را زده بود و  چندین مقاله در این مورد نیز نوشته است. بطور کلی دولت بایدن وقتی میگوید که مایل به برگشت به برجام است منظورش این است که واشنگتن از برجام به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران روی مسائل موشکی و سیاست منطقه ای استفاده خواهد کرد. انتقاد آنها از ترامپ این بود که با بیرون آمدن از برجام؛ آمریکا یکی از مهمترین اهرمهای فشار بر ایران را از دست داده بود.

*رویکرد بایدن به منطقه خلیج فارس و به ویژه به عربستان و اسرائیل چگونه خواهد بود؟ تا چه میزان روابط آمریکا با آنها متأثر از رابطه آمریکا و ایران خواهد بود؟
امروز محور عبری-عربی بسیار منجمدتر از آنچه در چند سال پیش بود شده است. شکی نیست که این محور در تعیین سیاست دولت بایدن در خلیج فارس نقشی موثر خواهد داشت؛ بخصوص با توجه به اینکه رابطه آمریکا و اسرائیل همچنان قوی باقی خواهد ماند. 

ترامپ سیاست خارجی آمریکا در خلیج فارس را در کنترات محور عبری-عربی قرار داده بود.  دولت بایدن یکه تازیهای این محور را کنترل خواهد کرد ولی سیاست خارجی بایدن در  منطقه خلیج فارس با منافع اسرائیل هماهنگ خواهد شد.

کد خبر: ۶۹٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha