۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
۶۰هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد| دولت بودجه ۱۴۰۰ را غیر واقعی تدوین کرده است
نیکزاد در گفتگو با بازار تاکید کرد

۶۰هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد| دولت بودجه ۱۴۰۰ را غیر واقعی تدوین کرده است

اردبیل- نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار فولاد وجود دارد که به حال خود رها شده است.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: تمام دغدغه مجلس در روزهای اخیر بررسی و همچنین اصلاح قانون بودجه کشور است تا شرایط مناسبی را در تصویب بودجه ۱۴۰۰ به وجود آورد.

وی با قدردانی از فعالان بخش سلامت به ویژه تلاش جدی برای تولید واکسن داخلی تصریح کرد: هر چند عده‌ای همچنان به بهانه‌های مختلف و با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر نخریدن واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی سعی می‌کنند تا به نوعی خرید واکسن خارجی را در اولویت برنامه‌ها قرار دهند اما انتظار می‌رود شرایط مناسبی در این حوزه به وجود آید.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به وضعیت بودجه کشور و شرایط نابسامان بودجه اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده که عمده آن‌ها مربوط به منابع هزینه‌ای است و در قیاس با شرایط کشور اعتبارات اندکی در حوزه عمرانی در نظر گرفته شده است.

پیش‌بینی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده برای تسویه حساب بدهی دولت در سر رسید اوراق
نیکزاد در ادامه افزود: ۱۰۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده برای تسویه حساب بدهی دولت در سررسید اوراق پیش‌بینی شده که این وضعیت خاصی را برای دولت آینده به وجود می‌آورد تا پرداخت سررسید اوراق را انجام دهد.

وی به بزرگترین تصمیم دولت و مجلس در تعیین نرخ ارز اشاره کرد و ادامه داد: در بودجه سال آینده ۳۴ هزار میلیارد تومان منابع با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که غیرواقعی به نظر می‌رسد و در مجلس دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد که برخی‌ها موافق حفظ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان هستند و عده‌ای نیز معتقدند این نرخ باید تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند تا مابه التفاوت آن به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب خانوارها واریز شود.

نیکزاد خاطر نشان کرد:‌ قرار است در ۱۵ روز آینده بودجه کشور بعد از تصویب در کمیسیون تلفیق و بررسی نهایی به صحن علنی بیاید تا رأی‌گیری برای بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای آن به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: دولت بودجه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی کشور تدوین نکرده و بخش‌های مهمی از بودجه به حالت گنگ و نامعلوم باقی مانده به طوریکه در بودجه سال آینده فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت پیش‌بینی شده در حالی که امکان فروش ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت در کشور وجود دارد.

نیکزاد بیان کرد: فروش نفت در بودجه سال آینده غیرواقعی پیش‌بینی شده و به نظر می‌رسد به جای فروش نفت، دولت باید منابع مالیاتی خود را به ویژه فرار مالیاتی را در نظر گرفته و برنامه‌ای درست و راهکاری مناسب برای آن پیش‌بینی کند.

۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در بودجه نادیده گرفته شد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در بودجه سال آینده باید رقم واقع‌بینانه در حوزه مالیات و اخذ مالیات از گروه‌های مختلف در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: عدد در نظر گرفته شده از بابت مالیات یک رقم غیرقابل قبول است چرا که ما در کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که عده‌ای با گردن‌ کلفتی نمی‌خواهند مالیات خود را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: به جای فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت که امکان آن وجود ندارد، باید از محل فرار مالیات بخشی از منابع درآمدی حاصل شود که در این زمینه به نظر می‌رسد دولت هیچ برنامه مشخص در بودجه قید نکرده است.

نیکزاد گفت: باید برای بخش‌های مختلف مالیات واقع‌بینانه در نظر گرفته شود که ضروری است به عنوان نمونه برای سیگار مالیات درست و واقع‌بینانه در نظر گرفته شده تا از این محل درآمدها مشخص و معلوم باشد.

وی به سه هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور اشاره کرد و افزود: این میزان نقدینگی قطعا تورم‌آفرین است و ضرورت دارد با یک هماهنگی درست از چاپ پول‌های بدون پشتوانه جلوگیری شود.
نیکزاد یکی از ایرادات و اشکالات دولت دوازدهم را عدم هماهنگی وزرای دولت اعلام کرد و ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش سخن از بازگشایی مدارس می‌کند در حالی که وزیر بهداشت مخالف آن است که نشان می‌دهد هیچ هماهنگی بین وزرای دولت وجود ندارد.

دلالان عامل اصلی‌ افزایش قیمت آهن، فولاد، میلگرد و حتی قیر
وی با انتقاد از نابسامانی بازار آهن و فولاد در کشور خاطر نشان کرد: در حالی که به اندازه کافی آهن و فولاد در کشور تولید می‌شود اما قیمت آن یک شبه افزایش پیدا می‌کند و در حالی که بسیاری از مجموعه‌های تولید آهن، فولاد و میلگرد در کشور فعال بوده و حتی بیشتر از ظرفیت تولید می‌کنند.

نیکزاد اصلی‌ترین علل افزایش قیمت آهن، فولاد، میلگرد و حتی قیر را دلالان اعلام کرد و گفت: ۶۰ هزار میلیارد تومان در بخش فولاد رانت وجود دارد که هیچ مجموعه‌ای حاضر به جلوگیری از این رانت غیرقانونی نیست.

وی به تولید محصولات متنوع پالایشگاه‌ها به ویژه قیر اشاره کرد و افزود: معلوم نیست قیر تولیدی چرا با قیمت سرسام‌آور راهی بازار می‌شود در حالی که در کشور به اندازه کافی تولید محصولات پتروشیمی از جمله قیر وجود دارد و یک ناهماهنگی در این زمینه به عینه مشاهده می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد دولتی محکوم به شکست است و باید از ظرفیت بخش خصوصی در تولید و افزایش توان اقتصادی بهره برد، تصریح کرد: چرا باید نیروگاه‌های کشور با کمبود سوخت روبه‌رو شده و در کنار قطعی برق، آلودگی هوا نیز به دلیل مصرف مازوت آنها در استان‌های مختلف بیداد می‌کند.

نیکزاد خاطر نشان کرد: دولت نتوانسته برنامه‌ریزی درست و دقیقی را در این حوزه انجام دهد و بسیاری از مطالبات بر زمین مانده که ضروری است با یک هدف‌گذاری درست ایرادات و اشکالات را برطرف کرد.

کد خبر: ۶۸٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha