۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
واکسن کرونای «سینوفارم» حداقل ۶ ماه کارایی دارد
مدیرعامل شرکت «سی ان بی جی» چین اعلام کرد؛

واکسن کرونای «سینوفارم» حداقل ۶ ماه کارایی دارد

طبق گزارشهای موجود واکسن کرونای سینوفارم حداقل شش ماه بدن را در برابر همه گیری کرونا ایمن می کند و بررسی ها نشان می دهد اولین نفر هشت ماه قبل واکسن را دریافت کرده است و هنوز آنتی بادی های لازم برای مقاومت در برابر کرونا را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: چین یکی از کشورهای پیشگام در تولید واکسن کرونا است و واکسیناسیون مردم در این کشور از اواخر سال قبل شروع شد و هم اکنون بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از مردم این کشور واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند.

حال سوال این است که دوره تاثیر گذاری واکسن کرونا چقدر است. یانگ زیایومینگ، رییس شرکت دولتی سینوفارم اخیرا در مصاحبه ای با خبر گزاری شین هوا نت  اعلام کرده است واکسن سینوفارم حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد می کند. او با اشاره به این مطلب که افرادی که شش ماه قبل واکسن را دریافت کرده اند هنوز آنتی بادی های لازم برای ایجاد مقاومت در بدن در برابر ویروس کرونا را دارند. وی تاکید کرد: «مطالعه در مورد اینکه آیا این واکسن برای ۸ ماه ایمنی ایجاد می کند یا خیر ادامه دارد ولی تا کنون می توان با اطمینان در مورد کارایی واکسن برای ۶ ماه نظر داد.»

تا کنون موسسه بیو تکنولوژی سی ان بی جی کشور چین دو واکسن تولید کرده است که هر دو از تکنولوژی ویروس ضعیف شده برای تولید واکسن استفاده کرده است. اولین مراحل آزمایشهای بالینی واکسن در کشور چین از آوریل سال قبل شروع شد در حالیکه فاز سوم  در کشورهای خاورمیانه و امریکای جنوبی انجام شد و هنز هم این فاز از آزمایشها در شماری از کشورها به اتمام نرسیده است.

شاید کارایی واکسن بیش از شش ماه باشد
نکته مهمی که در این مصاحبه مطرح شد، این بود که ممکن است کارایی واکسن بیش از ۶ ماه باشد. مدیر عامل این موسسه گفت اولین فردی که واکسن را دریافت کرده است دقیقا هشت ماه قبل واکسینه شده بود و بررسی های ما نشان می دهد او هنوز آنتی بادی های لازم را در بدن خود دارد ولی با استناد به یک نفر نمی توان در مورد دوره اثر گذاری واکسن صحبت کرد و به همین دلیل می گوییم که باید مطالعات بیشتری انجام شود.

 او ادامه داد:« ما انتظار داریم که واکسن سینوفارم که توسط موسسه بیوتکنولوژی سی ان بی جی تولید شده است حداقل یک سال کارایی داشته باشد و برای تایید این نظریه مطالعات خود را روی افراد واکسینه شده ادامه می دهیم. واکسن سینوفارم در چندین کشور از جمله امارات مورد تایید و استفاده قرار گرفته است و کارایی آن توسط وزارت بهداشت چین برابر با ۷۹.۳۴ درصد اعلام شده است.»سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در صورتی واکسن ها مورد تایید قرار می گیرند که حداقل شش ماه بدن را در برابر کرونا ایمن کنند.

سه واکسن در چین تایید شده است
طبق گزارشهای موجود دو واکسن کرونا که توسط موسسه بیوتکنولوژی سی ان بی جی تولید شده است و با نام تجاری سینوفارم شناخته می شود، برای استفاده اضطراری در چین تاییدیه های لازم را دریافت کرد و از اواخر سال قبل تزریق آن به مردم شروع شد. اخیرا هم خبر تایید واکسن سینوواک برای استفاده اضطراری در کشور چین صادر شده است. هم اکنون واکسیناسیون افراد ۱۸ تا ۵۹ سال در چین در جریان است و مقامات این کشور اعلام کرده اند جوانان و افرادی که در اقتصاد فعال هستند در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته اند.

یانگ در این مصاحبه در مورد کارایی و اثر بخشی واکسن برای افراد ۳ تا ۱۷ سال صحبت کرد و گفت:« مطالعات ما نشان می دهد افراد ۳ تا ۱۷ سال هم می توانند واکسن را دریافت کنند و با دریافت واکسن بدن انها در برابر ویروس ایمن خواهد شد. البته افراد ۳ تا ۵ سال که سیستم ایمنی انها تکمیل نشده است و در حال رشد هستند باید تحت نظارت دقیقی باشند.»

او در مورد تزریق واکسن به افراد بالاتر از ۶۰ سال گفت:« تا کنون مطالعاتی در مورد کارایی واکسن برای افراد بالاتر از ۶۰ سال انجام نشده است و باید مطالعات بالینی دقیق تری روی این افراد انجام شود. به همین دلیل در فرایند کنونی واکسیناسیون در کشور بزرگسالان  کمتر از ۶۰ سال واکسن را دریافت می کنند.»

 واکسن سینوفارم در کشورهای امارات و بحرین مورد تایید قرار گرفته است و استفاده اضطراری آن در کشورهای مصر و اردن نیز شروع شده است و توانایی تولید بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن وجود دارد. این شرکت سفارشهای زیادی برای فروش واکسن به کشورهای خارجی دریافت کرده است و برای پاسخگویی به این سفارش های زیاد اقدام به افزایش ظرفیت تولید کرد. از طرف دیگر واکسن سینوواک در کشورهای اندونزی و ترکیه و برزیل مورد تایید قرار گرفته است و تزریق ان نیز شروع شده است. رجب طیب اردوغان هم  هفته گذشته واکسن سینوواک را دریافت کرد.

کد خبر: ۶۸٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha