۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
موفقیت صنعت در گرو تدوین برنامه ۱۰ ساله| تولید با شرایط مطلوب خاورمیانه فاصله دارد
عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران:

موفقیت صنعت در گرو تدوین برنامه ۱۰ ساله| تولید با شرایط مطلوب خاورمیانه فاصله دارد

آرگون، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جایگاه صنعت ایران در منطقه، گفت: باید به بازارهای منطقه ای و بازار مصرف کشورهای همسایه توجه ویژه ای داشت و زمینه حضور کالاهای ایرانی در این بازارها فراهم و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را کاهش داد.

سجاد صفری؛ بازار: «عباس آرگون» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت و صنایع کشور با عدم تجهیزات و تکنولوژی روبرو هستند و بخشی از این موضوع مربوط به تحریم ها است به نظر شما دولت، باید چه کاری را انجام بدهد تا بتواند زمینه ورود تجهیزات و ماشین آلات را به کشور فراهم کند تا واحدهای تولیدی و صنعتی بتوانند که عملیات نوسازی خود را انجام بدهند؟ اظهار داشت: چند مورد وجود دارد که در بخش صنعت کشور، باید به آن توجه شد و در ابتدا باید در کشور، استراتژی توسعه صنعتی وجود داشته باشد و به آن پایبند باشیم. و براساس آن، حرکت و یک برنامه ریزی مشخص و یک راهبرد و دورنمایی از آینده که قصد داریم به آن برسیم را مدون کنیم و دنبال کنیم.

وی افزود: این استراتژی، باید مبتنی بر مزیت های کشور باشد و این مزیت ها می تواند مزیت های نسبی و یا مزیت های رقابتی باشد و سرمایه گذاری ها در قالب مزیت های نسبی و رقابتی، قرار بگیرد.

آرگون تصریح کرد: علاوه براین، باید آمایش سرزمینی نیز در صنعت کشور، لحاظ بشود و بصورت سیستماتیک آن را دنبال کنیم و براساس آن، کمبودها را شناسایی کنیم و برآورد شود که چه ماشین آلات و امکاناتی را در اختیار داریم که نیمه تمام هستند و باید در وهله اول، سرمایه گذاری های انجام شده را اجرا کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی تهران، گفت: بایستی در تلاش بود تا امکانات موجود در صنعت کشور را با روش ها و شیوه های گوناگون، به نقطه مطلوب برسانیم و سرمایه های راکد را مولد کنیم.

برای موفقیت تولید و صنعت کشور، بایستی یک برنامه ده ساله، مدون شود تا براساس آن، حرکت کرد

باید تنش های منطقه ای را کاهش داد
آرگون اظهار داشت: وقتی صنعت کشور در قالب مزیت نسبی فعالیت کند در ابتدا می تواند کالا را با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایین تر تولید کند و این می تواند مزیت رقابت پذیری صنعت را بوجود بیاورد و حتی می تواند باعث رقابت کالاهای تولید داخل با کالاهای خارجی شود. اینجاست که محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، می توانند در بازارهای خارجی نیز حضور داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی به سرمایه در گردش نیاز دارند و در خصوص تامین مالی واحدهای تولیدی بایستی به آن ها کمک شود تا بتوانند با نرخ های پایین، سرمایه در گردش خود را تامین کنند و همه این موارد براساس یک راهبرد است و بصورت اتفاقی امکان پذیر نیست.

آرگون تصریح کرد: برای موفقیت تولید و صنعت کشور، بایستی یک برنامه ۱۰ ساله، مدون شود تا براساس آن، حرکت کرد و با ورود تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا سعی شود قیمت تمام شده محصولات تولیدی را کاهش داد و با استفاده از دیپلماسی اقتصادی بین المللی، زمینه حضور محصولات تولیدی واحدهای صنعتی را در بازارهای بین المللی فراهم کرد.

وی بیان کرد: بایستی در زمینه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی تلاش شود و تنش های منطقه ای را کاهش داد. این ها مواردی هستند که می توانند موجب توسعه صنعت و صادرات محصولات تولیدی شوند.
 

مسوولان دولتی، بایستی در انتخاب مدیران، دقت لازم را داشته باشند و به دنبال ثبات مدیریتی در پست های کلیدی و تاثیرگذار باشند

وزارت صمت ثبات مدیریتی ندارد
عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که رزم حسینی از زمانی که سکانداری وزارت صمت را عهده دار شده است؛ باعث جابجایی مدیران در پست های مختلف وزارتخانه، شده است و آیا این موضوع، می تواند به صنعت کشور، کمک کند؟ به بازار، گفت: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم بی ثباتی مدیران در نهادهای دولتی است و این مشکل، نیز، در وزارت صنعت، معدن و تجارت به وضوح دیده شده است.

آرگون اظهار داشت: وزارت صمت در سه سال اخیر، تعداد ۵ نفر را بعنوان وزیر و سرپرست در راس مدیریتی خود، تجربه کرده است و وقتی که وزارت صمت که یک وزارتخانه کلان و کلیدی است؛ ثبات مدیریتی ندارد بر زیر مجموعه های خود تاثیر منفی می گذارد. می توان گفت که عدم ثبات قیمت کالاها در بازار، ناشی از عدم ثبات مدیریتی در وزارت صمت است.

وی بیان کرد: یک وزارتخانه، باید از ثبات مدیریتی برخوردار باشد و از یک برنامه مدون ۱۰ ساله پیروی کند تا بتواند به موفقیت برسد ولی وزارت صمت از ثبات مدیریتی برخوردار نبوده و رزم حسینی تا پایان دولت دوازدهم، فرصت اندکی در اختیار دارد . وی در این فرصت نمی تواند کارهای مهمی را انجام بدهد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران، افزود: مسوولان دولتی، بایستی در انتخاب مدیران، دقت لازم را داشته باشند و به دنبال ثبات مدیریتی در پست های کلیدی و تاثیرگذار باشند تا این مدیران بتوانند در بُعدهای مختلف جامعه، تاثیرات مثبتی را ایجاد کنند.

آرگون تاکید کرد: وقتی یک وزارتخانه در طول یک سال چندین سرپرست و وزیر را در راس خود، تجربه می کند با یک بی ثباتی روبرو می شود و این وزارتخانه در سال ۹۹ دو سرپرست و یک وزیر عهده دار آن بوده اند و هر کدام از آن ها در معاونت های مختلف وزارت صمت، تغییراتی را بوجود آورده اند و این یک بی ثباتی را به دنبال دارد و این بی ثباتی تا پست های مدیریتی در پایین دست این وزارتخانه، نیز کشیده خواهد شد.

وی بیان کرد: یک وزیر برای اینکه بتواند در وزارتخانه متبوع خود، تغییر و تحول ایجاد کند نیاز به مدت زمان بیشتری دارد تا بتواند برنامه های خود را اجرا کند و نباید در مدت زمان کوتاه از یک وزیر و یا یک مدیر، انتظار معجزه داشته باشیم.

صنعت و تولید ایران با شرایط مطلوب صنعت در خاورمیانه، فاصله دارد و در این خصوص، نیاز است که از سوی مسوولان دولتی، اقدامات لازم انجام بگیرد

کالاهای صادرات محور مورد توجه قرار گیرد
عضو کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که برای توسعه و شکوفایی بخش صنعت و تولید کشور، بایستی چه اقداماتی انجام بگیرد؟ به بازار، گفت: برای دستیابی به توسعه و رشد صنعت کشور، بایستی به مزیت های نسبی و رقابتی صنایع توجه بشود و در زمینه بازاریابی های بین المللی، برای محصولات تولیدی اقدامات مناسبی در دستور کار قرار بگیرد.

آرگون اظهار داشت: علاوه بر این موارد، برای توسعه صنعت کشور، باید به تولید کالاهای صادرات محور، مورد توجه قرار بگیرد و زمینه حضور این کالاها در بازارهای جهانی فراهم شود و به کیفیت کالاهای تولیدی توجه بشود و در راستای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی اقدامات لازم انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: باید به بازارهای منطقه ای و بازار مصرف کشورهای همسایه توجه ویژه ای داشت و زمینه حضور کالاهای ایرانی در این بازارها فراهم بشود و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را کاهش داد.

آرگون در پایان با اشاره به جایگاه صنعت و تولید ایران در خاورمیانه، گفت: صنعت و تولید ایران با شرایط مطلوب صنعت در خاورمیانه، فاصله دارد و در این خصوص، نیاز است که از سوی مسوولان دولتی، اقدامات لازم انجام بگیرد تا بخش صنعت و تولید کشور، بتواند در خاورمیانه به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کند.

کد خبر: ۶۸٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha