۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
واکسن «کوویدشیلد» هند ظرف هفته‌های آینده به تایید سازمان بهداشت جهانی می‌رسد
عرضه واکسن هند به کوواکس شروع می‌شود؛

واکسن «کوویدشیلد» هند ظرف هفته‌های آینده به تایید سازمان بهداشت جهانی می‌رسد

هند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در دنیا است و انتظار می رود در هفته های آتی واکسن «کوویدشیلد» تولید این شرکت به تایید سازمان بهداشت جهانی برسد. بعد از تایید این واکسن، عرضه آن به کوواکس شروع خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، به گزارش موسسه واکسن سازی سروم، واکسن آسترازنکای تولید شده توسط این موسسه که با نام کووید شیلد به بازار عرضه شده است، در ماه ژانویه یا اوایل فوریه به تایید سازمان بهداشت جهانی می رسد و در سبد کوواکس به بازار جهانی عرضه خواهد شد.

تایید این واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی یکی از مهمترین گام هایی که در مبارزه دنیا با بحران کرونا برداشته خواهد شد زیرا موسسه سروم هند مسولیت تامین واکسن برای کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارد و طبق قراردادی که با شرکت آسترازنکای سوئد دارد، در سال جاری یک میلیارد دوز واکسن تولید خواهد کرد.

 نشریه دهلی نیوز در گزارش اخیر خود با اشاره به خبر مذکور نوشت: «هند از روز چهارشنبه صادرات واکسن کویدشیلد به کشورهای در حال توسعه را شروع کرده است و  این روند ادامه خواهد داشت. در روز چهارشنبه ۱۵۰ هزار دوز واکسن به کشور بوتان و ۱۰۰ هزار دوز واکسن به مالدیو صادر شده است و در هفته های آتی صادرات واکسن به کشورهای بنگلادش، نپال، میانمار و سی چلس انجام خواهد شد.»

صادرات واکسن از هند در شرایطی شروع شده است که پیشتر دولت هند از ممنوعیت صادرات واکسن کرونا توسط موسسه سروم هند در نیمه اول سال جاری صحبت کرده بود ولی بعد از اینکه ظرفیت تولید واکسن در این کشور کشو به ۲.۵ میلیارد دوز رسید، اجازه صادرات واکسن هم صادر شد.

صادرات به کشورهای دیگر هم در دستور کار است
طبق گزارش ایندیا تایمز این کشور در نظر دارد پروژه صادرات واکسن به دیگر کشورهای در حال توسعه را نیز ادامه دهد و هر کشوری که قراردادی برای خرید واکسن از موسسه واکسن سازی سروم دارد، می تواند در زمان مقرر و طبق برنامه واکسن ها را دریافت کند.

بعد از صادرات واکسن به شش کشور اعلام شده، کشور هند صادرات به سه کشور سریلانکا و افغانستان و مایوریتوس را در دستور کار قرار  می دهد و این صادرات زمانی انجام می شود که وزارت بهداشت این کشورها واکسن را تایید کنند و اجازه واردات را صادر کنند. وزیر امور خارجه کشور هند هم در مصاحبه ای به این نکته تاکید کرد که صادرات واکسن به کشورهای در حال توسعه در برنامه کشور قرار دارد و هدف اصلی هند کمک به حل مشکل دنیا در مقابله با کرونا است. هند اعلام کرده است یک میلیون دوز واکسن آسترازنکای تولید شده در موسسه واکسن سازی سروم را به نپال و دو میلیون دوز از آن را به کشور بنگلادش اهدا خواهد کرد.

آسترازنکا بیشترین پیش فروش واکسن  را در دنیا داشت
شرکتهای داروسازی قبل از تایید واکسن های خود سفارش های زیادی را عمدتا از کشورهای ثروتمند غربی دریافت کردند. بر طبق آمارهای موجود بیشترین سفارش را شرکت استرازنکا دریافت کرده است و ۲.۹۶۵ میلیارد دوز از واکسن های تولیدی این شرکت در سال ۲۰۲۱ پیش خرید شده است.

سفارش های دریافت شده توسط شرکت نواواکس برابر با ۱.۲۸۴ میلیارد دوز و سفارش های دریافتی توسط فایزر برابر با ۸۱۶ میلیون دوز بوده است.از طرف دیگر موسسه گامالیا اعلام کرده است ۷۲۷ میلیون دوز واکسن پیش فروش کرده است و شرکت سانوفی که احتمالا محصولش در انتهای سال جاری به بازار خواهد آمد ۷۱۲ میلیون دوز واکسن پیش فروش کرد. مدرنا ۴۴۱ میلیون دوز واکسن فروخته است. تا اواسط ژانویه ۳۴۶ میلیون دوز واکسن جانسون و جانسون،۲۲۵ میلیون دوز واکسن کیورواک، ۲۲۳ میلیون دوز واکسن سینوفارم و ۲۰۲ میلیون دوز واکسن گروه یو بی آی پیش فروش شده است.

۶۶۵ واکسن در مرحله پیش از مطالعات بالینی است
شرکتهای زیادی در تولید واکسن کار می کنند ولی تمامی واکسن هایی که در مراحل مطالعاتی وارد می شود به نتیجه مطلوب نمی رسد. بر مبنای گزارشهای ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی تا نیمه ژانویه سال جاری ۶۶۵ واکسن در مرحله پیش بالینی قرار دارند  و ۷۴ واکسن در فاز اول آزمایشهای بالینی است.

آمارها نشان می دهد ۱۷۰ واکسن در فاز دوم آزمایشهای بالینی قرار دارد و ۷۷ واکسن در فاز سوم آزمایشهای بالینی قرار گرفته است. چهار واکسن  در مرحله قبل از ثبت نهایی است و یک واکسن در دنیا ثبت و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. کار روی  دو واکسن در مراحل اولیه به دلیل عدم حصول نتیجه مطلوب متوقف شد و خبرها ازعدم پیشرفت در ۱۳ واکسن حکایت دارد.

کد خبر: ۶۸٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha