۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
«قالیباف» قربانی «اصل»
بازار بررسی می‌کند؛

«قالیباف» قربانی «اصل»

خبر استعفای امروز قالیباف اصل در شرایط ویژه بورس، شائبه انگیز بوده و باعث گمانه زنی های فراوان درباره شرایط حاکم بر بورس شده است.

وحید بلالی؛ بازار: درست یک روز بعد از تجمع سهامداران ناراضی روبروی ساختمان بورس تهران، تصویری از استعفای قالیباف اصل منتشر شد  در متن منتشر شده از استعفای قالیباف آمده بود: دخالت غیر حرفه ای مسئولان غیر متخصص دلیل استعفای او است، بارها مسئولان سازمان بورس در مجالس خصوصی گفته بودند که دخالت های نابجای دولت و برخی از نمایندگان مجلس نگذاشته است بورس مسیر اصلی خود را برود.

دیکته استراتژی برای رئیس سازمان بورس؟
یکی از عواملی که بسیاری از کارشناسان و فعالان قدیمی بازار سرمایه آن را تکرار می کنند، دادن یک برنامه از طرف دولت به سازمان بورس برای ریزش یا رشد بورس به رئیس سازمان بورس بوده که باید طبق آن حرکت کند، مثلا شاخص کل را تا جایی بالا ببرد و در یک تایم آن را ریزشی کند، خارج کردن پول در اواسط مرداد ماه ۹۹ توسط عده ای از حقوقی ها و فعالان قدیمی این گمانه زنی را تقویت می کند اما هیچ مدرک مستدلی برای این ادعا وجود ندارد، اما عده ای از کارشناسان معتقدند رشد و ریزش بورس قطعا با برنامه قبلی دولت صورت گرفته است.

دخالت یا نظارت؟
نکته دیگر شکوه های مسئولان سازمان بورس، دخالت بیش از حد مجلس در کار سازمان بورس است، یکی از مسئولان سازمان بورس که نخواست نامش افشا شود به بازار گفته بود: مجلسی ها تخصص لازم درباره بورس را نداشته و در این باره نیز فشار بیش از حد به سازمان وارد می کنند. عده ای این استعفای سوری را نیز فشار دولت به مجلس ارزیابی کرده که وزیر اقتصاد با این حربه خواسته بود فشارها را از روی خود برداشته و بر روی مجلس بیندازد.

نوسان گیری دولت از بازار سرمایه
یکی از مواردی که بارها در رسانه های بورسی مطرح می شود، نوسان گیری دولت از بازار سرمایه است، عده ای معتقدند دولت برای جبران کسری بودجه به سازمان بورس تکلیف می کند که بورس را در فلان تاریخ بریزاند و در فلان تاریخ رشد دهد و رئیس سازمان بورس در این قضیه هیچ کاره است.

یکی از مواردی که بارها در بازار سرمایه دیده شده، علاقه دولت به رکب زدن به فعالان بازار به ویژه حقوقی های بزرگ است، عده ای از حقوقی های بزرگ در گفتگو با بازار به این نکته تاکید کرده بودند و به وضوح گفتند، دولت قصد داشت بازار را در شهریور قرمز کند اما تاریخ این ریزش یک ماه جلوتر منتقل و به مرداد رسید

اولتیماتوم مجلس به دولت و قربانی شدن رئیس سازمان بورس
یکی دیگر از مواردی که بارها در فضای رسانه ای کشور مطرح شده قربانی شدن قالیباف اصل است، مجلس در روز گذشته به وزیر اقتصاد اولتیماتوم سختی داده بود و حال این بار رئیس سازمان بورس قربانی تصمیمات دولت شد. رئیس مجلس نیز امروز در نطق خود به این نکته اشاره کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس گفته بود:وضعیت کنونی بازار سرمایه را هرگز قابل قبول نمی‌دانیم و دولت باید جداً در این خصوص پاسخگو باشد،  نمی‌شود در یک جنگ اقتصادی انتظار داشت مردم درخط مقدم مقابله با دشمن بایستند و سختی بکشند ولی برخی افراد در ساحل امن و آسایش، روز به روز مرفه‌تر شوند.

محمد باقر قالیباف تصریح کرده است: ذکر این نکته نیز لازم است که بازار سرمایه سقوط شدیدی را تجربه کرده است و حتی صندوق پالایشی که شدیدا توسط دولت تبلیغ می‌شد تا ۴۴ درصد زیان را به خریدارانش تحمیل کرده است و صندوق دارا یکم نیز در حالی که ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی اش معامله می شود، حتی هزینه‌ی فرصت پول خریدارانش را هم پوشش نداده است.

یکی از عواملی که بسیاری از کارشناسان و فعالان قدیمی بازار سرمایه آن را تکرار می کنند، دادن یک برنامه از طرف دولت به سازمان بورس برای ریزش یا رشد بورس به رئیس سازمان بورس بوده که باید طبق آن حرکت کند

دولت به دنبال رکب همیشگی به فعالان بازار سرمایه
اما نکته ای که بارها در بازار سرمایه دیده شده، علاقه دولت به رکب زدن به فعالان بازار به ویژه حقوقی های بزرگ است، عده ای از حقوقی های بزرگ در گفتگو با بازار به این نکته تاکید کرده بودند و به وضوح گفتند، دولت قصد داشت بازار را در شهریور قرمز کند اما تاریخ این ریزش یک ماه جلوتر منتقل و به مرداد رسید، در رشدها نیز همین قضیه تکرار شده و دولت با رکب به فعالان قدیمی بازار از ابتدای فروردین تا انتهای خرداد بازار را به صورت سبز یک دست درآورده تا هم بتواند مردم را به بازار سرمایه فرابخواند و هم رکب خود را بار دیگر به فعالان حقوقی قدیمی نشان دهد. خبر استعفای قالیباف اصل را شاید بتوان رکب جدید دولت به فعالان بازار سرمایه و منتقدان رویه سازمان بورس معنا کرد،البته باید چند روزی از این استعفا بگذرد تا بتوان درباره آن نظر قطعی داد.

ظاهرا همه این شرایط، می تواند شوک مثبتی به بازار سرمایه داشته باشد. اولین نظرسنجی کانال «بورذس بازار» نشان می دهد که بالای ۷۰درصد مخاطبان معتقدند این استعفا نهایتا به نفع بازار سرمایه است و  مثبت شدن آن را در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۶۸٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha