۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
نظر ۳مدیر دولتی در خصوص نخستین موتور ملی ۳ سیلندر؛ قرن را با کمک همزمان به اقتصاد خانوار و خودروسازان داخلی آغاز می‌کنیم!
«بازار» گزارش می دهد

نظر ۳مدیر دولتی در خصوص نخستین موتور ملی ۳ سیلندر؛ قرن را با کمک همزمان به اقتصاد خانوار و خودروسازان داخلی آغاز می‌کنیم!

مدیران ارشد صنعت خودرو معتقد هستند، پروژه موتور سه سیلندر ملی برای توسعه سبد محصولات تولیدکنندگان در تمام کلاس ‌های خودرویی فعلی قابلیت استفاده را دارد و براساس زمان بندی در سال ۱۴۰۰ تولید صنعتی این موتور آغاز و روی خودرو قرار می ‌گیرد.

بازار؛ گروه خودرو: همزمان با گرامی داشت هوای پاک در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو(ایپکو) از نخستین پیشرانه ملی سه سیلندر رونمایی شد. خودروسازان بزرگ دنیا برای وسایل حمل و نقل شهری و خودروهای پرتیراژ خود از موتور سه سیلندر استفاده می‌کنند. زیرا هرچقدر تعداد سیلندرها و حجم پیشرانه کاهش یابد، میزان مصرف سوخت و آلودگی نیز کاهش خواهد یافت.

گروه صنعتی ایران خودرو نیز با تبعیت از منویات رهبری در خصوص تولید خودرویی با مصرف سوخت ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و نیل به هدف کاهش آلایندگی از سال گذشته پروژه طراحی و تولید پیشرانه سه سیلندر را آغاز کرد. دست یابی خودروسازان داخلی به چنین پیشرانه‌ای با استفاده از فناوری های روز به دنبال ارتقا استاندارد آلایندگی خودروهای تولید خود است. لذا این پروژه در قالب یک خانواده موتور با حجم‌های ۱ لیتر تا ۱.۳ لیتر تعریف و به مرحله ساخت رسیده است. با این تفاصیل سوالی ایجاد می‌شود که آیا صنعت خوردو با طراحی این پیشرانه سه سلیندر علاوه بر کاهش آلایندگی، هدف کاهش هزینه‌های نگهداری و توسعه سبد محصولی را دنبال خواهد کرد؟ موضوعی که مدیران ارشد خودرویی به آن پاسخ دادند:

موتورملی سه سیلندر برای تمام کلاس‌های خودرویی
فرشادمقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خوردو در خصوص رونمایی موتور سه سیلندر به خبرنگار «بازار» گفت: «این پیشرانه ۲۵۰ قطعه دارد که حدود ۸ قطعه را از خارج کشور تامین می‌کنیم. براساس زمان بندی در سال ۱۴۰۰ تولید صنعتی این موتور آغاز و روی خودرو قرار می‌گیرد. این موتور نیز به عنوان موتورپایه کار را خود را در صنعت آغاز خواهد کرد.»
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خوردو با اشاره به اینکه پیشرانه ملی سه سیلندر با حجم ۱.۳ لیتر سبب توسعه سبد محصولاتی می‌شود، افزود: براساس پیش بینی‌هایی که انجام شده در تمام کلاس‌های خودرویی فعلی قابلیت استفاده از این پیشرانه را داریم. این مورد نیازمند مراحل تحقیقاتی برای جانمایی، کالیبراسیون و... است که در دستور کار آتی ایران‌خودرو قرار گرفته است.

براساس زمان بندی که پیش بینی کردیم، برنامه داریم قرن را با یک پیشرانه جدید که اقتصاد خانوار و خودروساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آغاز کنیم

وی در پاسخ به این سوال که این پیشرانه چه زمانی در محصولات ایران خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بیان کرد: براساس زمان بندی که پیش بینی کردیم، برنامه داریم قرن را با یک پیشرانه جدید که اقتصاد خانوار و خودروساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آغاز کنیم. این موتور بهره وری و عمرمفید بالاتری دارد. در شرایطی این مهم را انجام می دهیم که تحریم های ظالمانه علیه کشور وجود دارد.

مقیمی با اظهار داشتن این موضوع که خودروسازان به دنبال کاهش ارزبری و وابستگی هستند،گفت: این پیشرانه را اگر از خارج کشور وارد کنیم ۱۸۰۰ تا ۲ هزار دلار ارز بری دارد. نکته مهم این طرح، عدم وابستگی ایران خودرو برای تامین پیشرانه است. کاهش ارزبری توام با اشتغال زایی داریم، یکی از مهم ترین اجزا پلت فرم خودرو را در ایران داریم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان با اشاره به تولیدات و عرضه محصولات جاری ایران خودرو، افزود: در هر ماه ۴۰ هزار خودرو عرضه و قصد داریم تاپایان سال نیز ۱۵ هزار خودرو معوق را تحویل مشتریان دهیم. البته غیر از یک محصول که به صورت سی کی دی تولید می‌شود، از معوقات خارج است.

کاهش هزینه نگهداری هدف اصلی موتور سه سیلندر
مهدی رجبعلی مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو در خصوص طراحی و تولید پیشرانه ملی سه سیلندر به خبرنگار «بازار» گفت: «یکی از اهداف ما این است که پیشرانه کوچکی داشته باشیم که بتوانیم نیاز خودروهای هیبرید را مرتفع کنیم. زیرا در گذشته نه چندان دور دنای هیبرید توسط شرکت ایپکو طراحی و ساخته شد که نیاز اصلی آن یک پیشرانه سه سیلندر سازگار با محیط زیست بود.»

در طراحی این پیشرانه هدف اصلی ما پایین بودن هزینه‌های اعم از تولید و نگهداری است. به طور مثال تسمه تایم دغدغه همه مالکان است، این پیشرانه مجهز به زنجیر تایم بوده که تا ۲۰۰ هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارد


مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو، با اشاره به توان و حجم پیشرانه تولید شده برای محصولات فعلی گروه صنعتی ایران‌خودرو، افزود: موضوع انتخاب پیشرانه بستگی به ابعاد و کلاس خودرو دارد که برای چه کاربری و بازاری تولید شود. از پیشرانه ملی سه سیلندر می‌توان در یک خودرو هیبریدی ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دریافت کرد. این درحالی است که پیشرانه سه سیلندر ۷۰ اسب بخار قدرت فراهم و مابقی را قوای الکتریکی تولید می‌کنند.

وی با اظهار داشتن این موضوع که عامل اصلی انتخاب خودرو در بازار کشور، توان موتور است، بیان کرد:  اگر یک خودرو کلاس بی از پیشرانه ۱۳۰۰ سی‌سی سه سیلندر طراحی شده استفاده کند، قدرتی بیشتر از پیشرانه تی یو ۳ فعلی در صورت تعبیه کرذن آن خواهد داشت. بنابراین تصور قدرت پایین موتور سه سیلندر اشتباه بوده و شاید از نظر قدرتی هم نزدیک تی یو۵ باشد.
رجبعلی در پاسخ به این سوال که ضعف پیشرانه‌های داخلی جوش آوردن و خرابی مکرر تسمه تایم بوده و در این موتور جدید چه اصلاحاتی انجام شده است، گفت: در طراحی این پیشرانه هدف اصلی ما پایین بودن هزینه‌های اعم از تولید و نگهداری است. به طور مثال تسمه تایم دغدغه همه مالکان است، این پیشرانه مجهز به زنجیر تایم بوده که تا ۲۰۰ هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارد، بنابراین هزینه پایین نگهداری دارد.از این مورد دغدغه های مشتری در این پیشرانه توجه و هزینه های نگهداری به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو با اشاره به این موضوع که یکی از اهداف این پیشرانه جدید کاهش آلایندگی است، ادامه داد: در این پیشرانه از سیستم سوخت جی دی آی استفاده شده است. بحث آلایندگی نیز چالش دو طرفه است. نباید تنها از خودروساز توقع داشت بلکه کیفیت سوخت نیز باید ارتقا یابد. هرچند که وزارت نفت به عنوان متولی تامین انرژی تعهد داده که به ارتقا استاندارد یورو۶ برسد. این پیشرانه ۱۴۰۱ به بازار عرضه خواهد شد و نفت نیز به تعهد خود عمل خواهد کرد.

پیشرانه‌ای برای محصولات آتی خودروسازان
محسن صالحی نیا رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، درخصوص هدف استفاده از پیشرانه سه سیلندر برای خودروهای هیبریدی جهت دست یابی به کاهش آلودگی هوا، به خبرنگار «بازار» گفت: «هیبرید با این پیشرانه تفاوت هایی دارد. این موتور در حقیقت یک خانواده پیشرانه هست که از ۱ تا ۱.۳ لیتر حجم خواهند داشت. این پیشرانه سوخت فسیلی به اندازه حداقل مصرف دارد. خودروهای هیبریدی به وسیله پیشرانه‌های الکتریکی که کوپل می‌شود تفاوت دارد. اما می‌توان از این پیشرانه در خودروهای هیبریدی استفاده کرد.»

موتور سه سیلندر به دلیل اینکه حجم پیشرانه و مصرف پایین، می‌تواند در خودروهای که تیراژ بالا که در آینده تولید خواهد شد، مانند کلاس پلت‌فرم های A مثبت، B و B منفی مورد استفاده قرار گیرد

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، ضمن اشاره به توسعه سبد محصولات داخلی و استفاده خودروسازان از پیشرانه‌های جدید، افزود: موتور سه سیلندر به دلیل اینکه حجم پیشرانه و مصرف پایین، می‌تواند در خودروهای که تیراژ بالا که در آینده تولید خواهد شد، مانند کلاس پلت‌فرم های A مثبت، B و B منفی مورد استفاده قرار گیرد.

نگاهی به فعالیت‌های جهانی
سیاست صنعت خودروسازی از سال ۲۰۱۰ تاکنون به سمت کوچک سازی پیشرانه‌ها توام با پایین آوردن حجم  موتور برای دست یابی به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. غول‌های خودروسازی مانند فورد، هیوندای و ب‌ام‌و و... در تحقق این هدف به کمک فناوری‌های روز پیشرانه‌های را طراحی کردند که نیاز مشتریان در بازارهای جهانی را به درستی مرتفع می‌کند. پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو نیز الگوبرداری شده از موتورهای ساخت خودروسازان مذکور است. هرچند که در بازار کشور ما فاکتور مهم خرید خودرو، پیشرانه با قدرت بالا است. اگر ایران خودرو به کمک فناوری‌های روز بتواند پیشرانه پرقدرت را برای محصولات خود انتخاب کند، می‌تواند شکستی که در تولید موتورملی تجربه کرد را در این پیشرانه تکرار نکند.

کد خبر: ۶۸٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha