۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
عدم تحقق انتظارات مردم برای سوددهی ۵۰ درصد بورس در ماه، سبب عرضه بیشتر خواهد شد
کارشناس بازار سرمایه:

عدم تحقق انتظارات مردم برای سوددهی ۵۰ درصد بورس در ماه، سبب عرضه بیشتر خواهد شد

آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به انتظار برخی افراد از سوددهی ۴۰ تا ۵۰ درصد در ماه گفت: این انتظار خیلی درست نیست و با توجه به عدم تحقق این مهم، شاهد عرضه بیشتر (صف فروش) در بازار سرمایه خواهیم بود.

به گزارش بازار، فردین آقا بزرگی با بیان اینکه در همین شرایط که بازار دچار اصلاح زیاد شده است، باز هم ۱۳۰ درصد بازدهی داشته است، گفت: انتظاری که افراد کم تجربه و بی تجربه که سال جاری پس از فراخوان‌های گسترده به بورس وارد شدند، نسبت به بورس خیلی زیاد و بیش از اندازه است بخصوص آنکه بازدهی گسترده‌ای را در ابتدای سال مشاهده کردند.

وی با اشاره به مجموعه عوامل گسترده‌ای که بر بورس تاثیر می‌گذارند، اظهار کرد: مهم ترین عامل قیمت دلار است و بر اساس گفته‌های رسمی مسئولین کشور، تا حدودی افت محسوس دلار را همه انتظار دارند و برنامه ریزی شده است تا ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر قرار باشد دلار از ۲۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کند، مسلما شاهد اصلاح بیشتر در بورس خواهیم بود. در حال حاضر «پی ب ای» شرکت‌ها به طور متوسط ۲۰ است و علی رغم کاهش از تیر ماه که ۳۴ بوده است اما تناسب معقول و مناسبی نسبت به این بازدهی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: اگر یکسری از متغیرهای اثرگذار مانند پیش بینی تورم یا رشد اقتصادی و برقراری مراودات اقتصادی و بین الملل و ورود ارز به داخل کشور و ایجاد سهولت برای بخش تولید و صنعت در نظر گرفته می‌شود، «پی ب ای» شرکت‌ها توجیه پذیر بود.

آقا بزرگی ضمن اشاره به انتظار برخی افراد از سود دهی ۴۰ تا ۵۰ درصد در ماه گفت: این انتظار خیلی درست نیست و با توجه به عدم تحقق این مهم، شاهد عرضه بیشتر (صف فروش) در بازار سرمایه خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه، دستکاری در بورس را رد کرد و عنوان کرد: دولت به عنوان بزرگ ترین رکن اثرگذار در وضعیت اقتصادی، بزرگ ترین مسئولیت را نیز در ارتباط با حفظ و حراست از بازار سرمایه دارد. در چهار ماه ابتدای سال شاهد تقاضای بسیار کثیری برای ورود به بورس بودیم. در این شرایط دولت باید متولی امر بازارگردانی برای شرکت‌های مربوط به خودش باشد که بالغ بر ۵۰ درصد تحت مدیریت دولت هستند.

کد خبر: ۶۸٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha