۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
اولین مذاکره بایدن با شرکای اروپایی در مورد توافق هسته‌ای ایران است
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد؛

اولین مذاکره بایدن با شرکای اروپایی در مورد توافق هسته‌ای ایران است

جو بایدن بعد از رقابتهایی طولانی و سالی سخت توانست به عنوان رییس جمهوری وارد کاخ سفید شود و حال دنیا به او چشم امید دوخته است. اروپایی ها در مورد بازگشت امریکا صحبت می کنند و به دنیال افزایش سطح همکاری ها هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: مراسم تحلیف جو بایدن در امریکا به پایان رسید و او در شرایطی کاملا متفاوت از روسای جمهوری قبلی امریکا وارد کاخ سفید شد.

این انتخابات هم برای مردم امریکا اهمیت زیادی داشت و هم برای جهان مهم بود. ان پی ار در گزارش خود نوشت: «سران کشورها، شهروندان و مقامات پیشین کشورها انتصاب بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید را گام مثبتی در عرصه بین الملل می دانند و امیدوارند که دولت تازه بتواند زمینه را برای بهبود روابط امریکا با دیگر کشورهای دنیا فراهم کند. دنیا امیدوار است که بایدن بتواند قدرت رهبری امریکا در دنیا را احیا کند و به توسعه دیپلماسی و کاهش درگیری در جهان کمک کند.»

رییس کمیسیون اروپا  بعد از پایان تحلیف بایدن در حساب توییتری خود نوشت: «امریکا بازگشت و اروپا برای توسعه همکاری جهانی کاملا آماده است.» او از بایدن به عنوان یک شریک قدیمی و قابل اعتماد برای اروپا نام برد و افزود: «من برای شروع همکاری با جو بایدن برای حل مسایل جهانی بی صبرانه انتظار می کشم.» در بخش دیگری از این پیام توییتری آمده است: «اروپا با یک شریک قدیمی و قابل اعتماد باز ارتباط برقرار می کند و می تواند روح تازه ای در کالبد این شراکت و همکاری  دیرینه بدمد.»

احیای توافق هسته ای ایران، اولویت دولت امریکا در خاورمیانه
با وجود اینکه تنها یک روز از شروع به کار رسمی بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری امریکا می گذرد ولی مساله ایران و بازگشت امریکا به توافق هسته ای از همان روز اول مطرح بود. به گزارش رویترز به نقل از سخنگوی کاخ سفید مساله توافق هسته ای ایران و رویکرد امریکا و غرب در مورد آن اولین مساله مورد بحث جو بایدن با شرکای اروپایی خواهد بود.  کاخ سفید  بازهم تاکید کرد جو بایدن اعلام کرده است در صورتیکه ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد و مطابق با توافق عمل کند، امریکا هم به تعهداتش باز می گردد و تحریم ها را علیه ایران بر می دارد.

 «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در جلسه مطبوعاتی گفت: «رییس جمهور تاکید کرده است که تنها از مسیر دیپلماسی  و تداوم آن  امکان احیای توافق هسته ای و تقویت آن وجود دارد. او بر این باور است که  بعد از احیای این توافق زمینه برای مذاکرات بیشتر بین ایران و غرب فراهم می شود و به همین دلیل نباید درهای دیپلماسی بین دو کشور بسته شود.»

سخنگوی کاخ سفید به تقل از جو بایدن گفت که در دوره گذار قدرت، مذاکراتی بین بایدن و مقامات اروپایی در مورد ایران  انجام شده است و این مذاکرات به سرعت ادامه پیدا می کند. احیای توافق هسته ای و شروع دیپلماسی اولین و اصلی ترین سیاست امریکا در خاورمیانه است.

احتمال بازگشت ایران به بازار نفت بالا است
اما مساله دیگری که در این روز در رسانه های دنیا مطرح بود، تمایل دولت امریکا برای احیای توافق هسته ای و تاثیر آن روی بازار نفت بود. بر طبق گزارش نوشته شده توسط نشریه شورای آتلانتیک با توجه به اینکه وجود موج آبی درامریکا فرصت خوبی برای احیای توافق و ایجاد یک توافق مستحکم بین ایران و غرب فراهم شده است. انتظار می رود هر دو طرف از شرایط موجود بیشترین استفاده را بکنند و برای بازگشت به توافقی که سال ۲۰۱۵ امضا شد و تحکیم آن سرعت عمل داشته باشند. از طرف دیگر پیش بینی می شود ایران هم صادرات نفت را از سر بگیرد و درآمد حاصل از فروش نفت این کشور افزایش یابد.

 این نشریه نوشت: «پیش بینی می شود حتی قبل از اینکه مذاکرات دو طرف شروع شود، دولت بایدن اجازه افزایش صادرات نفت ایران را صادر کند که سیاستی بسیار مناسب برای اقتصاد ایران و یک عامل ایجاد کننده اعتماد است.»

طبق این گزارش ایران هم اکنون ۷۰۰ هزار بشکه نفت در هر روز صادر می کند و انتظار می رود بعد از چراغ سبز دولت امریکا برای از بین بردن تحریم نفتی، میزان صادرات این کشور به مرز دو میلیون و حتی بیشتر برسد. اما عرضه نفت ایران به بازار نفت که باعث افزایش درآمد و سودآوری اقتصادی برای کشور می شود، نمی تواند زمینه را برای تحول زیاد در بازار نفت دنیا فراهم کند زیرا یک میلیون بشکه نفت در روز در مقایسه با بازاری که امروزه در هر روز ۹۳ میلیون بشکه نفت تولید و عرضه می کند، رقم اندکی است.

شورای آتلانتیک تاکید کرد: «این فرصت برای ایران بسیار مطلوب است زیرا هم می تواند فروش خود را افزایش دهد و هم افزایش فروش ایران باعث نمی شود تا قیمت نفت کاهش یابد. در صورتیکه قیمت نفت با این سیاست تغییر می کرد، ایران می توانست منافع کمتری به دست بیاورد ولی هم اکنون شرایط برای ایران بسیار مطلوب است.

کد خبر: ۶۹٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha