۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
چرا «برت مک گورک» برای منطقه خاورمیانه مناسب نیست؟
تاگس اشپیگل آلمان بررسی کرد

چرا «برت مک گورک» برای منطقه خاورمیانه مناسب نیست؟

آمریکا به زودی در خط مشی خود در قبال شرکا و مخالفانش در خاورمیانه تغییراتی اساسی خواهد داد.

بازار؛ گروه بین الملل: آمریکا به زودی در خط مشی خود در قبال شرکا و مخالفانش در خاورمیانه تغییراتی اساسی خواهد داد. یک دیپلمات ۴۷ ساله در این تغییر جهت نقش اساسی دارد: «برت مک گورک» که تا سال ۲۰۱۸ مسئولیت مبارزه با داعش را بر عهده داشت، از ۲۰ ژانویه به عنوان هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا به شورای امنیت ملی دولت آمریکا باز می گردد.

مک گورک قرار است به تنظیم و اعمال برنامه های بایدن برای نزدیکی دوباره با ایران و سیاست ها در قبال سوریه و عربستان بپردازد. این امر به مذاق برخی دولت های منطقه خوش نمی آید.

این واقعیت که بسیاری از بازیکنان منطقه به خوبی با مک گورک اشنا هستند، لزوما برای او یک مزیت نیست. به عنوان مثال وی از نظر دولت ترکیه بسیار نامحبوب است. مقامات ترک پس از انتصاب وی در رسانه ها اعلام کردند که مک گورک به روابط ترکیه و آمریکا آسیب زده بود.

مک گورک همچنین در برخورد با یک شریک دیگر آمریکایی در منطقه نیز مشکل خواهد داشت. بایدن اعلام کرد که در روابط با عربستان سعودی روند متفاوتی در پیش خواهد گرفت. مسئولیت مک گورک پایان دادن به جنگ یمن و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در پادشاهی خواهد بود.

سیاست آمریکا در مورد ایران احتمالا در موفقیت یا شکست مک گورک نقش مهمی خواهد داشت. رئیس جمهور جدید می خواهد مذاکراتی را که در دوران ترامپ متوقف شده بود از سر بگیرد، اما بدون آمادگی تهران برای مصالحه در مورد برنامه هسته ای این کار انجام نخواهد شد.

تنش زدایی، مشاوره و برنامه ریزی زودهنگام بسیار مهم هستند: اگر چشم انداز مذاکرات جدیدی با ایران مطرح نشود، فشار بر تهران به یک هدف تبدیل شده و خطر درگیری را افزایش می دهد.

کد خبر: ۶۸٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha