۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
برداشت ۱.۶ میلیون تن چغندر قند از مزارع آذربایجان غربی/ ۹۴درصد مطالبات چغندرکاران پرداخت شد
در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان شد

برداشت ۱.۶ میلیون تن چغندر قند از مزارع آذربایجان غربی/ ۹۴درصد مطالبات چغندرکاران پرداخت شد

ارومیه- جلیلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان در طی سال زراعی جاری خبر داد.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام اینکه امسال ۳۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود، اظهار کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی بیش از ۵۰ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۷.۳۸درصد و میزان افت محصول دو درصدی است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

وی افزود: سطح زیر کشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش یافته و این افزایش سطح زیر کشت در شمال استان و خارج از محدوده حوزه آبریز دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

جلیلی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مطالبات چغندرکاران استان در سال گذشته توسط کارخانجات قند به حساب زارعین واریز شده است، اضافه کرد: امسال نیز از آغاز فصل برداشت تا کنون بیش از ۹۴ درصد بهای چغندرقند تحویلی به کارخانجات قند، معادل ۱۰۰۳ میلیارد تومان به حساب زارعین چغندرکار پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: مجموع مطالبه چغندرکاران استان از کارخانه‌های چغندرقند آذربایجان‌غربی تاکنون بیش از ۱۰۶۳ میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغالزایی در منطقه، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول، از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.

جلیلی با بیان اینکه ۵۳ درصد از سطح کشت مزارع چغندر قند استان به صورت آبیاری بارانی،   ۴۵ درصد به صورت نشتی (جوی و پشته) و ۲ درصد به صورت نوار تیپ آبیاری می‌شود، افزود: امسال در مجموع ۱۱۰ هکتار از مزارع چغندر قند به صورت نشایی، هزار و ۱۱۵ هکتار نیز به عنوان مزارع الگویی با تراکم کمتر و مابقی مزارع به شیوه معمولی کشت شده بود.

سالانه معمولا برداشت چغندرقند  از ۲۵ شهریور آغاز شده و تا اواخر دی ماه به طول می انجامد.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد

کد خبر: ۶۸٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha