۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
امریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران باید اولین گام را بردارد
واشنگتن پست نوشت؛

امریکا برای احیای توافق هسته‌ای ایران باید اولین گام را بردارد

یکی از مسایلی که جو بایدن روی آن تاکید داشت، احیای توافق هسته ای ایران بود.حال در آستانه مراسم تحلیف رسانه های امریکایی در مورد ضرورت برداشتن اولین گام از طرف دولت امریکا صحبت می کنند زیرا امریکا کشوری بود که از این توافق خارج شد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از مسایلی که در جریان رقابتهای انتخاباتی جو بایدن مورد بحث قرار گرفته بود، بازگشت این کشور به توافق هسته ای ایران بود. توافقی که بعد از دوازده سال مذاکره بین ایران و ۶ قدرت دنیا به نتیجه رسید و با ریاست جمهوری ترامپ و خروج او از توافق هسته ای با چالش روبرو شد.

 واشنگتن پست روز گذشته مقاله ای مفصل در مورد رویکرد بایدن در مقابل  توافق هسته ای ایران نوشته است. این رسانه امریکایی بر این باور است که افزایش ظرفیت غنی سازی ایران و سیاستهای دیگری که این کشور در ماه های اخیر در پیش گرفته است باعث شد تا توپ در احیای توافق هسته ای به زمین امریکا بیفتد.

واشنگتن پست در این مورد نوشت: «برای احیای توافق هسته ای در درجه اول باید هر دو طرف به تعهداتشان بازگردند. تعهداتی که شاید به سرعت نتوان به انها بازگشت. افزایش حجم غنی سازی در ایران و افزیش ذخایر این کشور فراتر از تعهدات برجامی است و برای اینکه ایران به نقطه توافق بازگردد نیاز به زمان خواهد داشت. اما ایران درخواست خواهد کرد تا  امریکا تحریم ها را بردارد. انتظار می رود در گام اول بخشی از تحریم های امریکا لغو شود. آزادی کامل تجارت انواع دارو و تجهیزات دارویی و مواد غذایی به سرعت انجام می شود و اروپایی ها با چراغ سبز امریکا همکاری اقتصادی وسیع تری با ایران خواهند داشت. اما لغو تمامی تحریم های امریکا علیه ایران نیاز به بازگشت ایران به تعهدات توافق هسته ای دارد که زمان بر خواهد  بود.»

امریکا باید اولین گام را بردارد
 این رسانه امریکایی با اشاره به این مساله که چالش ایجاد شده در روابط ایران و امریکا به دلیل سیاستهای خصمانه ترامپ و تحریم های پی در پی او علیه افراد و شرکتهای ایرانی ایجاد شد نوشت: «این  مشکل را دولت امریکا ایجاد کرد و  باید خود این معضل را برطرف کند. البته حضور افرادی که در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ نقش فعالی داشته اند در کابینه بایدن نشان می دهد که او مصمم است این معضل را برطرف کند. بدون شک امریکا اولین گام در جهت کاهش تحریم ها را برمی دارد ولی  این گام محتاطانه خواهد بود. همین گام محتاطانه به ایران این سیگنال را می دهد که امریکا برای بازگشت به توافق و احیای آن تمایل دارد و اگر ایران هم تمایل به احیای این توافق داشته باشد، زمینه به سرعت فراهم خواهد شد.»

این روزنامه روند چند ماهه بازگشت به توافق را برای هر دو طرف مناسب ارزیابی کرد و نوشت: «در این فرصت چند ماهه که ایران به تدریج به تعهدات برجامی باز می گردد و امریکا به تدریج تحریم ها را لغو می کند و فضا را برای فعالیت اقتصادی ایران بازتر می کند، فرصت مناسبی برای مذاکرات تکمیلی دو کشور فراهم می شود و بستر برای توافقی طولانی مدت و مورد تایید تمامی بخش های قانونی و حقوقی کشور فراهم می شود.

واشنگتن پست تاکید کرد: «این فرصت می تواند به دولت بایدن امکان دهد تا اعضای جمهوری خواه کنگره و سنا را با خود همراه کند و توافقی را به امضا برساند که هم سنا آن را تایید کند و هم کنگره با آن همراه شود.»

فرصت مذاکره، فرصت غنیمتی است
این رسانه امریکایی با اشاره به این مساله که اعتمادسازی امریکا از طریق کاهش تحریم ها و بازگشت به توافق هسته ای و از سرگیری مذاکرات می تواند یک بازی برد-برد برای هر دو طرف باشد نوشت: «ایران خواهان برداشته شدن تحریم ها  است و امریکا خواهان بازگشت ایران به تعهدات برجامی است. این مهم می تواند با بازگشت امریکا به توافق هسته ای و پایبند شدن هر دو طرف  به این توافق حاصل شود ولی اگر مذاکرات ادامه یابد و به تعبیر دیگر بخش های دیگری به این توافق اضافه شود، امریکا می تواند منافع مالی دیگری را نیز نصیب اقتصاد ایران بکند. منافعی که می تواند بستر ساز رونق بیشتر اقتصاد این کشور شود. این توافق کامل تر می تواند ساده تر تایید کنگره و سنای امریکا را دریافت کند و به یک سند رسمی و کشوری تبدیل شود. سندی که دیگر رییس جمهور بعد نتواند خللی در آن وارد کند. بنابراین باید در طرف از فرصت و ظرفیت ایجاد شده برای مذاکره و توافق استفاده کنند و تعللی در شروع این پروسه نداشته باشند.»

 این رسانه ایجاد موج آبی در واشنگتن به معنای وجود رییس جمهوری از حزب دموکرات و کسب حداکثر کرسی ها توسط اعضای خدب دموکرات در مجلس نمایندگان و سنای امریکا را فرصتی برای تحقق هدف بایدن برای احیای توافق هسته ای و بازگرداندن اعتبار به دولت امریکا دانست.

کد خبر: ۶۸٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha