۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
دولت بازار سرمایه را از روند استاندارد خارج کرد
کارشناس بازار سرمایه:

دولت بازار سرمایه را از روند استاندارد خارج کرد

لرستان- سوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه سالم‌ترین بازار مالی بود اما دولت‌ با دستکاری در بورس، آن را از روند سالم و استاندارد خود خارج کرد.

مهدی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در بازار بورس از نظر عملیاتی در پاییز عملکرد بهتری نسبت به تابستان داشته ایم و با توجه به افزایش شدید نرخ‌ها چه در کالاهای جهانی و چه در کالاهای داخلی، انتظار داریم در زمستان گزارش سوددهی شرکت ها بهتر از پاییز باشد.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه در مدت اخیر بازار بورس نسبتا نزولی بوده و قیمت‌ها کاهش یافته؛ انتظار داریم که این کاهش قیمتها از یک سو و افزایش سودآوری شرکتها از سوی دیگر نسبت P/E کل بازار را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: ضرب‌الاجلی که مجلس برای خروج از برجام برای دولت تعیین کرده، یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند عملیات شرکت‌ها را تهدید کند و از سوی دیگر اتفاقات سیاسی اخیر مثل تنشی که با آمریکا پیدا کردیم و اتفاقاتی که در عراق افتاد می‌تواند اقتصادمان را تا حدودی تهدید کند.

کاهش قیمت دلار با افزایش نرخ محصولات جبران می‌شود
وی با اشاره به امکان کاهش قیمت دلار با روی کار آمدن بایدن که به‌زودی اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: از نظر بنده کاهش قیمت دلار با افزایش نرخ محصولات جبران می‌شود و نکته نگران کننده‌ای نیست که بازار بخواهد به آن توجه کند.

سوری بیان کرد: همان اوایل که دولت در حال ورود به بورس بود تأکید کردم که بازار سرمایه همواره سالم‌ترین و مشکل ترین بازار مالی است و مکانیزم‌های استانداردی در این بازار وجود دارد که سالها در نقاط مختلف جهان تست شده و به بلوغ رسیده است اما از آنجایی که دولت‌ها قدرت بارگذاری دارند، می‌توانند روال‌های استاندارد را تغییر دهند در نتیجه بازار از روند سالم و استاندارد خود خارج می‌شود که متاسفانه این اتفاق افتاد.

وی گفت: دولت برخی روالها را به شدت تغییر داد که عملاً مصداق دستکاری در روند طبیعی بازار محسوب می‌شد و نتیجه این شد که امروز بورس ایران یک بازار استاندارد نیست و توازن قدرت‌ها در آن بر هم زده شده همچنین شدت گرفتن برخی تصمیمات دستوری و عدم ثبات قانونگذاری که در بازار اتفاق افتاده، بورس را از حالت پایدار خود خارج کرده است.

با ورود خودرو به بورس مخالفم
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: کلاً با هر تصمیمی که سود را از دلالی به بخش تولید منتقل کند موافق هستم و در حال حاضر با توجه به پایین بودن قیمت خودرو در کارخانه نسبت به بازار، در این میان یک سود دلالی وجود دارد یعنی افرادی که با رانت، قرعه‌کشی یا هر ابزار دیگری بتوانند از کارخانه خودرویی خریداری کنند می‌توانند آن را در بازار آزاد با قیمت بالاتری بفروشند.

وی تصریح کرد: این اتفاقات سبب شده که ما مردم عادی جامعه را با این مکانیزم قرعه کشی و کارهای بدعت‌گذاری نادرست به دلال تبدیل کنیم و زمانیکه جذابیت دلالی بالا می‌رود قاعدتا بازارها نیز با تنش مواجه می شوند و رانت و فساد ایجاد می‌شود اما اگر قیمت کارخانه بالا برود و به نرخ بازار نزدیک شود این جذابیت دلالی از بین می‌رود.

سوری خاطرنشان کرد: با خروج دلال‌ها از بازار خودرو می‌توان بازار خودرو را با ثبات مواجه کرد یعنی اگر قیمت کارخانه تمام خودروها افزایش پیدا کند قیمت بازار خودرو به واسطه حذف دلال‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید در بورس بین عرضه کننده و تقاضاکننده توازن قدرت وجود داشته باشد، گفت: عدم این توازن سبب شده که فساد ایجاد شود، شرکتهایی که مجاز به خرید مواد اولیه از بورس کالا هستند رانتها و فسادهای عجیبی دارند و سودهای دلالی زیادی نصیبشان میشود، به همین خاطر تجربه بورس کالا تا به امروز تجربه خیلی خوب و کاملی نبوده بنابراین اگر ما بخواهیم خودرو را وارد بورس کنیم باز هم شاخه‌ای دیگری از دلالی در اقتصادمان به وجود می‌آوریم و متاسفانه اقتصاد ما بسیار مستعد این است که سود تولید را به سمت دلالی ببرد.

کد خبر: ۶۸٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha