۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
بررسی بهترین سرمایه گذاری بلند مدت| کدام بهتر است؛ طلا، بیت کوین یا خرید سهام؟
مارکت واچ بررسی کرد؛

بررسی بهترین سرمایه گذاری بلند مدت| کدام بهتر است؛ طلا، بیت کوین یا خرید سهام؟

با وجود تورمی که در کشورهای مختلف مشاهده می شود این سوال برای سرمایه گذاران و افراد عادی پیش می آید، کدام دارایی می تواند تورم را پوشش دهد و بازده مناسب را برایشان به ارمغان آورد.

بازار؛ گروه بورس: سایت مارکت واچ نوشتاری را به قلم مارک هولبرت روزنامه نگار منتشر کرده، که به بررسی بازارهای سرمایه گذاری از جمله طلا، بیت کوین و سهام  برای پوشش دهی تورم پرداخته است:

با وجودی که سرمایه گذاری های متنوع می تواند شما را محافظت می کند اما از خطرات و معاملات  باید آگاه باشید. چگونه می توانید پرتفوی سرمایه گذاری خود را در برابر احتمال تورم محافظت کنید؟

در اوایل ماه جاری، جیمز بولارد، رئیس بانک مرکزی فدرال سنت لوئیس به خبرنگاران گفت : سکون تورمی که دهه گذشته را مشخص کرده است، ممکن است راهنمای خوبی برای آنچه در سال ۲۰۲۱ اتفاق می افتد، نباشد، درحالی که من انتظار دارم قیمت های ناپایدارتر  و تورمی که از آنچه ما انتظار داریم بالاتر باشد.

نرخ تورم ۱۰ ساله را در نظر بگیرید، برای اولین بار در بیش از دو سال به بالاتر از ۲.۰ درصد رسیده است. همین اواخر مارس ۲۰۲۰، بازار اوراق قرضه  پیش بینی کرد  که تورم طی ۱۰ سال بعد فقط ۰.۵۰ درصد باشد. در مطلب زیر نحوه عملکرد تاریخی طبقات مختلف دارایی بر اساس تعدیل تورم را مرور می کنیم.

طلا
من با تمرکز بر طلا شروع می کنم، زیرا در تصورات عمومی این دارایی اصلی برای سرمایه گذاران است که می خواهند از ریسک تورم جلوگیری کنند. البته من خیلی مطمئن نیستم که آنها درست می گویند.

نمودار زیر را در نظر بگیرید که نمودار GC۰۰ طلا + ۰.۱۲٪ پس از بازده پنج ساله تعدیل شده تورم را نشان می دهد (به دلار آمریکا نسبت به شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده). از دهه ۱۹۷۰، زمانی که طلا تجارت آزاد خود را در ایالات متحده آغاز کرد، بازده واقعی پنج ساله آن از ۲۷.۵٪ سالانه (در سپتامبر ۱۹۸۰) به کمترین مقدار  منفی ۲۰.۶٪ (در ژانویه ۱۹۸۵) رسید.

پوشش ناسارگار با  تورم

اگر به دنبال تهیه طلا برای محافظت از تورم در سالهای آینده هستید، این رکورد باید شما را متوقف کند. طلا وقتی در بازه های زمانی بیش از پنج سال اندازه گیری می شود، سابقه بهتری در مورد پوشش تورم دارد. در واقع  بازه خیلی خیلی طولانی تر. تحقیقات انجام شده توسط استاد دانشگاه دوک، پروفسورکمبل هاروی و کلود ارب، مدیر کالاهایی سابق و درآمد ثابت در گروه TCW، نشان داد که طلا فقط در مواقعی که در یک دوره نزدیک به یک قرن یا بیشتر اندازه گیری شود، کاملاً منطبق با تورم است.( البته این نکته را در نظر باید گرفت که قیمت طلا در ایران از دو متغیر انس جهانی و قیمت دلار تبعیت می کند و بازده بسیار بهتری نسبت به قیمت طلا در سایر کشورها دارد.)

بیت کوین
درباره  بیت کوین تاریخچه قیمت آن خیلی کوتاه است و نمی توان نتیجه گیری قابل توجهی در مورد توانایی آن در تورم داشته باشیم. هرچند با افزایش  تورم، بیت کوین از اواسط دسامبر تا اوایل ژانویه دو برابر شد. اما باید یادآور شد که پس از آن، بدون کاهش آشکار فشارهای تورمی، بیت کوین بین ۸ ژانویه و ۱۱ ژانویه بیش از ۱۰ هزار دلار کاهش یافت. همچنین بین اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۵ درصد سقوط کرد.

سهام
سهام در بلندمدت بالاترین بازده تعدیل شده با تورم را از هر کلاس دارایی اصلی ایجاد کرده است. اما این باعث نمی شود که بورس در هر دوره پنج ساله یک پوشش تورم مناسب باشد. برای مقایسه، در نظر بگیرید که متوسط ‌بازده پنج ساله تعدیل تورم طلا از اواسط دهه ۱۹۷۰ سالانه ۲.۲٪ است. میانگین قابل مقایسه برای S&P ۵۰۰ SPX تنظیم شده با سود سهام،  منفی ۰.۷۲ درصد  و ۸.۴ درصد است. بنابراین از نظر میانگین های ساده، سهام یک پوشش تورمی بهتر از طلا است.( این نکته نیز باید قید شود که بازده سهام در بورس ایران با بورس های جهانی متفاوت بوده زیرا قیمت سهام در ایران از چند متغیر؛ افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ دلار، افزایش فروش شرکت و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی نسبت به تسعیر قیمت ارز به دست آمده و از بازدهی سهام در بورس های جهانی به مراتب بیشتر است.)

با این وجود، بازده تعدیلی سهام در بورس های جهانی با نرخ تورم تقریباً بی ثبات است. از اواسط دهه ۱۹۷۰، بازده پنج ساله سهام با تورم به ۲۵.۷ درصد در سال و به منفی ۸.۱ درصد در سال رسیده است. انحراف معیار بازده واقعی سالانه پنج ساله آن ۷.۴ درصد در مقابل ۱۰.۰ درصد برای طلا است.

کد خبر: ۶۸٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha