۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
حجم مخزن سد«گرین» نهاوند در بازنگری مطالعات به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان:

حجم مخزن سد«گرین» نهاوند در بازنگری مطالعات به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت

همدان - ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بابیان اینکه در گذشته قرار بود سد «گرین» نهاوند با حجم مخزن ۴۰ میلیون مترمکعب ساخته شود تا ۱۱۸ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند اما طرح مذکور چند مشکل داشت، گفت: مطالعات بازنگری شد و در مولفه های جدید سد «گرین» شامل حجم مخزن ۱۰ میلیون متر مکعبی با حجم تنظیمی ۲۲.۱ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت خواهد بود.

منصور ستوده در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به صدور مجوز تضمین نامه ۳۳۷ میلیارد تومانی سرمایه گذاری در سد «گرین» نهاوند گفت: در صورت اجرای طرح سابق سد گرین، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بابیان اینکه در گذشته قرار بود سد گرین با حجم مخزن ۴۰ میلیون مترمکعب ساخته شود تا ۱۱۸ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند اما طرح مذکور چند مشکل داشت؛ گفت: یکی از نکات مهم این بود که اگر این سد با آن شرایط و حجم ساخته می‌شد، چشمه گاماسیاب غرق می‌شد ضمن اینکه این امکان وجود داشت که آب از کارست‌های کوه‌های گرین فرار کند و خارج شود.

ستوده بابیان اینکه بررسی وضعیت و اجرای سد مجدد در دستور کار قرار گرفت و مشاور در طرح سد «گرین بازنگری کرد تا سد با حجم بدنه و حجم مخزن کوچکتری ساخته شود، گفت: مطالعات بازنگری سد انجام شد و سد با مولفه‌های جدید تعریف شد.

وی افزود: مولفه های جدید شامل حجم مخزن ۱۰ میلیون متر مکعبی با حجم تنظیمی ۲۲.۱ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت است و سیستم انحراف که در طرح قبل تونلی به طول تقریبی یک کیلومتر بود در طرح جدید یک سیستم انحراف کالورت بتنی بطول تقریبی ۳۵۰ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: پس از اتمام مطالعات در پی سرمایه گذار و تضمین دولت برای پرداخت بودیم و به موازات تلاش برای جذب سرمایه‌گذار برای جلوگیری از متوقف شدن پروژه و همچنین کسب پیشرفت فیزیکی، پیمانکار انتخاب شد.

وی گفت: در نهایت از طریق سه بانک عامل شرکت سازآب کیان پاد به عنوان پیمانکار و بانک های کشاورزی، صادرات و تجارت بعنوان سرمایه گذار این پروژه انتخاب شدند.

کد خبر: ۶۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha