۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بازار جهانی سیر و سهم ۰.۴ درصدی ایران| سیر سولان در یک قدمی ثبت جهانی
«بازار» گزارش می دهد؛

بازار جهانی سیر و سهم ۰.۴ درصدی ایران| سیر سولان در یک قدمی ثبت جهانی

در حالی که در سال زراعی ۹۷-۹۸ میزان تولید سیر خشک و تازه در کشور ۴۴۶ هزار تن بوده است داده های جهانی نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹ - ۲۰۲۰ ایران با صادراتی به ارزش ۱۱ میلیون دلار سهمی به میزان ۰.۴ درصد در بازار جهانی سیر داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: با شیوع بیماری کرونا بازار ایران شاهد افزایش قیمت برخی محصولات از جمله «سیر» بود که مصرف کنندگان با این استدلال که مصرف این محصول موجب بالا رفتن ایمنی بدن می شود به سمت آن متمایل شدند و بازار سیر گرفتار به هم ریختگی و هرج و مرج بسیاری شد. این افزایش قیمت در حالی در کشور رخ داد که ایران جزو تولیدکنندگان مطرح این محصول است و یکی از مرغوبترین سیرها با نام «سیر سولان» که در استان همدان تولید می شود در یک قدمی ثبت جهانی شدن است.  

علی بایگانه، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: سیر سولان نامی‌ترین سیر تولیدی در کشور است که از نظر عطر، اسانس و کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و تمام اقدامات برای ثبت جهانی شدن انجام شده که به دلیل تحریم ها فعلا این کار متوقف شده است.

داده های جهانی نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹ ایران با صادراتی به ارزش ۱۱ میلیون دلار سهمی به میزان ۰.۴ درصد در بازار جهانی سیر داشته است.

این در حالی است که در این سال کشور چین ۷۱.۳ درصد بازار سیر را به خود اختصاص داده و  بزرگترین صادر کننده سیر در دنیا بوده است و کشور اسپانیا  نیز با صادراتی به ارزش ۳۵۹.۹ میلیون دلار در جایگاه دوم صادرکنندگان سیر دنیا قرار گرفته است. آرژانتین نیز ۱۳۱.۷ میلیون دلار صادرات داشته و در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است.

داده های جهانی نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹ ایران با صادراتی به ارزش ۱۱ میلیون دلار سهمی به میزان ۰.۴ درصد در بازار جهانی سیر داشته است

به گفته بایگانی، در سال زراعی ۹۷-۹۸ میزان تولید سیر خشک و تازه در کشور ۴۴۶ هزار تن بوده است که ۴۰ درصد آن در استان همدان و در سه شهر «همدان، بهار و تویسرکان» تولید شده است و در این سال این استان صادراتی به میزان ۲۰ هزار و ۸۸۸ تن و به ارزش ۱۷ میلیون دلار داشته است.

۱۰ واردکننده برتر سیر در سال ۲۰۱۹

رشد ۱۶۰ درصدی فروش صادراتی سیر ایران در بازارهای جهانی
از سوی دیگر داده های جهانی نشان می دهد که در میان صادر کنندگان برتر دنیا، سریعترین رشد صادر کنندگان سیر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ متعلق به کشور مصر با ۲۷۷.۶ درصد افزایش، پرو با ۲۰۸.۱ درصد افزایش، ایران با ۱۶۰ درصد افزایش و آرژانتین با ۵۷.۷ درصد رشد بوده است.

از طرف دیگر کشور انگلستان در این مدت ۳۷.۵ درصد کاهش فروش سیر صادراتی داشته است. شیلی نیز ۲۱.۹ درصد کاهش صادرات را ثبت کرده است. ایتالیا ۱۶.۱ درصد، ایلات متحده ۶.۵ درصد و مکزیک نیز به میزان ۱.۵ درصد کاهش فروش سیر صادراتی را از سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ثبت کرده است.

در حالی که بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده، صادرات جهانی سیر توسط کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار بوده است این حجم صادرات نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۳۰.۹ درصد افزایش داشته است.

جالب است بدانید بر اساس داده های منتشر شده، کشورهای آسیایی تقریباً سه چهارم (۷۲.۶ درصد) سیر صادراتی جهان را در طول سال ۲۰۱۹ با محموله هایی به ارزش ۲ میلیارد دلار فروخته اند!

همچنین در جایگاه دوم، صادر کنندگان اروپایی با سهمی به میزان ۱۹ درصد قرار گرفته اند، آمریکای لاتین با ۶.۱ درصد در جایگاه سوم صادرکنندگان سیر دنیا قرار داشته اند. قاره آفریقا و اقیانوسیه نیز به ترتیب سهمی به میزان ۱.۱ درصد و ۰.۰۳ درصد در این بازار به خود اختصاص داده اند.

اندونزی؛ بزرگترین وارد کننده سیر در دنیا
آمارهای منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ کشورهای اندونزی، برزیل و آمریکا در رتبه های اول تا سوم واردکننده سیر محسوب می شوند. این در حالی است که کشورهایی همچون «مالزی، روسیه، آلمان، انگلیس، پاکستان، ایتالیا و فرانسه» نیز در رده های چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته اند.

پبش بینی تولید سیر در سطح جهان تا سال ۲۰۲۴

بایگانه، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان: در سال زراعی ۹۷-۹۸ میزان تولید سیر خشک و تازه در کشور ۴۴۶ هزار تن بوده است که ۴۰ درصد آن در استان همدان تولید شده است

رشد سالانه ۴.۷ درصدی بازار جهانی سیر تا سال ۲۰۲۴
در حالی که چین بزرگترین تولیدکننده سیر در جهان محسوب می شود تخمین زده می شود که بازار جهانی سیر در فاصله زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ سالانه رشدی به میزان ۴.۷ درصد داشته باشد. با این وجود به دلیل کاهش قیمت این محصول در سال زراعی ۹۹-۹۸ سطح زیر کشت این محصول در ایران با کاهش روبه رو بوده است. به طوری که به گفته مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان زیر کشت سیر در این استان که تولیدکننده ۴۰ درصد از کل سیر تولیدی در ایران است در این سال نسبت به سال زراعی ۹۷-۹۸ کاهش یافته و به ۳هزار  ۳۰۰ هکتار رسیده است.

در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول سیر ضعف داریم
بایگانه درخصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود در این بخش نیز گفت: متاسفانه علیرغم همه ظرفیت هایی که در بحث تولید سیر در کشور داریم از نظر صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار ضعف داریم. این در حالی است که انتظار می رود دولت با ارائه یکسری مشوق ها، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در این بخش نماید تا بتوان محصولات و فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا تولید و از آن بهره برداری نماییم.

گفتنی است در حال حاضر بزرگترین تولید کننده «پودر سیر» چین است و دومین تولید کننده عمده پودر سیر هند است. در حقیقت پودر سیر به عنوان یکی از فرآورده های سیر تازه و خشک، در آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بسیار مصرف می شود و غالبا به عنوان یک طعم دهنده قوی، چاشنی و ادویه در طبخ غذا کاربری دارد. از سوی دیگر در چین به طور سنتی از پودر سیر به عنوان دارو استفاده می شود.

کد خبر: ۶۸٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha