۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کوتاهی دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی| مسئولان دولتی جزیره ای عمل می کنند
مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک در گفتگو با بازار مطرح کرد

کوتاهی دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی| مسئولان دولتی جزیره ای عمل می کنند

توسلی، مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک، گفت: دولت، بایستی به کارخانجات و شرکت هایی که در بورس حضور دارند توجه ویژه ای داشته باشد چون که این کارخانجات، عملکرد شفافی دارند و هم سهامداران خُرد و جزء دارند و نیاز است که برای این کارخانجات یک مکانیزم در نظر گرفته شود تا در معرض آسیب قرار نگیرند.

سجاد صفری؛ بازار: «امیرحمزه توسلی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که کارخانه روغن کشی بهپاک در حال حاضر با چه مشکلات و چالش هایی روبرو است؟ اظهار داشت: کارخانه بهپاک، یکی از بزرگترین کارخانجات روغن کشی کشور است که یک شرکت خصولتی و بورسی است که ۶۵ درصد سهام آن متعلق به شرکت توسعه صنایع بهشهر است که در واقع زیر مجموعه بانک ملی است.

وی افزود: کارخانه بهپاک با توجه به اینکه کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه را تولید می کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می گیرد؛ جدی ترین و اصلی ترین مشکل این شرکت که باعث شده فعالیت آن در سال ۹۹ با سختی روبرو شود این است که تخصیص ارز به درستی به این کارخانه، تعلق نمی گیرد.

این مقام مسوول، تصریح کرد: ظرفیت روغن کشی کارخانه بهپاک در سال ۵۰۰ هزار تن است در صورتی که در سال ۹۹ فقط به ۲۹ هزار تن از محصولات تولیدی این کارخانه، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفته شد؛ ضمن اینکه این کارخانه با مشکلات جدی دیگری روبرو است و آن مربوط به سرمایه گذاری های طرح توسعه ای این کارخانه است.

توسلی در ادامه، بیان کرد: روز شنبه مورخ ۲۷ دی ۹۹ وزیر اقتصاد و امور دارایی از کارخانه روغن کشی بهپاک بازدید به عمل آوردند و یک تفاهمنامه، آماده شد که فی مابین گروه توسعه ملی و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بانک ها در خصوص تامین سرمایه گذاری کارخانه بهپاک به امضا رسید و ساخت و احداث کارخانه تصفیه روغن و کارخانه خوراک دام و طیور، توسط شرکت بهپاک انجام خواهد گرفت.

وی گفت: انجام این دو پروژه در دستور کار شرکت بهپاک قرار گرفته است که مراحل ساخت این پروژه ها به زودی استارت خواهد خورد و ظرف مدت یک سال و نیم تا دو سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

توسلی افزود: با به بهره برداری رسیدن کارخانه تصفیه روغن و کارخانه خوراک دام و طیور، زمینه اشتغالزایی ۲۵۰ نفر فراهم می شود که در کارخانه تصفیه روغن تعداد ۲۰۰ نفر و در کارخانه خوراک دام و طیور تعداد ۵۰ نفر بصورت مستقیم به کار مشغول خواهند شد.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی کارخانه بهپاک، گفت: چون به این کارخانه ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد و کارخانه هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند نمی توانند در حوزه صادرات فعالیت کنند و صادرات برای اینگونه، کارخانه ها ممنوع است و اگر در سال آینده، ارز آزاد شود در اینصورت کارخانه بهپاک قادر خواهد بود در زمینه صادرات فعالیت داشته باشد.

بروکراسی اداری مشکل جدی تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک در پاسخ به این پرسش که به نظر شما صنعت کشور و چه صنایعی که خصوصی و یا خصولتی هستند با چه مشکلاتی روبرو هستند؟ به بازار، گفت: کارخانه ها و شرکت هایی که در حوزه تولید فعالیت دارند با چندین مشکل و موانع روبرو هستند و یکی از این مشکلات این است که تصمیم گیری، توسط مسوولان دولتی از سرعت پایینی برخوردار است و دوم اینکه، مسوولان دولتی در برخی مواقع، بصورت جزیره ای عمل می کنند.

توسلی اظهار داشت: در واقع می توان گفت که هماهنگی لازم و موثری که باید بین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی، باشد وجود ندارد و این مشکلی است که پیش روی صنعتگران است و کارخانجات باید با هر کدام از این ارگان ها بصورت جداگانه، ارتباط برقرار کنند و معمولا توسط هر کدام از این ارگان ها یک سیاست جداگانه، اتخاذ می شود که این موضوع به صنعت، اقتصاد، بخش کشاورزی و حوزه واردات و صادرات کشور، آسیب می رساند.

وی تصریح کرد: این مشکلاتی که ذکر  شد از مهمترین مشکلات و موانع پیش روی بخش تولید کشور است و علاوه بر این بروکراسی اداری بسیاری در کشور وجود دارد و افرادی که قصد دارند در حوزه تولید و صنعت کشور فعالیت کنند با این مشکلات روبرو هستند که این مشکلات می تواند باعث آزار و اذیت سرمایه گذاران شود و متاسفانه، بروکراسی اداری، برای تولیدکنندگان، دست و پاگیر است.
 

در خصوص واردات مواد اولیه نیاز با مشکلات مربوط به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی روبرو هستیم و در این خصوص ارز مورد نیاز به این کارخانه، تعلق نمی گیرد

دولت به شرکت های بورسی توجه کند
مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک در پاسخ به این پرسش که این شرکت در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز با چه مشکلاتی روبرو است؟ به بازار، گفت: حدود ۹۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز کارخانه روغن کشی بهپاک، وارداتی است و در خصوص واردات مواد اولیه نیاز با مشکلات مربوط به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی روبرو هستیم و در این خصوص ارز مورد نیاز به این کارخانه، تعلق نمی گیرد و به همین دلیل، مجبور هستیم که فعالیت های کارخانه را به سمت و سوی فعالیت های کارمزدی ببریم.

توسلی اظهار داشت: ظرفیت تولید سالانه کارخانه روغن کشی بهپاک ۵۰۰ هزار تن در سال است ولی به ۲۹ هزار تن محصولات تولیدی این کارخانه ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می شود و دولت، بایستی به کارخانجات و شرکت هایی که در بورس حضور دارند توجه ویژه ای داشته باشد چون که این کارخانجات، عملکرد شفافی دارند و هم سهامداران خُرد و جزو دارند و نیاز است که برای این کارخانجات یک مکانیزم در نظر گرفته شود تا در معرض آسیب قرار نگیرند.
 

تولیدکنندگان در راستای تحقق جهش تولید، نباید به دنبال سود بیشتر باشند و می توانند با در نظر گرفتن سود کمتر به سمت و سوی احداث خطوط جدید تولید حرکت کنند

بومی سازی ماشین آلات خارجی در کارخانه بهپاک
مدیرعامل شرکت صنعتی بهپاک در پاسخ به این پرسش که در زمینه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز با چه مشکلاتی روبرو هستید؟ به بازار، گفت: کارخانه روغن کشی بهپاک در زمینه نوسازی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز توانسته است که بومی سازی کند و به دانش ساخت تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز دست پیدا کرده است.

توسلی اظهار داشت: کارخانه روغن کشی بهپاک دارای ۶ خطوط تولید پروتئین انسانی (سویا) است که اتفاقا برند تولیدی سویا این کارخانه از برندهای معروف در بازار است که ماشین آلات ۳ خط تولید آن خارجی است که از اروپا و آمریکا خریداری شده است و ماشین آلات ۳ خط تولید دیگر این کارخانه، بومی سازی شده است که ماشین آلات بومی سازی شده دقیقا مشابه ماشین آلات وارداتی است و از نظر کیفیت هم در سطح ماشین آلات خارجی قرار دارد.

وی افزود: قیمت خرید هر کدام از ماشین آلات خارجی خط تولید پروتئین انسانی حدود یک و نیم میلیون دلار است و ماشین آلات خط تولید بومی سازی شده که ۳ ماه گذشته یکی از خطوط تولید آن به بهره برداری رسیده است حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه تمام شده آن بوده که قیمت تمام شده آن در مقایسه با نمونه خارجی آن، بسیار پایین تر است و این موفقیت فقط به همت متخصصان داخلی کارخانه بهپاک به دست آمده است.

توسلی در پایان، گفت: رسانه ها نقش بسیار مهم و بی بدلیل در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید برعهده دارند و اگر رسانه ها بتوانند به نقش خود در این زمینه به درستی عمل کنند و در کنار تولید و سرمایه گذارانی که قصد دارند در حوزه تولید فعالیت کنند حضور داشته باشند بدون شک، تولید و صنعت کشور، قادر خواهد به رشد و توسعه برسد. مضاف براینکه تولیدکنندگان در راستای تحقق جهش تولید، نباید به دنبال سود بیشتر باشند و می توانند با در نظر گرفتن سود کمتر به سمت و سوی احداث خطوط جدید تولید حرکت کنند و با کمک رسانه ها می توانند به جهش تولید و موفقیت دست پیدا کنند.

کد خبر: ۶۸٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha