۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
عربستان با نگرانی درباره ایران و اقتصاد، به تیم بایدن هشدار داد
استار مطرح کرد

عربستان با نگرانی درباره ایران و اقتصاد، به تیم بایدن هشدار داد

عربستان با اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی می خواهد به بایدن نشان دهد که او شریکی ارزشمند و توانا به شمار می رود.

بازار؛ گروه بین الملل: بن سلمان پس از ماهها دوری از کانون توجهات، بار دیگر به صحنه بازگشته و اقداماتی دیپلماتیک و اقتصادی انجام داده است که به گفته دیپلمات ها، هدف آن نشان دادن این نکته به بایدن است که او شریکی ارزشمند و توانا به شمار می رود.

ریاض در خلال چند هفته گذشته ضمن اعلام توافقی عربی برای بهبود روابط با قطر و کاهش داوطلبانه تولید نفت خام و ایجاد ثبات در بازار، طرح هاییی را برای تنوع بخشی اقتصادی معرفی کرده است.

به گفته یک دیپلمات غربی در منطقه، این حاکم بالفعل عربستان می داند که دوره ای تازه بدون حمایت های اعطا شده از سوی ترامپ شروع شده است و ریاض باید در مورد مسائلی مانند حقوق بشر امتیازاتی بدهد تا در ازای آن، اولویت هایی مانند برجام را مطرح کند.

وزیر خارجه عربستان در ماه نوامبر اعلام کرد ریاض خواستار همکاری با دولت بایدن در روند برجام تازه است که برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت های این کشور را نیز شامل شود.

این دیپلمات غربی می گوید عربستان خواستار برجام پیشین نیست و اقدامات مثبت اخیر بن سلمان نیز با تغییر دولت در  واشنگتن مرتبط بوده است.

یک دیپلمات خارجی دیگر می گوید نگرانی ریاض در مورد سیاست بایدن در قبال ایران یکی از عللی بود که باعث شد ترامپ گروه حوثی یمن را در فهرست سیاه قرار دهد  و بن سلمان تلاش کرده است عربستان را عضو مهمی از جامعه بین المللی و نیازمند حمایت نشان دهد.

مقامات سازمان ملل هشدار داده اند تروریست قلمداد کردن حوثی ها که از روز ۱۹ ژانویه اجرایی می شود، میتواند باعث قحطی گسترده در یمن شود و از بایدن خواسته اند که این تصمیم را لغو کند.

مساله امنیت که برای طرح های اقتصادی منطقه حیاتی است، از نظر دیگر زمامداران عرب خلیج فارس نیز که مهیای دولت بایدن می شوند، از اهمیت برخوردار است.در نتیجه، خود را نیروهایی میانه رو در این منطقه متلاطم نشان می دهند. امارات و به دنبال آن بحرین که نگران ایران هستند و از سوی جنبش های اسلامگرایانه احساس خطر می کنند، با عادی سازی روابط با اسرائیل، پویش تازه ضد ایرانی را ایجاد و درهای خود را به روی تسلیحات تازه امریکا باز کرده اند و به دنبال و جلب توجهات مطلوب دوحزبی در واشنگتن هستند.
این دیپلمات غربی می گوید توافق با قطر راهی برای متحد شدن کشورهای خلیج فارس با اسرائیل و مخالفت با برجام و ایران است.

عربستان همچنین به دنبال بهبود وضع اقتصادی خود است. بن سلمان روز ۱۳ ژانویه با حضور کم سابقه در تلویزیون از شهر بدون گازهای کربنی رونمایی کرد.

«کریستین اسمیت دیوان»، پژوهشگر مقیم در موسسه کشورهای عرب خلیج فارس مستقر در واشنگتن می گوید: عربستان با مشکلات متعددی در ایجاد تغییر در اقتصاد داخلی خود مواجه است و پیمودن این مسیر با شیوع کرونا سخت تر شده است. آنها به پول، شریک و ارتباط با جهان نیاز دارند.

کد خبر: ۶۸٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha